Stalen HEA balk en staander aan elkaar bevestigen

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.137
2.625
Om stalen balken op te hijsen gebruik je een kanalenlift. Die huur je voor een dag. Afgaande op de nieuwe informatie zou je een balk evenwijdig aan het trapgat van muur tot muur kunnen leggen en vanaf deze balk een balk naar de muur op de plek van de muur die je weg wil halen. Wil je er ook nog een kettingtakel aan kunnen ophangen?
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.123
519
Moordrecht
@chevy66 hieronder nog wat foto's. 20210820_175333.jpg
20210820_174612.jpg
En ik heb ook besloten om de trap te verplaatsen naar de garage, in de hoek tegen de achterwand opgaand richting de muur tussen de garage en de schuur:
20210820_175728.jpg

Als de trap dan weg is, maakt het niet meer uit waar de balk komt. Ik heb ook even onder de vloer gekeken, de huidige muur (die weg moet) staat gewoon op de vloer, zonder fundering. Sws moet ik hier diep graven om een fundering te maken, het zakt hier nogal.

Oh ja, geen kettingtakel...
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.137
2.625
De garage is door een volledig doorlopende muur gescheiden van de rest van de schuur?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.137
2.625
Ja , het is nu duidelijk. De scheidingsmuur loopt helemaal door tot het dak en op zolder zit er ook een deuropening? Dus je hoeft alleen een balk op de plek van de muur te leggen. Als je er geen probleem mee hebt om de eerst 60 cm bij de koelkast te laten staan, dan kan je de balk daar opleggen. Dat is makkelijker dan ruimte maken om aan beide zijden de balk in de muur te kunnen leggen. En met een overspanning van 2,3 m zijn de balken van 140 ook zwaar zat.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.137
2.625
Als ik het zo zie is het binnenblad van dikke witte gemetseld, dus als je 2 lagen weg boort, kan er een HEA 160 in.
 

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
397
175
Groene Hart
Ik ben geen constructeur en nogal voorzichtig.
Daarom zou ik goed navragen bij mensen die er kennis van hebben, voordat ik een stalen balk op een muur gaan leggen waar slechts 4 rijen stenen op een latei boven een glazen venster zitten.
Wanneer je de balk van muur naar muur doet, zit aan een kant een raam vlak onder de balk.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.137
2.625
Er komt niet veel gewicht op. Er zitten maar een paar lagen stenen boven. Je moet wel zorgen dat de stalen balk goed opgesloten wordt in het metselwerk. Als het volgens de regels is gebouwd liggen er ook nog murfors in het metselwerk. Door het ijzer in de vuilwerklatei kan die trek opnemen.
 
Er komt niet veel gewicht op. Er zitten maar een paar lagen stenen boven. Je moet wel zorgen dat de stalen balk goed opgesloten wordt in het metselwerk. Als het volgens de regels is gebouwd liggen er ook nog murfors in het metselwerk. Door het ijzer in de vuilwerklatei kan die trek opnemen.
Ik vraag mij af of dit de juiste benadering is. De aanwezigheid van de murfors is een veronderstelling. Bouwkundig hou ik niet van veronderstellingen. Veiligheid halve zou ik er een constructeur naar laten kijken.

M.vr.gr. Jan
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.137
2.625
De murfors gaan in deze situatie weinig toevoegen. Ze zijn om trek op te nemen. Op druk kan een steen erg veel hebben, er staat vaak een heel gebouw boven op.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.137
2.625
Als de balk van hout was, zou je dan geruster zijn? Vloerbalken zitten vaak boven raam en deuropeningen en dan zit er zelfs geen ijzer in het metselwerk. Dat hangt dan gewoon op klemming.
 

Wickednick

Actieve deelnemer
8 jun 2018
126
62
37
Bergen (L)
Als de balk van hout was, zou je dan geruster zijn? Vloerbalken zitten vaak boven raam en deuropeningen en dan zit er zelfs geen ijzer in het metselwerk. Dat hangt dan gewoon op klemming.
Ik snap de zorgen van Jan. Het klopt dat vloerbalken regelmatig boven deuropeningen en ramen zitten, maar dan bedoel je waarschijnlijk de balken die onderdeel zijn van de balklaag. Meestal vind je geen 'hoofddraagconstructie' opgelegd in de muur boven een raam zonder aanvullende voorzieningen.
Het zou kunnen dat het in deze situatie niet zo spannend is en dat de latei boven het raam sterk genoeg is, maar ook ik zou dit toch even ergens langs een constructeur laten gaan.
Het metselwerk dat hangt op klemming, dat is ook het principe waar een rollaag op gebaseerd is. Meestal kun je vanuit de hoeken een lijn 45graden omhoog tekenen om in te schatten hoeveel lagen metselwerk er boven zouden moeten zitten om voldoende klemming te creëren .
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.137
2.625
Deze latei is voorzien van 2 voorgespannen stalen wapeningsstaven. Je kan dat hele stuk metselwerk zien als een balk van een halve meter hoog. Daar hang je een andere balk aan. Net zo als de raveling van het trapgat gemaakt is. Daarom opteerde ik voor een HEA 160. Je wil niet dat de stalen balk teveel buiging geeft, waardoor je lagen metselwerk van elkaar af gedrukt worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor en mink

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
454
94
Tis natuurlijk een raar ding met de balklaag 90gr gedraait tov de spatkrachten. Wat waarschijnlijk te maken heeft met de beschikbare materialen op het moment van bouwen.
Nu dragen de balken alleen de vloer. Dus hoef je ook alleen die vering op te vangen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.