Spanzaagje, coping saw of Knew Concepts MK4

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Als ik kijk naar stevigheid, prijs en en het plezier van zelf maken, scoort Roeland 3 tienen met zijn spanzaag. Doe alles wat je wilt en lijkt me nog stijver dan een Knew.
Als je graag geld uitgeeft en/of houd van mooie spullen, maakt Knew ook een titanium versie..

1689952919133.png



jaap.
 

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
705
735
de buurt van den bosch
Ik gebruik een oud spanzaagje van marples.
Bij deze kun je ook de handvatten draaien.
Ik gebruik hierin de zaagjes van gramercy tools.
Dit zijn ook fijne zaagjes.
 

Bijlagen

  • DSC00701.JPG
    DSC00701.JPG
    134,5 KB · Weergaven: 19
  • DSC00703.JPG
    DSC00703.JPG
    46,1 KB · Weergaven: 16

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Je neemt toch juist een hogere beugel, omdat je dan je zaag niet hoeft te draaien?
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
439
108
Middelburg
Blad is dikker en de Knew zit nog in de verpakking :eek:
Gewoon in de verpakking laten en doorsturen naar mij


Als ik kijk naar stevigheid, prijs en en het plezier van zelf maken, scoort Roeland 3 tienen met zijn spanzaag. Doe alles wat je wilt en lijkt me nog stijver dan een Knew.
Als je graag geld uitgeeft en/of houd van mooie spullen, maakt Knew ook een titanium versie..

Bekijk bijlage 133451



jaap.


Inderdaad Jaap ik hou van mooi gereedschap stuur je bankrekening maar door dan kan ik die titanium versie aanschaffen, plaats Ik als tegenprestatie een mooi verslag met mijn bevindingen hier op het forum,........ grapje,...maar inderdaad ik ben wel geënthousiasmeerd door Roeland om er één zelf te gaan maken ( 360 graden) zolang hij het prima doet, en ik er zwaluwstaarten mee kan maken, ben ik al lang tevreden, het is niet dat ik van mijn geld af moet



Ik gebruik een oud spanzaagje van marples.
Bij deze kun je ook de handvatten draaien.
Ik gebruik hierin de zaagjes van gramercy tools.
Dit zijn ook fijne zaagjes.


Kijk is aan da's ook een mooi spanzaagje en gelijk klaar voor gebruik, dank aan Marples. Marktplts in de gaten houden is ook nog een optie als het niet wilt lukken om er één zelf te maken, bedankt voor het delen van je mooie zaag we houden het open als extra optie
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
439
108
Middelburg
Roeland je hebt me erg aan het denken gezet en ik ben eerlijk gezegd een beetje om, in eerste plaats vind ik het vervaardigen van eigen gereedschap enorm leuk en uitdagend, en €128 euro uitgeven voor een stuk metaal met alleen als doel om het overtollig hout weg te zagen voor een zwaluwstaart een beetje over de top. Vraag waarom verkies je een slisverbinding boven die van een pen-gatverbinding wat is de precieze reden hiervan? Welke dikte qua hout heeft jou spanzaag, of maakt dat niet zoveel uit, de breedte lijkt me wel van belang, om stijfheid, en spanning op je blad te te kunnen zetten. Het exotisch hout wat jij hebt gebruikt heb ik helaas niet op voorraad, uiteraard zou ik dit kunnen bestellen maar dan wordt het alsnog een duur zaagje. Hetgeen ik heb liggen is eiken, meranti, essen, en in beperkte mate mahonie. Is eiken een beetje geschikt voor het vervaardigen van een spanzaag??,...wellicht te stijf en te hard?? Welk zaagblad van Pegas gebruik je precies voor jou spanzaag, ik kan dit niet goed zien vanaf mijn laptop, sorry,..... en als laatste vraag wat zijn de exacte afmetingen en is hier een bouwtekening van te vinden op het internet? Ik ga zelf zoveel mogelijk info inwinnen wat betreft het zelf maken van een spanzaagje alla figuurzaag grote Knew, dus laten we beginnen met dit forum door te spitten. Bedankt zover Roeland en uiteraard

Ps ik heb Tuoh topic doorgelezen

Zo tijd om mijn hamer vandaag af te ronden tot later
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Leuk het maken van je eigen gereedschap 48rmc. Doe ik ook wel eens. Ik heb op vakantie in voormalig oostduitsland ook een spanzaag gekocht oud maar nieuw in de doos. Ligt ook ergens in de verzameling te wachten op vervolg.
The Gramercy Tools Bow Saw - Design Considerations hier staat wel wat en zoek eens op bow saw pdf en dan bij afbeeldingen. Ik heb ze ook ergens op mijn pc staan maar die gebruik ik niet meer zo veel en waar staat het dan?

Succes en Roeland zal ook wel reageren. Ik zou eerder voor essen kiezen dan voor eiken.
 
  • Leuk
Waarderingen: 48rmc

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Beste 48mc,

Leidend voor het maken van een spanzaag is de lengte van het te kiezen zaagblad.
Je kunt kiezen voor zaagjes van een elektrische figuurzaag (met pinnetjes) deze zijn wat korter als de Pegas zaagjes voor een beugel. In het onderstaande(oude) filmpje van mij gebruik ik een slis verbinding die ik borg met een toogpen. Dat hoeft in principe niet, sterker nog liever niet want dan kun je de brug in hoogte verstellen ten op zichtte van het zaagblad. Echter hoe hoger je de brug zet hoe minder spankracht je op het zaagblad kan zetten.( iets met benen en draaipunt :) ) Des te lager een grotere spankracht. En zoals Wim al aangaf Essen is super geschikt en ver boven eiken te verkiezen. In het filmpje gebruik ik de ferm elektrische figuurnaadjes van Ferm. Ook niet verkeerd!

Het tweede filmpje betreft een spanzaag met schulpzaag gemonteerd die 360 graden gedraaid kan worden.
Ook gemaakt van Essen met een doorgaande pen en gat verbinding, hiervan is de hardware ook weer zelf gemaakt en het zaagblad van een oud zaaglint gemaakt.

Kortom leuke projectjes. Voor een coping saw essen gebruiken stam plusminus 15 a 18 mm die je nog kunt vormen, poten een mm of 10 dik en 18 a 22 mm breed.
Je hoeft geen volledige slis te maken maar een 5 a 6 mm diep het is alleen om de poten vlak en recht te houden. Verhouding slis 1/4 2/4 1/4. dus bv stam 20mm dan poten 10mm dik oortjes slis 5mm. Maar is een kwestie van gevoel het mag ook zijn stam 20mm en 12mm poten dan oortjes slis 4mm.




Groetnis,
Roeland

Ps de Pegas zaagjesdie ik vaak gebruik Coping Skip 6.5 zijn 165mm lang 0,50x2,4mm
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
  • Geweldig
Waarderingen: jaap en 48rmc

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
439
108
Middelburg
Hoi Roeland,
heel vriendelijk bedankt voor je hulp en het doorsturen van je youtube filmpjes 1 had ik al bekeken de andere nog niet. Het hamer project is vanmiddag afgerond dus ga ik me nu focussen op het maken van een spanzaag. Eerst mezelf verder verdiepen hoe ik dit precies moet gaan aanpakken. Stam plusminus 15 a 18mm, je bedoelt zeker 15 a 18 cm???? anders blijft er geen ruimte überhaupt over om het de juiste vorm te geven? Of ik begrijp niet exact wat je hiermee bedoelt zou ook kunnen natuurlijk? Wat bedoel je met oortjes? Voor jou zal het wel gespogen spek zijn als meubelmaker (vakjargon), maar ik ben een leek en zoals ik er nu tegenaan kijk moet ik nog veel leren, da's duidelijk.
Prettige avond Chris
Ps ik wil het houden bij een zaaglengte van 130mm en daarvoor zaagjes gaan gebruiken van Pegas
 
  • Leuk
Waarderingen: Charel09

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
439
108
Middelburg
Vandaag verder onderzoek gedaan hoe een spanzaag te maken voor een zwaluwstaartverbinding. Alles omtrent het hout gedeelte hoe te maken is mij duidelijk geworden, alleen hoe gaan we het zaagje bevestigen in zijn zaaghouder? Mijn voorkeur gaat uit naar een kant en klaar zaaghouder. Finetools.com, taytools.com en toolsforworkingwood.com en wellicht nog meerderen verkopen deze los als onderdeel van een zelfbouw (span)zaag. Deze zaaghouders werken allen met zaagjes voorzien van een pin. Onderzoek wees uit dat deze zaagjes met pin alleen te verkrijgen zijn, met een zaagbladdikte van 0,5mm. Mijn zwaluwstaartzaag heeft een zaagbladdikte van 0,4mm, dus dat gaat problemen geven. Het mooiste zou zijn, als er iets te koop is, kant en klaar, waar je Pegas zaagjes mee zou kunnen klemmen, dunner dan 0,4mm, en die 360graden kan draaien. Om dit zelf te maken lijkt mij nog niet zo simpel (klemmen en draaien en op spanning houden in één ontwerp). Is er een zaaghouder los te koop die deze 3 dingen kan?,...ik heb hem tot nu toe nog niet kunnen vinden. Had ik maar een metaaldraaibank of een oplossing, helaas het eureka momentje is nog niet komen opborrelen. Alle tips zijn van harte welkom.
 
Laatst bewerkt:

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Tip, wellicht een oplossing voor jou.
Men neme twee m8 bouten, twee m3 gleuf boutjes. En een m8 moer en wat m6 draaiend. Wat fröbel werk verder en wat Essen
En we hebben de hardware oplossing voor jou probleem.
De houten onderdeeltjes zijn even snel op de lintzaag gemaakt zodat ik de hardware kon testen.
Kon zo snel niet mijn fijne zaagjes vinden zonder pin dus even een oud zaagblad met pin aangepast. Zodat deze geklemd kan worden.
Alle gebruikte materialen had ik nog liggen voor het echie zou ik wat meer aandacht besteden aan het staal en afwerking. Maar voor nu ging het er mij om of het eenvoudig te maken is. Je hebt wel een metaal zaag, vijl en tap setje nodig. En idealiter een kolom boor met machine klem


41ABCEF2-A3D7-4DE2-B39E-9DD1DBAD7EE0.jpeg

EE62C036-1995-4920-ABB1-A3E069F115C1.jpeg

BDE20282-464A-4AC5-92C5-346C8CCF87C7.jpeg

63A44BD0-ABD6-4FB4-AEBA-4FB6E55D08C9.jpeg

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
439
108
Middelburg
Wowww Roeland, en dat heb je eventjes uitgeprobeerd om te zien of dat ging lukken, OMG jammer je woont te ver weg anders kwam ik je persoonlijk een hand geven, plus een goed biertje als een soort van tegenprestatie /compensatie. Het meeste wat je opnoemt qua gereedschap heb ik wel ergens liggen het is misschien de tap die ontbreekt wellicht heeft mijn pa die nog ergens liggen, ik ga ermee aan de slag, je bent een topper!!!!
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Beste 48mc,

Leidend voor het maken van een spanzaag is de lengte van het te kiezen zaagblad.
Je kunt kiezen voor zaagjes van een elektrische figuurzaag (met pinnetjes) deze zijn wat korter als de Pegas zaagjes voor een beugel. In het onderstaande(oude) filmpje van mij gebruik ik een slis verbinding die ik borg met een toogpen. Dat hoeft in principe niet, sterker nog liever niet want dan kun je de brug in hoogte verstellen ten op zichtte van het zaagblad. Echter hoe hoger je de brug zet hoe minder spankracht je op het zaagblad kan zetten.( iets met benen en draaipunt :) ) Des te lager een grotere spankracht. En zoals Wim al aangaf Essen is super geschikt en ver boven eiken te verkiezen. In het filmpje gebruik ik de ferm elektrische figuurnaadjes van Ferm. Ook niet verkeerd!

Het tweede filmpje betreft een spanzaag met schulpzaag gemonteerd die 360 graden gedraaid kan worden.
Ook gemaakt van Essen met een doorgaande pen en gat verbinding, hiervan is de hardware ook weer zelf gemaakt en het zaagblad van een oud zaaglint gemaakt.

Kortom leuke projectjes. Voor een coping saw essen gebruiken stam plusminus 15 a 18 mm die je nog kunt vormen, poten een mm of 10 dik en 18 a 22 mm breed.
Je hoeft geen volledige slis te maken maar een 5 a 6 mm diep het is alleen om de poten vlak en recht te houden. Verhouding slis 1/4 2/4 1/4. dus bv stam 20mm dan poten 10mm dik oortjes slis 5mm. Maar is een kwestie van gevoel het mag ook zijn stam 20mm en 12mm poten dan oortjes slis 4mm.




Groetnis,
Roeland

Ps de Pegas zaagjesdie ik vaak gebruik Coping Skip 6.5 zijn 165mm lang 0,50x2,4mm
Mooie filmpjes Roeland! Hoe heb je de hardware gemaakt/waar heb je die gekocht waarmee het zaagblad en het handvat zijn bevestigd?
Voor de grotere bow saw is te zien dat je een stevige bout hebt gebruikt. Bij de kleinere zaag in de eerste video wordt dat deel niet getoond.

Ik ben wel erg benieuwd! Ik heb namelijk nog een aantal van Pegas zaagjes liggen voor een simpele boogzaag, maar ik stoor me dat het blad niet zo soepel draait. Leuk en overzichtelijk project om zo'n zaag te maken!
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Naast de zeer mooie oplossing van Roeland is dit er ook een Gestellsägen - Spannsägen
even zoeken naar Sägeangeln (ook heek eenvoudig zelf te maken(
Dank Wim! Maar het als de foto's van @Roeland hierboven is dat bedoeld voor zaagbladen met een gat, zonder pin.
Ik zoek specifiek de oplossing die Roeland gebruikt heeft voor de Pegas zaagjes die al voorzien zijn van een pin.
Wellicht is de oplossing daar zo simpel als dezelfde M8 bout met een gaatje, en daar vervolgens een sleuf in zagen.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Wowww Roeland, en dat heb je eventjes uitgeprobeerd om te zien of dat ging lukken, OMG jammer je woont te ver weg anders kwam ik je persoonlijk een hand geven, plus een goed biertje als een soort van tegenprestatie /compensatie. Het meeste wat je opnoemt qua gereedschap heb ik wel ergens liggen het is misschien de tap die ontbreekt wellicht heeft mijn pa die nog ergens liggen, ik ga ermee aan de slag, je bent een topper!!!!
Dank je wel. Word er wel wat verlegen van..
Maar graag gedaan hoor.

Groetnis,
Roeland
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
CFDE2F53-B8F4-4DED-B9C6-CC1DB75B1B9F.jpeg@Paul90,

Van al mijn zelf gemaakte spanzagen heb ik de hardware zelfgemaakt uitgezonderd mijn coping zaagje met Pegas hardware.
De Pegas gebruikt een verticaal houdertje met een keep(snede) Dat systeem vind ik zeer prettig omdat je dan het zaagblad goed kunt richten ook de hele fijne vertanding. Je zorgt dat de houders (staanders.)parallel lopen. Zodat je het zaagblad niet tordeert, dit heb ik dus schaamteloos gekopieerd.

Onderstaande foto links span zaagje met Pegas hardware en rechts mijn variant.
19E2D5B5-3CEF-46F0-B08D-2B8908477520.jpeg

34B893EF-9C5D-420D-92F4-981E89232077.jpeg

A6435FAC-C039-4BEA-AE50-CE231BF1B75A.jpeg

Je kunt natuurlijk een hout draad bout gebruiken en deze modificeren in dit geval een 6mm dikke. Dit word de zijde van de handgreep.
Kop eraf zagen sleuf zagen in de lengte richting en dan dwars er op iets schuin een keep zagen
Maar ook gewoon een stuk metrisch schroefdraad m6 zelfde procedure. Alleen nu een vleugelmoer erop gedraaid en met zachtsoldeer vastgezet. Vleugel staat haaks op het zaagblad. Dit vergemakkelijkt het stellen van het zaagblad.

FBABBC30-2E1D-4BA9-AF77-0845EE001539.jpeg

24BF8542-8130-4060-916E-1F973D2CD242.jpeg

AAAEED51-5846-439D-8DBE-D0181F68B4E4.jpeg

2A31444F-C6E4-404E-A866-9799D9C89635.jpeg

Groetnis,
Roeland
 

Bijlagen

  • C9C6C7CB-0B48-4F14-BEE4-F8FE2CF170B8.jpeg
    C9C6C7CB-0B48-4F14-BEE4-F8FE2CF170B8.jpeg
    139,6 KB · Weergaven: 4

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Kleine aanpassing gedaan aan de zaaghouder van het snel gemaakte spanzaagje. D.w.z. Twee messing draai wieltjes aangebracht zodat ik nu ook zaagjes kan verwisselen zonder gereedschap en de houders chemisch verouderd en het hout in de kleur was gezet en daar overheen schellac. Vond het wel aardig om de lintzaag sporen te handhaven.

1C7C5DE7-E175-45CA-948C-0BBFE66424B9.jpeg

59BF5BC4-C010-4FE7-8902-2B2BC9443E62.jpeg

DA096D66-8E5A-406A-B189-066564786EA6.jpeg

Groetnis,
Roeland
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
@Paul90,

Van al mijn zelf gemaakte spanzagen heb ik de hardware zelfgemaakt uitgezonderd mijn coping zaagje met Pegas hardware.
De Pegas gebruikt een verticaal houdertje met een keep(snede) Dat systeem vind ik zeer prettig omdat je dan het zaagblad goed kunt richten ook de hele fijne vertanding. Je zorgt dat de houders (staanders.)parallel lopen. Zodat je het zaagblad niet tordeert, dit heb ik dus schaamteloos gekopieerd.
Roeland, dit soort bijdrages zijn goud waard. Ik sluit me bij het eerdere aan: als ik in de buurt zou zijn, zou ik een biertje langsbrengen!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.