Spookschaaf gekocht en in gebruik genomen

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Tsja in 2013 nog een impuls aankoop gedaan. Een Peaktool spookschaaf gekocht.
Oudjaarsdag gekregen en die was natuurlijk niet scherp, zeg maar stomp. Internet na zitten zoeken en daar werd ik niet echt vrolijk van.
Het blijkt dat alleen de duurdere merken nog goede spookschaven maken.
Dus gisteravond het apparaat uit elkaar gehaald. Alle verf van de onderdelen gevijld waar die niet thuis hoort. De zool gevlakt, het mes geslepen en gewet en vanochtend even uitgeprobeert. Het snijdt nu als een heet mes door de boter.
Eind resultaat is voor mij goed. Ik heb ook geen vergelijk.;)
Zou ik het weer doen? Ja, het prijsverschil is wel erg groot met LN bijvoorbeeld.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Ik zie veel schaafbeitels van Peaktool op het internet en die zijn gemaakt van tungsten staal, is dit niet het geval met de spookschaafbeitels?
Tungsten staal vind ik prima staal voor schaafbeitels, Record maakte vroeger ze ook van dit staal.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Tungsten staal is naar mijn mening hardmetaal of widia gesinterd wolfraamcarbide of zoiets. Ken ik wel van elektrische schaafbeitels maar van beitels voor handschaven is dit mij niet bekend. Maar een mens kan niet alles weten.
 

frans A

Actieve deelnemer
18 sep 2011
169
1
waddinxveen
helemaal met je eens! als ie maar goed scherp is!
en met tungsten is dat helaas niet mogelijk.

groeten frans
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Tungsten staal is naar mijn mening hardmetaal of widia gesinterd wolfraamcarbide of zoiets. Ken ik wel van elektrische schaafbeitels maar van beitels voor handschaven is dit mij niet bekend. Maar een mens kan niet alles weten.

Nee hoor, althans dat hoeft niet. Er zijn ook snelstalen met wolfram (bijvoorbeeld wolfram en vanadium) - er worden (werden) bijvoorbeeld draaibeitels van gemaakt. Ik kan me buitendien ook geen spookschaaf met een hardmetalen beiteltje voorstellen.

Edit: foto van wolfram-vanadium draaibeitel:
2014-01-02%2012.19.21-small.jpg
 
Laatst bewerkt:

frans A

Actieve deelnemer
18 sep 2011
169
1
waddinxveen
ahh las dat we in de war zijn met tungsten staal vs tungsten carbide,
tungsten staal is een heel andere legering
hss bevat soms tot 18% tungsten volgens wiki
maar hss is wel wat anders dan tungsten staal
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Noem het Tungsten om dat het er altijd bij staat :p

Maar van volledig Tungsten/Wolfraam is dat staal niet, er zit vaak maar een klein percentage van in, bij sommige beitels tussen de 5 en 18%.
Record gebruikte dit in hun staal vanaf 1930 tot 1985 voor schaafbeitels.

Ik ben even gaan zoeken en vond dit daar over;

De schaafbeitels, van het oude merk Record, nu gemaakt door Irwin, die maken ze ook nog zo van tungsten vanadium staal.
http://www.davronline.co.uk/product/Single-Plane-Iron-2in

Site met een vage vertaling, die hebben het er over dat tungsten/wolfraam poederstaal is.
http://www.bearing-needle.com/15NL-harde-metalen-WC-Co-wolfraam-heavy-legering-WC.htm

Las ook ergens dat er ook wolfraam in A1 of O1 staal zit.

Denk dat Wim verward is met Tungsten Carbide wat voor zaagbladen gebruikt word? Of verwar ik nu dingen?
Hierin kan tot 70% wolfraam zitten lees ik.
 
Laatst bewerkt:

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Om terug te komen op de schaafbeitel, ik lees op forums waar mensen zich bezighouden met het maken van messen dat dit zogenaamde "tungstun steel" in nl dan? "wolfraam staal", grote overeenkomsten heeft met het veel duurdere A1 en O1 staal.
Dus een record/irwin of peaktool schaafbeitel doet dus bijna hetzelfde als door de grote merken verkochte versies van € 60,- of € 80,- qua standtijd, terwijl het iets makkelijker te slijpen is.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Dit is een leuk item - zeker ook wanneer je geen verstand van staal hebt zoals ik. Ik koop mijn draaibeitels los bij www.carl-heidtmann.de een bedrijf waar de beitels nog met de hand gesmeed worden. Zelf draai ik het handvat. De beitels zijn van HSS kwaliteit met 2,06 % koolstof en tot 30% legeringselementen als kobalt,wolfram, molybdeen, nickel, vadium en titan (ik schrijf de folder maar even over).
In de praktijk hebben deze beitels een hoge standtijd. Ik heb ook beitels van cryogeen staal (engels). Daar doen ze niet voor onder.
Ik gebruik voornamelijk de 7 mm dikke versie, die veel warmte kan afvoeren. Ik slijp uit de hand en draai ook nog met mijn eerste beitels sinds 2004. De slijpsteen vreet ze dus ook niet zo snel op. Ook niet bij vrijwel dagelijks gebruik. Zoals gezegd geweldige beitels - ze maken ze ook met de hand voor timmerman en beeldhouwer - maar wie kan mijn iets meer vertellen over het gebruikte staal. Of is het staalverhaal meer gebruikersemotie en praat ik de goegemeente na. CHWO staat voor Carl Heidtmann Wolfram.
Is het staal zo geweldig als ik ervaar?
Ben echt benieuwd!
vr.gr. Jan Pranger.
www.arstorno.nl
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Wat ze bij de hoogovens door het staal hebben geroerd is 1 ding. Maar hoe het staal later wordt behandeld, vooral het harden en ontlaten is zeker zo belangrijk.
 

Chris1994

Actieve deelnemer
25 dec 2013
36
2
Kwadendamme
Ik doe werktuigbouwkunde en dit staat er in mijn materialenleer-boek:

Invloed afzonderlijke legeringselementen

Koolstof verhoogt de sterkte en verbeterd de hardbaarheid. De rek, lasbaarheid en bewerkbaarheid gaan achteruit. In combinatie met andere legeringselementen vormt het carbiden, die voor slijtvastheid nodig zijn.

Chroom is een sterke carbidevormer en wordt gebruikt om slijtvastheid en goede snij-eigenschappen te krijgen. Als tenminste 12% Chroom aanwezig is en zeer weinig koolstof, dan wordt staal corrosievast. De aanwezigheid van enkele procenten chroom verlaagt de kritische afkoelsnelheid van staal, waardoor zelfs lucht-harding mogelijk is.

Mangaan verhoogt de sterkte en verlaagt de kritische afkoelsnelheid. Bij 12% mangaan wordt het staal erg taai en door koud-omvorming krijgen we dan een grote versteviging.

Molybdeen verhoogt de snij-eigenschappen en sterkte.

Nikkel verhoogt de elasticiteitsgrens en de taaiheid. Nikkel verlaagt de kritische afkoelsnelheid en bevordert de corrosiebestendigheid.

Zwavel maakt staal bros.

Silicium verhoogt de rekgrens en treksterkte en heeft een zeer gunstige invloed op de elastische eigenschappen van staal bestemd voor veren.

Vanadium vormt carbiden en heeft een gunstige invloed op de eigenschappen bij hoge temperatuur.

Wolfraam geeft aan staal een grote hardheid bij verhoogde temperatuur (tot plus minus 500 graden). Het is een sterk carbidevormend element dat aan staal goede eigenschappen geeft. Ook krijgen we hierdoor een zeer goede ontlaatvastheid.

Hopelijk kunnen jullie er wat mee.

Mvg, Chris
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Chris, hartelijk dank. Hier kan ik me iets bij voorstellen! Maar wat doet sterke afkoeling zoals bij cryogeen staal dan voor bijzonders?
vr.gr. Jan Pranger.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Cryogeen = ontladen van staal doormiddel van bv stikstof.
Door het grote temperatuur verschil in koeling krijg je een grotere ontlading dan met bv olie of water.
Sommige zakmessen fabrikanten beweren dat je met cryogeen ontlaten een betere spreiding krijgt van koolstof in het staal.
Het effect hiervan is volgens de zakmes fabrikanten: een grotere taaiheid, een gladder oppervlak, betere spreiding van warmte, scherper te slijpen en het langer scherp blijven.

Er zijn bv ook staalsoorten de moeilijk met warmte te ontladen zijn (ze worden hierdoor bros), maar vaak dan wel weer goed te ontlaten zijn door het koude stikstof.

Blijven de cryogeen beitels van jou langer scherp?
 
Laatst bewerkt:

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
De cryogene beitels heb ik allemaal fingernail geslepen en zijn voor het fijne profielwerk en kops uithollen. De Duitse beitels van Carl Heidtmann zijn gutsen in diverse breedtes voor het gewone langswerk en schalen draaien. Ik kan niet zeggen dat cryogene beitels een hogere standtijd hebben. De prijs is echter vrijwel gelijk.
vr.gr. Jan Pranger.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.