Spanzaagje, coping saw of Knew Concepts MK4

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
439
108
Middelburg
Welke uitvoering van de MK4 van Knew Concepts is volgens jullie het beste om te gebruiken voor het vervaardigen van zwaluwstaarten? Volgens Brain Meek de baas van Knew Concepts is de 75mm uitvoering met swivel het meest geschikt voor dit soort werk (filmpje op Youtube 10 jaar oud MK3). De MK4 is zwaarder en steviger dan zijn voorganger dus er zit niet zoveel ,flex in waarom niet de 200mm uitvoering, heb je toch dieper bereik? Mocht iemand van jullie er één hebben en bijna niet gebruiken en willen verkopen, stuur dan even pm, wellicht komen we er uit? Bedankt zover
 
  • Leuk
Waarderingen: Baardmans

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
294
119
Dat lijkt me niet zo moeilijk. Des te hoger/dieper het bereik, des te flexibeler de zaag.
Minder flex is niet hetzelfde als geen flex.

door de "swivel" kun je het blad schuin zetten en ook bij hogere planken dan 75mm nog de stukjes hout wegzagen.

Kijk bij dit filmpje, vanaf tijdstip 4.00 minuten
 
  • Leuk
Waarderingen: 48rmc

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
439
108
Middelburg
Dank voor je reactie Peter de B.
Dit filmpje van Heiko Rech had ik nog niet gezien, ik kijk graag naar zijn bevindingen en tips, man met weinig poespas. Klopt, weinig flex is niet het zelfde als geen flex, ik zie dat Heiko de 75mm variant gebruikt precies hetgeen Brian Meek adviseert in het filmpje van 10 jaar geleden. Waarom Baptist de 125mm adviseert voor zwaluwstaarten is mij geheel een raadsel, volgens hem worden die het meest verkocht (meest verkocht wilt niet altijd zeggen dat het de beste keuze is). En omdat het zaagblad kan draaien kun je oneindig brede planken voorzien van een zwaluwstaart. Volgens mij zijn zwaluwstaarten met een diepte van 75 mm diep genoeg, vraag me af, of het überhaupt mooi is zulke diepe/grote zwaluwstaarten, de verbinding wordt er niet steviger van denk ik?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Ik kwam er achter dat de vraag over een figuurzaagbeugel ging. Je zaagt comfortabeler vanaf een kant. Afhankelijk van of je links of rechts handig bent. Het is makkelijker langs een lijn te zagen als je de zaag gewoon vlak kan houden. Je hebt ook wat ruimte nodig om de zaagbeweging te kunnen maken. Als je een spiegel achter je werk zet, kan je de zaaglijn aan beide zijden van je werkstuk, in een oogopslag zien. Als je wat groter werk dan poppenhuisjes maakt, zou ik ook voor een grotere zaagbeugel kiezen. Die aluminium dingen zijn niet erg zwaar.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
Op zich snap ik het argument van een minder diepe uitlading voor de beugel heel goed. Maar ik heb de versie met 200 mm uitlading en ik moet zeggen dat die al zo stijf is dat ik er tot nog toe geen nadeel van heb ervaren. Het gaat daar ook goed mee, hoor. En dan heb je wel het voordeel dat de de zaag ook nog voor andere dingen kunt gebruiken. De versie van 75 mm zal zeker nog (veel?) fijner werken, maar die van 200 mm doet het goed in mijn ervaring.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.987
813
Omgeving Leiden
Bedankt voor je tip Thomasz, dus jij zou ook voor de 75mm versie gaan, als het alleen te doen is om zwaluwstaarten
Ja, dat lijkt mij diep genoeg. Maar, dat moet ik er wel bij zeggen, ik heb er geen ervaring mee.
Wel met een gewone figuurzaagbeugel. Dat gaat ook, maar dan heb je een hele grote beugel waarmee je zit te hannesen. Vandaar dat ik voor 75 mmm zou kiezen.
 
  • Leuk
Waarderingen: 48rmc

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Joh gewoon zelf maken een leuk projectje. Hier twee eigen bouw spanzaagjes. 1 met een Pegas zaag houder en Pegas zaagje en 1 waarvan de zaag houders ook zelfgemaakt zijn met een Pegas zaagje.
Zijn echt top zaagjes in verschillende TPI te verkrijgen.
Het zaagje met de eigengemaakte zaaghouders heeft een “slis” verbinding zodat ik de brug omhoog en omlaag kan brengen en van beide zaagjes is het zaagblad traploos in elke hoek verstelbaar.

Groetnis,

Roeland

4F7BE192-0047-4B5C-880E-7AAAF2D17995.jpegE1FAA3C8-DC81-417A-930C-B4F648135079.jpeg33D53567-3D65-4CA4-9449-CE4E3E89A4C3.jpeg
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
439
108
Middelburg
Wie weet Roeland eerst maar eens een goedwerkende hamer maken en dan zullen we zien of een figuurzaag alla Roeland binnen mijn mogelijkheden ligt? Wat voor hout heb je hiervoor gebruikt? Mooie zaagjes Roeland ik neem aan dat ze niet onder doen, voor de gelikte Knew Concepts, misschien een beetje zwaarder? In ieder geval bedankt voor je tip ik ben enthousiast geworden:LOL:
 
Laatst bewerkt:

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
439
108
Middelburg
Op zich snap ik het argument van een minder diepe uitlading voor de beugel heel goed. Maar ik heb de versie met 200 mm uitlading en ik moet zeggen dat die al zo stijf is dat ik er tot nog toe geen nadeel van heb ervaren. Het gaat daar ook goed mee, hoor. En dan heb je wel het voordeel dat de de zaag ook nog voor andere dingen kunt gebruiken. De versie van 75 mm zal zeker nog (veel?) fijner werken, maar die van 200 mm doet het goed in mijn ervaring.
Bedankt HDV precies wat ik namelijk ook dacht de nieuwe MK4 is veel stijver qua frame dan zijn voorganger. Een 200 mm versie is wat meer multi functioneel, en aangezien het toch al een hoop geld is kan ik het me voorstellen dat men voor een 200mm gaat
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
439
108
Middelburg
ok Wim Kluck da’s mooi als jij je Knew Concepts bijna niet gebruikt dan wil je misschien wel afstand van doen, niet geschoten is altijd mis :D
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Een gewone figuurzaagbeugel voor edelsmeden van bijvoorbeeld 150mm hoog, kost 2 tientjes bij bijvoorbeeld hobbyklok. Ze hebben die aluminium beugels ook, maar als ik zie wat het prijsverschil is, krijg ik een beetje het vanmoof idee. Je moet toch gewoon zelf zagen.
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
439
108
Middelburg
Klopt helemaal Chevy66 alleen zagen die niet zo loepzuiver is mij wijsgemaakt ze verlopen vooral als je wat dikker en zwaarder hout mee wilt zagen
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Wie weet Roeland eerst maar eens een goedwerkende hamer maken en dan zullen we zien of een figuurzaag alla Roeland binnen mijn mogelijkheden ligt? Wat voor hout heb je hiervoor gebruikt? Mooie zaagjes Roeland ik neem aan dat ze niet onder doen, voor de gelikte Knew Concepts, misschien een beetje zwaarder? In ieder geval bedankt voor je tip ik ben enthousiast geworden:LOL:
Dank je wel!

Het geheel zelf gemaakte zaagje (rood/bruin) is Padoek, de lichtere is rechtdradig Zebrano spinthout.
En het is niet moeilijker als een bank hamer je kiest of voor een(doorgaande of blinde) pen verbinding.
Of en dat heeft mijn voorkeur een slis verbinding.
Het zaagje weegt bijna niets en je kunt de spanning van het zaag blad traploos opvoeren, enige beperking de sterkte van het hout.
De Knew concept is wel star maar de spanning op het zaagblad kun je niet verhogen.

Groetnis,

Roeland
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Een gewone figuurzaagbeugel voor edelsmeden van bijvoorbeeld 150mm hoog, kost 2 tientjes bij bijvoorbeeld hobbyklok. Ze hebben die aluminium beugels ook, maar als ik zie wat het prijsverschil is, krijg ik een beetje het vanmoof idee. Je moet toch gewoon zelf zagen.
Ja maar het zaagblad kun je niet verdraaien of beperkt door een tangetje te gebruiken en het blad te torderen. Ben ik zelf niet zo'n voorstander van. Met een eigenbouw spanzaag ben je voor een paar euro klaar en kun je het zaagblad 360 graden draaien.

Groetnis,
Roeland
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.