Spiraliet regelklep ipv “blast gate”

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
in bloemsilo's ontstaat af en toe brand, omdat de bloem voor statische elektriciteit zorgt, en die vonken gaan geven
houtstof zou gelijkaardig werken
Hier hebben we in de beginjaren van het forum ook al wat (theoretische) discussies over gehad, kan niet zeggen dat we er veel wijzer van zijn geworden. Ik blijf bij het standpunt dat ik nog nooit van iemand over een stofexplosie in een hobbywerkplaats heb gehoord of ergens gelezen.

kijk hier bijvoorbeeld:
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.138
1.949
Klein-Brabant, Vlaanderen
Hier hebben we in de beginjaren van het forum ook al wat (theoretische) discussies over gehad, kan niet zeggen dat we er veel wijzer van zijn geworden. Ik blijf bij het standpunt dat ik nog nooit van iemand over een stofexplosie in een hobbywerkplaats heb gehoord of ergens gelezen.

kijk hier bijvoorbeeld:
jorisvh verkiest spiralit boven pvc
hij heeft in totaal 10 mt nodig
de prijs van spiralit zit voor een diameter van 125 mm aan 11 euro voor 1,5 mt
uiteraard komen daar nog de verbindingsstukken bij
maar al bij al heeft het weinig zin om hierover een groot boompje op te zetten
 

jorisvh

Post veel
Ik heb mijn spiraliet afzuigsysteem niet geaard en nog nooit een tik gevoeld. Lijkt me een hoop gedoe voor weinig resultaat…..
Dat geloof ik best.
Eventuele statische ladingen in buizen worden vermoedelijk enkel lokaal opgebouwd op plekken waar er veel deeltjes langs de wand wrijven.
Vermits spiraliet geleidt zal een eventuele statische lading zich verdelen en niet tot voldoende hoge spanning leiden voor vonkoverslag.

Het zou me overigens niet verbazen dat, ondanks het feit dat je er niks speciaals voor gedaan hebt, je spiralietbuizen toch geaard zijn. Ik heb gisteren de weerstand gemeten tussen de aansluiting op m’n ventilator en de aarding en dat bevestigde dat die geaard is. Als ik van daar verder bouw in spiraliet, zal die dus vanzelf geaard zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

jorisvh

Post veel
Ik heb ondertussen spiraliet afsluitkleppen besteld en geïnstalleerd en werkt naar volledige tevredenheid.
Die van ventilatieshop.be sluiten wel degelijk 100% zoals op de website vermeld (en in tegenstelling tot wat de foto’s op de website doen vermoeden). Hier enkele eigen foto’s:
9E4EDEE6-1EBD-402D-9DB3-7F859707371C.jpegC4E8892F-2A5E-4319-90C3-CD5F5F3FA5A6.jpeg
Die van ventilatieland.be zijn zo lek als een zeef en dus ongeschikt om delen van een stofafzuiging volledig af te sluiten. Die heb ik retour gestuurd.

Ik heb, om eventuele verstoppingen te kunnen verhelpen, een T-stuk 45gr met afsluitdop voor elke klep geplaatst zodat ik er steeds aan kan.
69B36923-001F-48C7-B2D7-C083F72A76F0.jpeg

Ik plan een aparte post met volledige beschrijving van de upgrade van mijn stofafzuiging nadat ik alles grondig getest heb.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.