Snijplank trekt krom

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
Kan het kromtrekken er ook mee te maken hebben dat ik een kant al veel fijner had opgeschuurd dan de andere, waardoor de mogelijkheid tot vocht afgeven wordt belemmerd?
met eik (niet voor een snijplank :giggle: ) heb ik al ervaren dat schuren met 220 er voor zorgt dat de poriën dichtslibben waardoor de opname van vernis of olie moeilijker verloopt
dus weer naar 150
 
  • Leuk
Waarderingen: franksken

BoyS

Actieve deelnemer
15 jan 2018
153
80
Limburg
Ik gebruik tegenwoordig de cuttingboard oil van ‘walrus oil’ verkrijgbaar bij gereedschappro. Twee of drie lagen en vervolgens afwerken met een laag wood wax for cutting boards, eveneens van het merk walrus oil.
Daarvoor deed ik de planken compleet verzadigen met druivenpit olie. Dit werkte ook wel maar het hout komt er minder mooi uit. ondanks dat ik het er regelmatig opsmeerde was het hout toch minder mooi.

Kopshouten snijplanken vergen wat aandacht. Niet veel hoor maar gewoon af en toe een beetje liefde. En als ze echt veel snijgroeven hebben gewoon weer opnieuw schuren en dan weer behandelen met de olie.

Tevens is het al vaak gezegd hier maar het is en blijft hout. Hout werkt en past zich aan aan zijn omgeving. Ook met schoonmaken niet in de vaatwasser. Als je hem onder de kraan hebt gehad zet hem dan rechtop zodat hij goed kan drogen via alle kanten.

met walrus olie en wax komt het er trouwens zo uit te zien:
3598B4EE-DFC8-4724-A2D3-5DA4AEA517C9.jpeg
De twee snijplanken rechts zijn al een zeker een jaar dagelijks in gebruik en had ik even opgeschuurd en opnieuw in de olie gezet.
EE6C2F2D-EC41-42B1-93D9-B5E88C729CDE.jpeg
51EF2047-E94B-47A3-8385-16EF1FCF8D30.jpeg
 

McTucker

Actieve deelnemer
17 okt 2015
260
99
Gutowo Lubawa / Hengelo OV
  • Leuk
Waarderingen: franksken

BoyS

Actieve deelnemer
15 jan 2018
153
80
Limburg
Mooi werk! Binnenkort zou ik er nog een aantal willen maken in afselia hout dat gerecupereerd is van oude ramen. Is dit hout geschikt daarvoor?
Er loopt momenteel ook een draadje over houtsoorten die wel of niet schadelijk zijn. Er is sowieso een degelijk verschil in hoe je de snijplank maakt. Kopshout geeft bijvoorbeeld minder kans op splinters als langshout. Als ik mijn persoonlijke mening geef over of hout wel of niet geschikt is dan moet je je afvragen in welke dosis mensen het binnen kunnen krijgen. Hetzelfde als met abest, men doet er enorm panisch over maar het geeft je pas echt een verhoogde kans op kanker als je er dagelijks met een verhoogde dosis in aanraking komt.
Er zullen vast veel mensen het niet met mij eens zijn maar dat mogen ze zelf weten.

Is Afselia geschikt? Geen idee ik heb het nog niet gebruikt. Je geeft wel aan dat het hergebruikt hout is afkomstig van ramen. Dan ga ik er derhalve vanuit dat die ramen in hun gebruiksleven zijn behandeld met verf. Als ze zijn behandeld met verf op terpentine basis kan dit dieper zijn ingetrokken in het hout. Dus ik zou dat wel in mijn achterhoofd houden en wellicht het hout gebruiken voor andere toepassingen dan snijplanken.

Toen ik met de houthobby begon heb ik zelf de fout gemaakt om een tapas plank te behandelen met PU Lak (uiterlijk ging mij toen voor veilig gebruik). Laten we het erop houden dat ik nog geen enkel verstand had voor wat wel of niet goed is. De plank heeft uiteindelijk een andere bestemming gekregen.

Voor goede info kun je goed kijken op houtinfo.nl daar staat een hoop informatie.

Mvg, Boy
 

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Ik heb de snijplank in orde gekregen:)

Een kant nat gemaakt, geklemd en binnen laten drogen. Nu al twee keer ingeolied en ze lijkt stabiel te blijven.
 

Bijlagen

  • IMG_20201025_080848.jpg
    IMG_20201025_080848.jpg
    257,7 KB · Weergaven: 11

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.