Snooker keu deel 2

Bungdacue

Actieve deelnemer
29 dec 2011
169
1
Neen ik heb de fineer niet zelf ingekleurd. Heb lang gezocht achter mooie helder blauwe want de meeste is donker blauw met groene schijn.
De afwerking doet ook wel wat aan de kleuren.
Tot voor een tijdje gebruikte ik schellak maar blijkt niet tegen de warmte te kunnen. Zo een keu blijft soms in de wagen liggen en daar kan het soms zeer warm zijn. De schellak wordt dan soepel en laat toe om dan het profiel van de afwerking in de case te krijgen.
Deze zijn afgewerkt met een epoxy die gepolierd is. Betere weerstand en geen reactie van warmte zoals de schellak. Ook de kleuren komen hiermee mooi tot zijn recht.
Groeten
Daniel
 

Bungdacue

Actieve deelnemer
29 dec 2011
169
1
Hoe mooi kan olijfhout wel zijn.
In deze keu heb ik een stuk olijfhout gebruikt afgeboord met witte fineer.
Zelf vind ik dit een mooi stukje hout in combinatie met het ebbenhout.
1671_zps14bc2ddc.jpg
[/URL][/IMG]

1674_zps075646f8.jpg
[/URL][/IMG]

1673_zpsba2044c3.jpg
[/URL][/IMG]

Groeten
Daniel
 

Bungdacue

Actieve deelnemer
29 dec 2011
169
1
Een tijdje geleden dat ik hier nog een post plaatste maar heb een drukke periode doorgemaakt. Ik zou ze hier allemaal kunnen posten maar dan ben ik nog even bezig.
Toch wil ik deze even delen omdat het toch wel een speciale is.
Het gaat hier over een resplice of een her styling. De eigenaar wou zijn keu een ander look geven.
Om dit te doen worden er stukken hout weg geschaafd en dan weer andere soort tegen aan gewerkt. Zo werd hier wortelhout in het ebbenhout ingewerkt.
Toch wou de eigenaar een extraatje toevoegen en vroeg mij om het dambord model er ook in te werken.
dit zit ook in mij eigen keu en het was een beetje een uitdaging om dit met het wortel hout te combineren.
Het dambord zou je kunnen vergelijken met een segment werk.
Eerst worden de blokjes van maple en ebben samen met het brown palmier(kopse zijde) hout samen gebracht tot 1 geheel dat dan zo later in een hoek in de keu ingebracht.
Uiteindelijk werd dit een mooi resultaat dat ik hier even wou delen.
Groeten
Daniel




20150611_083929_Richtone(HDR).jpg

20150611_084008_Richtone(HDR).jpg

20150611_084039_Richtone(HDR).jpg
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Hier nog eentje met in het ebbenhout een laag van zebrano hout verwerkt.
Om dit te maken wordt er eerst van het ebbenhout onder een bepaalde hoek een stuk afgezaagd.
dan wordt er een stuk zebrano van ongeveer 6mm dik onder diezelfde hoek gelijmd.
Daar tegen wordt er dan weer ebbenhout gelijmd.
Als dit geheel dan wordt rondgedraaid krijg je dit.
Even vermelden dat ik ,voor het verlijmen van ebben en ander hard hout, eerst in het lijm vlak kleine sneetjes naast elkaar en in krijs snijd. Dit zou volgens de info van een oude rot in het vak een betere verlijming geven.
Ik lijm alles met gewone witte houtlijm.

1311_zpsd7ec644b.png
[/URL][/IMG]

1312_zps3cc8d61e.png
[/URL][/IMG]

1314_zpsd8fc2ba0.png
[/URL][/IMG]

Ik heb ook al zo genoten van deel 1, wederom prachtig dit en het ebben achterin geeft lekker wat gewicht achterin, handig voor het doorstoten of als de bal goed rond moet gaan.
 

Bungdacue

Actieve deelnemer
29 dec 2011
169
1
Het ebben hout geeft uiteraard een goed gewicht om uiteindelijk tot een totaal gewicht te komen. Maar dikwijls is dit niet voldoende of zelf te veel.
Door het aanbrengen van verschillende houtsoorten is het op voorhand niet mogelijk om dit in te schatten
bij overgewicht wordt er een gat in de keu gemaakt naar gelang het gewicht uiteindelijk moet zijn.
Als er te weinig gewicht is dan wordt er een gaat geboord waarin een draadstang wordt verlijmd.
Bij snooker varieert het gewicht van 480 tot 570 en soms meer gram.
De reactie of de bal lekker doorgaat , Willem 1985 ,ligt niet echt bij het gewicht hoor.
Dat wordt verkregen door de plooibaarheid van de keu vanaf de tip tot zo een 40 cm naar beneden.
Afhankelijk hoe zwaar de keu is bepaalt daar wel de dikte om een goede reactie te krijgen maar toch zit daar het trukje.
Als de keu daar niet reageert dan krijg je deflectie. Dit betekent dat indien je bv rechts effect steekt dat je dan een andere hoek moet mikken dan dat je geen effect zou steekt.
Ook trek stoten of doorrol stoten werken dan minder goed.
Groeten
Daniel
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Heerlijk topic, al is het maar omdat ik zelf sinds 2 jaar aan driebanden doen. Je maakt werkelijk plaatjes Daniel!

Het is dat ik dit ooit zelf eens wil gaan proberen over een paar jaar, anders zou ik een prijsje bij je opvragen voor een drieband keu :).
 

Bungdacue

Actieve deelnemer
29 dec 2011
169
1
Dank u Wimmel.
Voor elke biljart sport zijn de keuen anders. Zo zou 80% van de keuen die ik maak niet toegelaten worden in de drie band. Omdat ze te lang zijn.
Maar ook de combinatie van het gewicht , diameter tip en de positie van het gewicht geven een andere reactie.
Voor snooker en pool heb ik zelf een goed gevoel om de keu tot een goede reactie te brengen. Dit heb ik niet bij andere biljart sporten waardoor daar voor mij een beperking zal kunnen zitten.
Dit heeft veel te maken met het gewicht en diameter van de bal maar ook het soort laken. Snooker is de enige sport waar het laken een vleug heeft, haren die in eenzelfde richting moeten geborsteld worden.
Bij pool is dit weer niet en dat zorgt toch voor een andere reactie van de bal.
Drieband en carambole hebben dan weer verwarmde tafels wat je zelden in snooker tegenkomt, tenzij op de proftour. Dit is ook weer een ander gevoel dat je met de bal krijgt.
Maar toch is het wel mogelijk hoor om voor om het even welke biljart sport een copie te maken van een bepaalde keu en die kan je dan een eigen styling geven naar wens.
Groeten
Daniel
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
En dat is precies de reden waarom ik hiermee nog enkele jaren zal wachten. Ik weet nog te weinig van hout, houtdraaien, etc, etc om me aan zo'n project te wagen. Tot die tijd kijk ik met genoegen naar bovenstaande postings :).
 

Bungdacue

Actieve deelnemer
29 dec 2011
169
1
Soms kom ik hier eentje posten die ikzelf wel speciaal vind maar op mijn FB pagina (met gouden logo) staan al de keuen op volgorde van zodra ze klaar zijn.
Daar kan je al de 200 en meer bewonderen.
Groeten
Daniel
 

Bungdacue

Actieve deelnemer
29 dec 2011
169
1
Deze wil ik hier ook even delen want ik vind ze allemaal mooi zelfs de meest simpele. Weet wel dat elke keu ook uiterst recht is en blijft. Dit is een belangrijk gegeven in het gevoel voor de verschillende soorten van stoten.
Een keu voor een kleine van gestalte maar toch hele grote dame in de snooker sport.
Wendy Jans behaalde reeds :
14 Belgische titels
9 Europese titels.
5 Wereld titels.
Het zijn er zoveel dat ik wel een foutje kan gemaakt hebben.
De onderzijde van de keu is een massieve bud met daarin een dubbele viervoudige splice van maple hout en ziricota hout verwerkt. Telkens afgeboord met groene fineer.
192 2.jpg
192 4.jpg
192 9.jpg
192 5.jpg
Als personalisatie mocht het duidelijk zijn dat haar hart naar onze viervoetige huisdieren gaat.
Groeten
Daniel
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Het is weer een waar meesterwerk geworden Daniel.
Misschien wil je je vakmanschap wel laten zien op de Open Dag Hout 2016.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Daar is toch niets mis mee. Dan heb je ook een echte Bungda-cue waarmee je de show kan stelen en het spel kunt winnen.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Iedere keer als Bungdacue weer post denk ik meteen; "oh, dat gaat weer over een keu die niet zo mooi is"......want die is heeeel erg moooi.
Ik vind deze van Wendy Jans ook weer een plaatje, echt een topstuk.
Als je voor dat soort mensen een keu maakt dan neem ik aan dat het meer is dan een hobby, is het helemaal je werk of doe je er nog iets anders bij?
En blijf vooral posten want jouw werk kan ie erg van genieten.
Wat ik me ook nog afvroeg aangezien een keu mooi recht moet zijn: draai je een keu met behulp van cnc?
 
Laatst bewerkt:

Bungdacue

Actieve deelnemer
29 dec 2011
169
1
@ HenK:
Het is inderdaad butt. Ik vergeet soms om de woorden in de correcte taal te vernoemen.

Voor mij is een keu maken zeker niet mijn werk. Het is iets meer dan mijn hobby want het is een passie. Ik zal ook nergens gaan proberen om mijn keu aan te bieden om er zo meer te kunnen verkopen.
Het maken start met een soort van frezen draaien (geen cnc) van een stuk hout dat 50x50x1500 is tot ik een stuk hout heb dat de vorm van een keu (diameter 15 / 28 x1500) heeft maar wel dikker dan dat hij uiteindelijk moet zijn. Dit verloopt in 4 stappen over een termijn van minstens 18 maanden. Het hout wordt telkens weer bewaart op 40 graden.
De kunst om de keu recht te houden zit hem vooral in het begrijpen van het hout, een boven en een onderkant en een linker en een rechter zijde, maar ook om de tijd te nemen om tussen elk stadium het hout de tijd te geven om zijn natuurlijke krachten af te geven. Elk stuk essen hout gaat een kromming krijgen als je dit dunner gaat maken.
Als er voldoende dikte is om zo naar de gewenste maat te gaan dan kan je zo uiteindelijk met een recht stuk eindigen.
Wat ik hierboven vermeld gebeurt deels met machine maar vanaf dan is het hoofdzakelijk schuren. Ik schaaf geen enkele keu zoals de meeste dit wel doen.
Het is belangrijk dat elke druk moet vermeden worden.
Toch is dit niet zo simpel want ook ik heb regelmatig stukken die waardeloos zijn waar het hierin fout gaat.
Een rechte keu is vereiste 1.
Dat hij eruitziet zoals de klant verwacht met of zonder extra houtsoorten is vereiste 2.
Maar ook heel belangrijk is dat hij de speler een goed gevoel geeft bij het stoten.
Dit is veel te moeilijk om zo uit te leggen maar het is zo dat spelers een groot verschil voelen als ze met een keu van mij tegen een bal stoten.

Door dat ik in het spel een goed gevoel heb maakt het dat ik na enige tijd de betere combinatie kon vinden om de keu te laten meewerken in het stoten tegen de bal.
Bij mij zal ook elke keu anders zijn. Hiermee bedoel ik de schuinte , taper, van aan de tip van de keu tot een 60 cm naar beneden zal verschillen van de ene naar de andere keu..
Dit komt omdat elk hout zijn eigen stijfheid bezit en ook omdat niet elke keu even zwaar moet zijn.
Combinatie van taper en gewicht zorgt voor de goed of net niet goede reactie in het stoten. Het is de kunst om dit naar de wens van de speler te brengen

Het lijkt misschien vreemd wat ik hier schrijf maar het aanbrengen van al de houtsoorten en fineren is voor mij het knutselwerk maar het is door jaren testen en uitproberen dat bovenvermelde net het moeilijkste is om een keu te maken die goed aanvoelt.

Zodra ik weer een avondje de kans heb zal ik nog een paar modellen plaatsen.
Alvast bedank iedereen.
Groeten
Daniel
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.