speciale bits voor slagschroevendraaier

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.140
2.625
Zijn er speciale bit sets nodig voor een slagschroevendraaier? Zo ja, waar hebben jullie goede ervaringen mee.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
400
Ik heb persoonlijk goede ervaringen met de Wiha bits met schokabsorberende 'as'. Ik gebruik ze met een vaste bithouder maar ook met een Wera Impaktor. Die laatste heeft ook een fijne functie waarmee je schroeven zo vast op het bit zitten dat je zelfs met je schroevendraaier kan schudden zonder dat ze eraf vallen.

*edit: die functie werkt wel enkel met gewone korte standaard bits, de Wiha bits zijn net iets langer.
 
Laatst bewerkt:

Bean

Actieve deelnemer
16 okt 2012
82
8
Gelderland
Ik heb een setje van Bosch, speciaal voor de slagschroevendraaier. Prima bitjes, twee maten per stuk, goed hard want ze slijten niet. Zit alleen een losse magneet bij, daar ben ik niet zo van overtuigd.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.722
2.585
Gaanderen
Het is de vraag over wat voor soort slagschroeverdraaier het gaat? Een waar je met de hamer op slaat. Of een accuslagboormachine? IK weet dat gebruik van juiste benamingen erg moeilijk is. Zelf begin ik er ook last van te krijgen. Wat voor de een vanzelfsprekend is is dat voor een ander niet. Voor de eerste heb je echt andere bits nodig. Standaard maten passen niet.
Voor de accu versie heb ik met deze goede ervaringen.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.543
255
Ik gebruik gewoon de eerste de beste. Dwz... ik let er niet op of ze speciaal voor een slagschroevendraaier zijn. Werkt prima.

( accuslagboormachine )
 
  • Leuk
Waarderingen: Count Chocula

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
400
Ik gebruikte eerst ook gewoon random bits.. Oa. dit filmpje heeft mij doen inzien dat het loont om er aandacht aan te besteden:

 
  • Leuk
Waarderingen: 3dmazter

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.140
2.625
Wim ik heb ook van dat soort slagschroevendraaiers, maar die vallen buiten de belevingswereld van de gemiddelde houtbewerker. Ik heb een nieuwe panasonic accu schroefmachine gekocht en daar zit zo'n herrie ding bij. Ik heb zo'n ding nooit gemist en na wat gebabbel met boktor, denk ik dat dat vooral zo blijft. Ik heb er maar een wera setje bijgekocht met alle gangbare maten, zodat ik hem lekker iemand anders in zijn handen kan geven. Het is waarschijnlijker dat er nog een schroefmachine body bijkomt. Ik heb er nog een losse lader en een 3 amp accu bijgekocht. Ik voel niet echt de behoefte om een startaccu in de lucht te houden .En zo kan ik mijn lange bithouders met huls blijven gebruiken. Dan hou ik een hand over om me vast te houden, zonder dat de schroeven steeds een verdieping lager terecht komen. Iedereen bedankt voor zijn reactie, maar ik zat al met mijn hand bij de knop, dus ik heb de knoop maar doorgehakt. Als deze het ook weer een jaar of 20 volhoud ben ik tevreden.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Voor torx gebruik ik een Spax bitje met 'T star plus' waar ik het extra puntje vanaf geslepen heb die normaal in de spax schroeven valt.
Dat zijn een partij top dingen.
Doe al 3 jaar met het zelfde torx bitje.
Misschien zijn ze er ook wel zonder dat rare puntje.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.509
968
Riemst
Geen Bosch meer. Waardeloos zowel in accuschroefmachine als slagschroevendraaier. Vorige week nieuwe gehaald en de versie voor slagschroefmachine van Bosch (met zwarte schacht) meegekregen. Waren onverwoestbaar zij de verkoper. Bij de eerste schroef is de T20 al gesneuveld. Dus geen Bosch meer maar in vervolg Wiha.
 
  • Leuk
Waarderingen: TonP en Petrolhead

Aardappel

Actieve deelnemer
22 mei 2020
191
118
Den Bosch
Ooit ergens goedkoop een doosjes met 100 bits gekocht in PZ2 en PZ3, torx gebruik ik nauwelijks.
Dingen gaan erg lang mee, soms zit er een slechte bij die het niet zo lang volhoudt, maar dat doosjes kostte misschien 5 euro, qua prijs kan daar natuurlijk weinig tegenop. En ik gebruik het hobbymatig, het is niet zo dat een bitje wisselen me ontzettend veel tijd kost of problemen geeft.
 

detopo2011

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
109
17
Ik heb goede ervaringen met de Dewalt Impact torsion bits. Verpakt per maat in doosje 5 stuks
Daarnaast laatste 2 jaar veel Wurth Assy schroeven met bijbehorende bit verwerkt. Bits gaan lang mee. Voor mijn gevoel hebben deze schroeven nog meer griip dan normale torx
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.140
2.625
De machines worden morgen geleverd. Ik gebruik eigenlijk nooit schroeven groter dan 6 x 160. Die gaan moeiteloos met een oude panasonic 15,6 v, dus de nieuwe zal daar vast ook geen moeite mee hebben. Ik heb een doosje bitjes met een houder van wera er bij besteld. De meeste aankomende projecten zijn vooral bandschroefwerk. Maar de meerprijs voor een schroefmachine met een slagschroevendraaier er bij, scheelt niet zo veel en dan komen ze in een systener in plaats van een koffer.
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo
Ik gebruik de wera pzr 2 bits deze kosten 60cent tegen over een euro of 3 voor de slagvaste versie de pzr breken wel eens en de slagbits slijten dus eigenlijk ben je goedkoper weg met de pzr versie
 

sjors86

Nieuw lid
3 mrt 2022
4
1
Noordwijkerhout
Ook ik krijg morgen mij. eerste accu slagschroevendraaier. Ben nu opzoek naar goede bitjes, liefst die ook nog een beetje te vervangen zijn als je er één kwijtraakt of sloopt. Na lezen van dit topic lijkt het toch beetje 50/50 met speciale en standaard bitjes. Waren halen jullie meestal je bitjes en probeer het toch nog een keer, bij een slagschroevendraaier welke dan 😉
 

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
274
152
Leiden
Ben zelf dik tevreden over de eerder genoemde wiha bitjes (3 doosjes gehaald toen ze in de aanbieding waren). Prima pasvorm en betaalbaarder dan Wera. Slijten bij mij amper (gebruik bijna alleen maar Torx). Gaan in de dewalt 887.
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
976
398
hilversum
Standaard heb ik dewalt impact bitjes.
Maar bij woodie's zit in elk doosje een bitje en die gebruik ik net zo graag.
En zodra die versleten is pak ik een nieuwe.(ga door meer doosjes schroeven heen dan bitjes dus heb altijd reserve)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.