Stabiliseren en acryl etc.

Ballegooijen

Actieve deelnemer
3 nov 2013
128
0
's-Gravendeel
Wimmel,
Een mooie vacuumpomp heb je uitgezocht! En voor een heel schappelijke prijs volgens mij. De luchtaansluiting die er op zit is een snelkoppeling voor luchtslang. Dit is een plastic slang. Volgens mij her en der te koop. Wij gebruikten dit vroeger van Festo. Ik denk dat Conrad het ook heeft. Je kunt de slang gewoon in de koppeling steken en klaar. Als je hem er dan uit wil halen druk je het ringetje richting koppeling en trek je de slang er zo weer uit. Je kunt op de pan zo'n zelfde koppeling monteren.

Johan

>>Wim, ik keek nog een keer goed en je moet pan en pomp omdraaien in het bovenstaande<<
 
Laatst bewerkt:

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Ik ben ook zeer benieuwd maar volgens de verkoper zit alles erbij wat ik nodig heb, tot 2 keer toe gevraagd.
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Ok, er zijn vandaag een paar dingen binnengekomen ;). Maar inderdaad, het past nog niet.

De pan is van een prima formaat, stevig en best zwaar en de rubberen ring tussen pan en deksel is zeer degelijk, dat komt wel goed vermoed ik.

De pomp is een prachtig dingetje, compact en maakt veeeeel minder herrie dan de meeste pompen welke ik op Youtube gezien heb, maar ook wat minder zuigkracht vermoed ik, maar voldoende voor waarvoor ik hem wil gebruiken.
20160429_131625.jpg

De slang welke erbij zit, past perfect op de pomp gelukkig...
20160429_131550.jpg

Echter, en dit hadden we al verwacht maar ik weet nog niet hoe dit op te lossen, de aansluiting op de pan past niet op de slang bij de compressor:
20160429_131520_001.jpg

Mijn vraag:
1: laat ik de gekochte slang helemaal weg en zoek ik naar een andere slang zonder schroefdraad en dergelijke?
2: Haal ik van de slang aan de kant van de pan het ijzeren buitenringetje eraf en probeer ik dan de rubberen binnenkant aan te sluiten op de pan? Ik vermoed dat dit wel eens zou kunnen passen maar ben er niet zeker van?
3: Doe ik op de pan een andere aansluiting?

Optie 2 kan ik nu eventueel al testen, daar heb ik alles voor in huis maar dan sloop ik wel de slang en wellicht is dat iets te voorbarig.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Je moet het festo gedeelte uit het deksel van de pan draaien. Zo hiervandaan gezien heb je dan een gat met 1/4"binnendraad. Daar moet een bocht 1/4"binnen buiten in. Daarin een verloopnippel 1/4"naar 1/8". Dan kun je je slang op het verloop draaien. Zo kan je slang gewoon heel blijven. Als je de pan ook op druk wil gebruiken, zorg dan dat het originele overdrukventiel van de pan aanwezig is. Zo voorkom je dat de pan explodeert bij een te hoge druk.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Ik heb van een soeppan van moeders een vacuumkamer zoals je voorbeeld met de gele ring gemaakt. Kraantjes , fitwerk en vacuummeter van internet. Deksel ruw uitgezaagd uit 30mm plexiglas, gat in het midden geboord voor de bovenfrees en toen in kleine stapjes deksel netjes rondgefreesd. Daarna een sponning in de rand gefreesd zodat het deksel netjes in de pan centreert. Op de bodem twee pannenonderzettertjes van de hema. Voor de afdichting tussen de pan en het deksel een mooie rode siliconen iets van dezelfde hema. Vacuumpomp van marktplaats. Voordeel van een doorzichtig deksel is dat je kan zien wat er gebeurt.
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Je moet het festo gedeelte uit het deksel van de pan draaien. Zo hiervandaan gezien heb je dan een gat met 1/4"binnendraad. Daar moet een bocht 1/4"binnen buiten in. Daarin een verloopnippel 1/4"naar 1/8". Dan kun je je slang op het verloop draaien. Zo kan je slang gewoon heel blijven. Als je de pan ook op druk wil gebruiken, zorg dan dat het originele overdrukventiel van de pan aanwezig is. Zo voorkom je dat de pan explodeert bij een te hoge druk.

Ik lees dit te laat en heb de slang aangepast en nu past deze in de pan. De pomp werkt en trekt vacuum tot de 600 waar 700 het maximum is. Omdat ie zo weinig herrie maakt en het niet als hard aanvoelt wanneer ik mijn vinger en tegen aan hou, lijkt het heel weinig maar ik denk dat het voldoende is. Helaas zit er geen glazen deksel op dus kijken kan niet.

Morgen hoop ik de hars binnen te hebben zodat ik dit weekend kan oefenen, als dat goed gaat, dan ga ik eens naar mallen kijken. Liefst ga ik voor resinsaver mallen, maar ik ga eens kijken hoe ik die zelf kan maken, want daar vraagt men gewoon 30-35 dollar per mal voor en alleen verkrijgbaar in de USA en AUS lijkt het. Ach, eerst gewoon in een plastic bakje :). Stapje voor stapje.
 

Ballegooijen

Actieve deelnemer
3 nov 2013
128
0
's-Gravendeel
Wimmel,

Nog een reactie: Sluit de slang in de Festo nippel wel goed af? Ik zou me goed voor kunnen stellen dat deze niet zuiver past en lekkage zou kunnen hebben.
Je kan voor zo'n Festo nippel ook een slangpilaar kopen die je er in klikt. Je kunt de slang dan met een slangklemmetje op de slangpilaar zetten.

Johan
 
Laatst bewerkt:

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Ja, ik laat de resultaten en foto's hier wel zien van de cats. Verwacht niet te veel mooie kleurtjes en dergelijke gelijk al, het blijft de eerste keer dat ik zoiets doe :).

Wat de slang betreft, ik hou het in de gaten maar lijkt goed te zitten. Zodra ik de pomp uit zet, blijft de druk nagenoeg gelijk. Als het allemaal lukt en leuk is, komt er nog wel een keer een echte vacuum pot.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Ik heb vandaag de vacuümspullen voor de chuck van Conrad ontvangen. Morgen proberen een collegadraaier die ook met metaal werkt te strikken voor het alu-draaiwerk.
 

Resetter

Actieve deelnemer
20 apr 2013
268
0
Dedemsvaart
Hoewel ik een fan ben van vacuum klemmen, ben ik dat niet met harsen, ik zet er dan juist druk op (4 a 5 bar) van "verdwijnen" alle belletjes ook ;)
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Hehe, dat is het hele punt Resetter, daar ging de discussie over en we gaan het gewoon allebei testen. Eerst ff Vacuum, dat kwam beter uit.

Zojuist eerst even een klein malletje gemaakt van stukje hout, PVC buis (3/4inch) en wat kurk. Binnenkort mooiere mallen maar dit voldoet en past precies in de pan (0,5cm over).

20160430_112607.jpg

20160430_125034.jpg

20160430_124958_001.jpg
 

Resetter

Actieve deelnemer
20 apr 2013
268
0
Dedemsvaart
Op druk zetten van een vat brengt altijd een gevaar met zich mee, iets vacuüm trekken niet zo zeer. Ik ga zo eens mijn speakers afmaken en de laatste stukken fineren met een vacumebag ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.