Spiraliet regelklep ipv “blast gate”

jorisvh

Post veel
Hallo,

Ik plan een upgrade van mijn 2HP Robland DC1300 stofafzuiging en wil o.a. de flexibele slangen (d125mm) op de grond zo veel mogelijk vervangen door galva spiraalbuizen tegen wand / plafond.
Het is een relatief beperkte installatie: 2 hoofdaftakkingen voor d125mm zaag/topie (met afspliting d80mm voor afzuiging boven zaagblad) en d125mm voor vlak/vandikte, in totaal een 10-tal meter buizen.
Ik wil telkens 1van deze 2 zo dicht mogelijk bij de stof afzuiger kunnen afsluiten om het debiet maximaal te benutten.

Na wat rondstruinen op het forum kwam ik bij Ventilatieshop - Stalen spiraalbuizen galva & hulpstukken. Zeker de ”SAFE” hulpstukken met rubber afdichtingen lijken me handig voor plaatsing, afdichting en evt uitbreiding later.
Heeft iemand ervaring met deze regelkleppen die voor ventilatie bedoeld zijn te in plaats van schuifkleppen “blast gates“? De meeste modellen sluiten niet helemaal, deze blijkbaar wel:
74B3C859-7477-44B8-8302-01FA084E65AE.jpeg Regelklep Ø 125mm met rubberdichting - handbediend

Lijkt handig en relatief goedkoop maar …
  • Misschien niet bestand tegen de onderdruk, zelfs als er altijd 1 van de 2 open blijft?
  • Misschien blijft er vanalles achter hangen waardoor ze niet meer sluiten of zelfs verstoppen (vooral risico bij krullen van vvd)?
Ze werden vermeld Bericht in onderwerp 'Afzuiginstallatie aanleggen...' maak ik vond niemand die het daadwerkelijk geprobeerd heeft. De moeite om te proberen? Of zijn jullie bij voorbaat zeker dat dit niks wordt?

alvast bedankt!

Joris.
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
397
174
Groene Hart
De "rubberdichting" in de omschrijving slaat volgens mij op de afdichting met de ander buizen, die om dit element heenschuiven.
De klep zelf lijkt mij zo lek als een mandje voor het soort doeleinden waarvoor jij het wilt gebruiken.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
De rubberafdichting is inderdaad om deze aan buizen te koppelen.
De klep zelf is alles behalve luchtdicht, en doordat het schot in het midden blijft zitten zal er vanalles aan blijven hangen waardoor deze niet lekker meer zal sluiten.
Beter om een normale blastgate te nemen of deze zelf te maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Hallo,

Ik plan een upgrade van mijn 2HP Robland DC1300 stofafzuiging en wil o.a. de flexibele slangen (d125mm) op de grond zo veel mogelijk vervangen door galva spiraalbuizen tegen wand / plafond.
Het is een relatief beperkte installatie: 2 hoofdaftakkingen voor d125mm zaag/topie (met afspliting d80mm voor afzuiging boven zaagblad) en d125mm voor vlak/vandikte, in totaal een 10-tal meter buizen.
Ik wil telkens 1van deze 2 zo dicht mogelijk bij de stof afzuiger kunnen afsluiten om het debiet maximaal te benutten.

Na wat rondstruinen op het forum kwam ik bij Ventilatieshop - Stalen spiraalbuizen galva & hulpstukken. Zeker de ”SAFE” hulpstukken met rubber afdichtingen lijken me handig voor plaatsing, afdichting en evt uitbreiding later.
Heeft iemand ervaring met deze regelkleppen die voor ventilatie bedoeld zijn te in plaats van schuifkleppen “blast gates“? De meeste modellen sluiten niet helemaal, deze blijkbaar wel:
Bekijk bijlage 110188 Regelklep Ø 125mm met rubberdichting - handbediend

Lijkt handig en relatief goedkoop maar …
  • Misschien niet bestand tegen de onderdruk, zelfs als er altijd 1 van de 2 open blijft?
  • Misschien blijft er vanalles achter hangen waardoor ze niet meer sluiten of zelfs verstoppen (vooral risico bij krullen van vvd)?
Ze werden vermeld Bericht in onderwerp 'Afzuiginstallatie aanleggen...' maak ik vond niemand die het daadwerkelijk geprobeerd heeft. De moeite om te proberen? Of zijn jullie bij voorbaat zeker dat dit niks wordt?

alvast bedankt!

Joris.
Misschien is er goede reden dat dit soort kleppen niet gebruikt worden voor afzuigingen

Ik heb wel met dit soort kleppen gewerkt voor andere dingen. Ze sluiten idd slecht af.
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh

jorisvh

Post veel
Volgens de site zou dit model wel 100% sluiten doordat er niet enkel rubber afdichtingen aan de aansluiting maar ook rond de klep zitten
”Door de rand van rubber aan het ronde klepblad kan de klep 100% worden afgesloten.”
Maar jullie hebben me overtuigd om het toch maar niet te gaan proberen.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Volgens de site zou dit model wel 100% sluiten doordat er niet enkel rubber afdichtingen aan de aansluiting maar ook rond de klep zitten
”Door de rand van rubber aan het ronde klepblad kan de klep 100% worden afgesloten.”
Maar jullie hebben me overtuigd om het toch maar niet te gaan


volgens mij lekken die kleppen altijd bij de scharnier punten. Dat deden die van mij Iig
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.158
1.956
Klein-Brabant, Vlaanderen
”Door de rand van rubber aan het ronde klepblad kan de klep 100% worden afgesloten.”
dat schrijven ze inderdaad
op de foto is dat niet te zien
de enige verklaring kan zijn dat foto's niet altijd een precieze weergave van het produkt zijn
stel dat er een rubberen rand rond de klep zit, dan kan die na verloop van tijd door de spaanders beschadigd worden

1636875807227.png
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Er is maar 1 manier om er achter te komen. Gewoon toch een afbuiging van bouwen… dan weten wij ook allemaal of het wel of niet werkt.
Ev
dat schrijven ze inderdaad
op de foto is dat niet te zien
de enige verklaring kan zijn dat foto's niet altijd een precieze weergave van het produkt zijn
stel dat er een rubberen rand rond de klep zit, dan kan die na verloop van tijd door de spaanders beschadigd worden

Bekijk bijlage 110231
erigens wordt spiraliet ook STERK. Afgeraden voor afzuiginstallaties. Voor meerdere redenen. 1 daarvan is het grote verlies van volume stroom dat instaat door frictie van de spiralen. Je zal dus een sterkere afzuiger moeten kopen. Deze kost meer en verbruikt meer stroom. Ga je de afbuiging vaak gebruiken…. Dan zul je de kosten besparing tegen het extra stroom verbruik af moeten zetten.
Andere probleem is de verbindingen, deze buizen worden doorgaans met Parkers verbonden. Hier blijft rommel achter hangen, wat de weerstand aan de binnenzijde van de buis nog verder vergroot.

Dit is niet bedoeld als kritiek, ik geef enkel de info door die ik van andere heb geleerd.
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.508
968
Riemst
Ik heb van die dingen zelf gemaakt. Het werkt redelijk, maar heeft zijn nadelen zoals al beschreven. Last van verstopping in de kleppen heb ik niet gehad. Als ze een beetje lekken is dat geen probleem. Het lekdebiet is te klein om veel invloed te hebben op de opening die in werking is. Mijn buizen zijn ook geschroefd, maar dat stelt geen probleem. Geen rechte T stukken gebruiken (wel broekstukken) en bochten maken met 2 x 45° ipv 90°.
Het kan met spiraliet, maar dan moet je er rekening mee houden dat je af en toe een verstopping hebt (maar dat hangt volgens mij meer af van de capaciteit van de afzuiger en de dimensionering van de buizen).
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Ik heb van die dingen zelf gemaakt. Het werkt redelijk, maar heeft zijn nadelen zoals al beschreven. Last van verstopping in de kleppen heb ik niet gehad. Als ze een beetje lekken is dat geen probleem. Het lekdebiet is te klein om veel invloed te hebben op de opening die in werking is. Mijn buizen zijn ook geschroefd, maar dat stelt geen probleem. Geen rechte T stukken gebruiken (wel broekstukken) en bochten maken met 2 x 45° ipv 90°.
Het kan met spiraliet, maar dan moet je er rekening mee houden dat je af en toe een verstopping hebt (maar dat hangt volgens mij meer af van de capaciteit van de afzuiger en de dimensionering van de buizen).
Thanks voor deze input!
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.258
309
Heelsum
Ik had ze in mijn afzuigsysteem, werkt prima maar wel handig als je er makkelijk bij kan om eventueel wat krullen oud weg te halen. Als je wat grotere stukken opzuigt (per ongeluk) dan blijven die makkelijk hangen.
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh

jorisvh

Post veel
Dit is niet bedoeld als kritiek, ik geef enkel de info door die ik van andere heb geleerd.
Geen probleem hoor, alle advies is welkom.
Ik ben me er van bewust dat het hele buizenstelsel ontworpen moet worden voor minimale weerstand en lekken en dat gladde buis dus beter is dan spiraalbuis met veel naden. Maar een systeem met gladde buis kost (als ik feldershop en ventilatieshop snel vergelijk) gemiddeld 3x meer: buizen 15€/m vs 6€/m en hulpstukken zoals aftakking 45gr: 80€ 😳 vs 17€.
Ik schat dat ik snel 300-400€ meer kwijt zou zijn.
 

jorisvh

Post veel
Ik had ze in mijn afzuigsysteem, werkt prima maar wel handig als je er makkelijk bij kan om eventueel wat krullen oud weg te halen. Als je wat grotere stukken opzuigt (per ongeluk) dan blijven die makkelijk hangen.
Hmm, je doet me weer twijfelen. Met een 45gr aftakking met afsluitdop er vlak voor kan ik er altijd bij als het vastloopt …
 
  • Leuk
Waarderingen: Scheppie

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.158
1.956
Klein-Brabant, Vlaanderen
heeft iemand slechte ervaringen met pvc-buizen voor de afzuiging ?
ik denk vooral aan de statische elektriciteit
bij festool hebben ze mij ooit verteld dat de slangen van hun stofzuigers geaard zijn om de statische elektriciteit af te voeren
komt er op spiraalbuizen ook statische elektriciteit ?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.508
968
Riemst
Spiraalbuizen van staal, dus geleidend. Maar je moet ze ook aarden, net zoals alle genaakbare (aanraakbare) metalen delen in huis of werkplaats.
Als je kunststof wil gebruiken, zou ik PE gebruiken. PE is niet statisch maar kan je niet lijmen. Verbindingen zijn moffen met dichting of stuiklassen.
 

jorisvh

Post veel
heeft iemand slechte ervaringen met pvc-buizen voor de afzuiging ?
ik denk vooral aan de statische elektriciteit
PVC is zeker de goedkoopste oplossing. Vooral de koppelstukken, bochten, splitsingen… zijn veel goedkoper dan metalen. Er is al veel over gezegd op het forum. Ongeveer de helft zegt dat de boel gaat ontploffen, de andere helft dat zoiets nog nooit gebeurd is.Ik ga het risico, hoe klein het ook is, niet nemen.
bij festool hebben ze mij ooit verteld dat de slangen van hun stofzuigers geaard zijn om de statische elektriciteit af te voeren
komt er op spiraalbuizen ook statische elektriciteit ?
Metalen buizen zou ik aarden. Maar ik denk dat je daar niks meer voor moet doen dan ze verbinden met machines en afzuiging. Als dat met flexibele slang is, kan dat door een klein stukje van de metalen spiraal te ontbloten zodat er contact is met buis en machine.
Met zelfbouw volledig houten blastgates kan je misschien beide kanten verbinden?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.158
1.956
Klein-Brabant, Vlaanderen
Metalen buizen zou ik aarden. Maar ik denk dat je daar niks meer voor moet doen dan ze verbinden met machines en afzuiging. Als dat met flexibele slang is, kan dat door een klein stukje van de metalen spiraal te ontbloten zodat er contact is met buis en machine.
Met zelfbouw volledig houten blastgates kan je misschien beide kanten verbinden?
de aarding van de slang van de stofzuigers zou bij festool er in bestaan dat ze bij het insteken de statische elektriciteit aan de stofzuiger kwijt kunnen (er zou een metalen draad in hun slangen zitten)

van statische elektriciteit heb ik geen kaas gegeten

als die kan afgevoerd worden door te aarden, dan zou ik elk metalen deel waarop die kan zitten, aarden door het dmv van een soepele aardingsdraad met de aarding van de elektrische installatie te verbinden
ik denk dat aansluiting op de aarding van een stopkontakt volstaat
gaatje in het metaal boren, en een zelftappende schroef er in
wordt dit als een bijkomende equipotentiaalverbinding beschouwd, dan is een doorsnede van 4 mm vereist

ik ga deze bal even in de hoogte houden
als je de metalen buizen aardt, waarom volstaan geaarde pvc-buizen dan niet ?
akkoord dat, wanneer je je met pvc niet veilig voelt, metalen buizen verkiest

in bloemsilo's ontstaat af en toe brand, omdat de bloem voor statische elektriciteit zorgt, en die vonken gaan geven
houtstof zou gelijkaardig werken
 

jorisvh

Post veel
als die kan afgevoerd worden door te aarden, dan zou ik elk metalen deel waarop die kan zitten, aarden door het dmv van een soepele aardingsdraad met de aarding van de elektrische installatie te verbinden
ik denk dat aansluiting op de aarding van een stopkontakt volstaat
gaatje in het metaal boren, en een zelftappende schroef er in
wordt dit als een bijkomende equipotentiaalverbinding beschouwd, dan is een doorsnede van 4 mm vereist
Ik veronderstel dat alle aanraakbare metalen delen van een machine sowieso met de aarde verbonden zijn via de voedingskabel en dat het, om een metalen afzuiging te aarden, dus volstaat om die met met de machine te verbinden.
als je de metalen buizen aardt, waarom volstaan geaarde pvc-buizen dan niet ?
PVC aarden heeft geen enkele zin want het geleidt niet. Door de wrijving van stofdeeltjes tov de wand ontstaat een lading en doordat PVC een isolator is, vloeit die niet weg. Hierdoor zou een steeds oplopende spanning kunnen ontstaan die uiteindelijk tot vonkoverslag zou kunnen leiden wat vervolgens de stofdeeltjes vuur zou kunnen doen vatten met een explosie tot gevolg.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Voor wat het waard is: ik gebruik ook spiraliet buizen (met popnagels) verbonden en dat gaat als een tierelier. Deze kleppen werken wat mij betreft, maar ik heb een zeer flinke afzuigmotor, prima. Ik heb nog wel een idee om er een extra EPDM rand op de plakken om ze zo beter af te sluiten. Ik heb de boel geaard via het stalen huis van de afzuigmotor.
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.