Snooker keu deel 2

Bungdacue

Actieve deelnemer
29 dec 2011
169
1
Hier eentje met paarse fineer.
Het zwarte hout is ebben en het bruine is irocco

1361_zps1e7cddce.png
[/URL][/IMG]

1362_zpsf6d07622.png
[/URL][/IMG]

1363_zps4defcbdd.png
[/URL][/IMG]
Met personalisatie in gouden letters.
Groeten
Daniel
 

Bungdacue

Actieve deelnemer
29 dec 2011
169
1
Mijn favoriet.
Mozaïek of dambord motief. Hier gemaakt van ebben en van padouk.
Blokjes zijn op voorhand samen gezet; soort van segment, en dan in zijn geheel ik de bud van de keu aangebracht.
Tussen de mozaïek splice en het ebben zit een dikke fineer laag van ebben en padouk.
Groeten
Daniel

1391_zps56bcc102.png
[/URL][/IMG]

µ
1393_zps42a50e83.png
[/URL][/IMG]

1392_zps0028f08b.png
[/URL][/IMG]
 

Bungdacue

Actieve deelnemer
29 dec 2011
169
1
Dank je wel voor de reactie.
Ik heb recent nog zo eentje gemaakt maar dan in het rood.
Het rode is fineer die in 4 lagen tegen elkaar is geplakt om dan samen met ebbenhout ook hier weer de mozaïek te vormen.
Ik heb ook eentje gemaakt met gele fineer.
1611_zps5e64cbcc.png
[/URL][/IMG]

1613_zps9044ed18.png
[/URL][/IMG]
Op deze keu heb ik ook mijn nieuwe logoplaat staan. Deze maak ik nu ook helemaal zelf met mogelijkheid tot personalisatie.
Voordien gebruikte ik ronde logo plaatjes die ik niet zelf kon maken.
Wat je zelf doet doe je meestal toch beter? Of niet?
Groeten
Daniel
 

Bungdacue

Actieve deelnemer
29 dec 2011
169
1
Ik heb snel de foto van de gele uitvoering gezocht.
Deze is gemaakt met gele fineer net zoals de bovenstaande.
Mozaiekgeel4_zps5ac66513.jpg
[/URL][/IMG]
Mozaiekgeel5_zpsf8fa413c.jpg
[/URL][/IMG]

Als je goed kijkt dan zie je de laagjes van de fineer.
Groeten
Daniel
 

Bungdacue

Actieve deelnemer
29 dec 2011
169
1
Onderstaande keu toont hoe mooi fineer soms kan zijn in combinatie met ebben.
Paarse fineer afgeboord met witte fineer.
Daniel

1401_zps6663e737.png
[/URL][/IMG]

1403_zpscf9eec90.png
[/URL][/IMG]

1404_zpsc60a6e96.png
[/URL][/IMG]

1402_zps84dd8081.png
[/URL][/IMG]
 

Bungdacue

Actieve deelnemer
29 dec 2011
169
1
Snakewood, panterwood letterhout het heeft verschillende benamingen maar 1 ding is zeker het is zeer mooi hout dat verschrikkelijk hard is.
Voor mij behoort dit tot de mooiste soorten die ik tot nu toe verwerkte. Ook de geur die vrij komt tijdens verwerking doet mij denken aan mijn pa toen hij nog pijpen rookte, een geur (op zijn Belgisch)van karamel tabak.
Groeten
Daniel


1448_zps7186b983.png
[/URL][/IMG]

1442_zps2dfa4d70.png
[/URL][/IMG]


1444_zps5b16d57b.png
[/URL][/IMG]

1446_zpsbf631031.png
[/URL][/IMG]
 

baas

Administrator
5 jun 2012
176
142
Daniel, wat ben je een prachtige houtbewerker met die schitterende keu's. Je zou eens een workshop moeten geven of zo iets, ik kom!

jaap
 

Bungdacue

Actieve deelnemer
29 dec 2011
169
1
Wel Jaap voor mij lijkt het allemaal makkelijk hoor. Als je er dagelijks mee bezig bent dan lijkt het zo toch. Als ik dan terug denk aan het begin dan ligt er toch ook heel wat aan leergeld in de kachel bak. Dus was het dan toch niet zo simpel.
Elke speler ,die een keu laat maken, krijgt een power point presentatie hoe dit van boom tot keu tot stand komt. Telkens merk ik dan aan het enthousiasme dat het voor de leek toch een hele klus is . Zeker voor diegene die nooit iets met houtbewerken in aanraking kwamen.
Eens dat ze weten hoeveel werk er met hart en ziel wordt ingestoken krijgen ze nog meer respect voor hun keu.

Opleiding van snooker initiator en snookers stages krijgen een soort van workschop. Met een tafel vol met verschillende soorten hout , fineer en snooker keu in aanmaak in verschillende fases.(zie foto)
Hierin zit ook een deel over herkennen van namaak de goed kopen modellen en dan de handgemaakte. Op het eind geef ik een test waaruit ik kan afleiden dat iedereen met interesse gevolgd heeft.
Je kan dus begrijpen dat het heel leuk is al er positief gereageerd wordt op de werkstukken
Groeten
Daniel
2013-03-09152707_zpsd8841a3b.jpg
[/URL][/IMG]
2013-03-09152758_zpsd22d2037.jpg
[/URL][/IMG]
2013-03-09152736_zps76991963.jpg
[/URL][/IMG]
 

Bungdacue

Actieve deelnemer
29 dec 2011
169
1
Effe de tijd genomen om nog wat foto's te plaatsen.
Deze keu is voorzien van een viervoudige splice van maserberk.
Persoonlijk vind ik dit zeer mooi hout door de kronkelige nerven.
De overgang naar de fles is gedaan met palisander santos.
Door het mooie hout koos deze speler om een extra verlengstukje te laten maken in datzelfde hout als de onderkant van de keu. Meestal is dit een aluminium model dat uitschuifbaar is.
Het logo plaatje onderaan in de keu is ook zelf gemaakt en gegraveerd.
Groeten
Daniel

1461_zps3cc54487.png
[/URL][/IMG]

1463_zps97f62060.png
[/URL][/IMG]

1464_zps57dba6a4.png
[/URL][/IMG]
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Wat prachtig allemaal weer.
Ik heb het hele verhaal van de eerste post nog eens doorgelezen en petje af! Wat een geduld moet je hebben om 1,5 jaar aan een keu bezig te zijn.
Nu een stuk hout uitkiezen en pas over 18 maanden weten of het een succes is.

Het is net zo iets als die japanners met hun schaven, zagen en samoerai zwaarden.

Groeten, Raymond
 

Bungdacue

Actieve deelnemer
29 dec 2011
169
1
Volgens mij is er maar 1 regel die zegt dat de snooker keu minimum 914 mm lang moet zijn, of er verder beperkingen zijn weet ik niet echt . Er wordt niet echt veel afgeweken hoor want de keu moet echt wel doeltreffend zijn. Lengte wordt bepaald door de lichaamsbouw en houding aan tafel , gewicht en gewicht verdeling zijn de belangrijke items om het gevoel goed te stemmen.
Dikte van de handgreep zit meestal rond de 28mm tot 30mm. Dit is afhankelijk van de grote van de hand. Dikte van de tip kan je in snooker niet dikker gaan dan 10 mm of niet dunner dan 8.5 mm. Dit heb je nodig om de controle op de bal te kunnen krijgen.
Dus veel afwijkingen zijn er niet echt tenzij een vizier of laser aanbrengen maar dat is verboden.
In snooker wordt er met inleg niet zo ver gegaan als in de pool of driebanden keuen. Daar wordt er met inleg van parelmoer en vele andere materialen tot zelfs goud en zilver gebruikt. Gelukkig maar . Ik heb recent eentje gemaakt met het Barca logo in helemaal met inleg van fineer en dat was een hele klus hoor.
Er zijn nog heel veel combinaties mogelijk met de verschillende houtsoorten en fineren die mij hopelijk nog wat besparen van die kunstwerkjes van intarsia.
Ik zie het goede in een snooker keu als die in de eerste plaats fatsoenlijk recht is. Dat hij de juiste reactie genereert in de bal en dat hij de specificaties heeft die de speler vraagt.
Als hij dan eruitziet zoals de speler vroeg dan is de opzet geslaagd.
Kan jou wel garanderen dat dit niet zo simpel is dan het lijkt hoor maar is wel een grote voldoening als dit wel zo is.
Groeten
Thanks
Daniel
 

Bungdacue

Actieve deelnemer
29 dec 2011
169
1
Deze keu heeft voor mij een speciale betekenis.
Toen ik startte met snooker keuen herstellen en maken , klopte op een gegeven moment de TV op mijn deur.
Zij wilde een reportage maken over de keu van Steven Hendry die gebroken was op het vliegtuig.
Door deze reportage kwamen mensen van over het hele land bij mij terecht.
De persoon die de TV ploeg op mij afstuurde is ook de eigenaar van deze keu.
Het gaat om keu nummer 147. Dit staat voor een maximum score die weinig speler ooit kunnen verwezenlijken. Hij (de eigenaar van deze keu) kon dit in een finale van een wereld kampioenschap voor amateurs. Om deze reden wou hij zeker deze keu hebben.
Het blauwe verwerkt in de keu en in de logo plaat verwijst naar New zeeland waar hij de 147 ooit maakte.
De blauwe fineer is van vogeloog esdoorn, het witte is gezaagde fineer van maple hout. Het zwarte is van ebbenhout.
1471_zpsa7efc668.jpg
[/URL][/IMG]

1472_zpsded5166e.jpg
[/URL][/IMG]

1474_zpsd9ef9acb.jpg
[/URL][/IMG]

1476_zps7ad30a78.jpg
[/URL][/IMG]
De datums rond het logo zijn de jaartallen van zijn kampioenen titels. De datums onderaan zijn de jaartallen van de geboorte van zijn kinderen
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Kun je niet een keer een fotoreportage of film maken waar je de diverse bouwstadia laat zien van de totstandkoming van zo'n juweeltje?
 

Bungdacue

Actieve deelnemer
29 dec 2011
169
1
Hier nog een keu met een viervoudige splice van rode en Orange fineer.
De gekleurde lijnen mochten niet zichtbaar doorlopen tot in de onderkant van de keu.
1504_zpsdcb5cbe4.jpg
[/URL][/IMG]

1506_zpsa04f635d.jpg
[/URL][/IMG]

 

Bungdacue

Actieve deelnemer
29 dec 2011
169
1
Hier nog eentje die ik , van uitzicht , mocht maken zoals ik hem voor mij zelf zou maken, de technische specificaties werden op maat van de eigenaar gemaakt.
Het is een 1 delige keu uit essenhout. De inleg is gemaakt met ebbenhout en amboine wortelhout.
Groeten
Daniel
1647_zpsed3514bc.jpg
[/URL][/IMG]

1643_zpse0c7471c.jpg
[/URL][/IMG]

1644_zps6960397d.jpg
[/URL][/IMG]
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.