Slijpsysteem.... wat is belangrijk en wat niet?

TheJVH

Actieve deelnemer
8 jul 2019
97
133
Dank voor de reacties! Ik begrijp dat 150mm dus niet zo'n probleem is? Ik lees op internet dat mensen liever een 200mm (8 inch) hebben omdat de vouw iets vlakker is, maar wellicht maakt dat voor een beginner niet uit (kwestie van gewenning). Dat maken de CBN wielen een stukje betaalbaarder, en dan zou ik het ook stapsgewijs kunnen doen door eerst een wiel te kopen en daarna eventueel de machine zelf te upgraden.

Welke korrel raden jullie aan voor het CBN wiel? Ik zie grof, middel en fijn. Is grof dan "fijn" genoeg om daarna naar de draaibank te gaan? M'n schaafbeitels slijp ik tot 6000 en daarna met een leren strop...
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Voor gereedschap slijpen heb ik zelf een slijper op 1500 tpm. Dat geeft wat meer gevoel dan een standaard bankslijper die 2x zo snel draait.
Een setje als dit is dan wel mooi compleet, de Wolverine hulpstukken zijn echt goed.


jaap
Dit is inderdaad een mooie set om te starten met een aantrekkelijke prijs. Kan je achteraf nog altijd een CBN wiel opzetten.
Je kan beter nu iets meer geld uitgeven aan een goede slijpset dan achteraf tot de conclusie komen dat je eerste goedkope machine niet voldoet. Scherpe beitels en ander snijgereedschap zijn de basis voor prettig werken.
 
  • Leuk
Waarderingen: TheJVH en baas

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
725
288
RegioRotterdam
Gutsen, afsteekbeitels en schrapers doe ik op korrel 240. Of daarna wetten/stroppen nodig is hangt af van je beitel. Soms haal ik zo'n diamantplaatje met ronde rand door de fluit van de guts.
Platte beitels wet ik wel.
Een draaiguts jakker je met 30, 40 km/uur of meer door het hout. Dan heb je van de moeite van wetten en stroppen van een ronde snede niet zo lang plezier. Dan is vaak en snel kunnen slijpen veel praktischer.
 
  • Leuk
Waarderingen: TheJVH

TheJVH

Actieve deelnemer
8 jul 2019
97
133
Even gekeken naar de as van de parkside, aan 1 kant is het nog een soort van ok, maar de andere kant is echt een drama :censored:
.

Denk dat de Dictum set wel het meeste waarde is, kan ik later altijd nog een CBN wiel erop zetten als de witte stenen zijn versleten...
 

Frank de Lange

Nieuw lid
3 mrt 2013
14
7
Assendelft
Als de Zaanstreek voor jou in de buurt is ben je welkom om te proberen hoor op een werkbankslijpmachine met CBN wiel en wolverine slijpsysteem

Ik heb een 45 jaar oude hanning werkbankslijpmachine, via Ronald Kanne een passend cbn wiel besteld, de wolverine slijphulp kocht ik al eerder bij hem tijdens een cursus.

Voor de cursus was ik er van overtuigd een tormek te willen.
Nadat Ronald de verschillende systemen demonstreerde, en aangaf dat een werkbank slijpmachine eigenlijk naast welk systeem ook toch erg fijn is als je bijvoorbeeld een grote buts uit je vouw moet slijpen, heb ik gekozen mijn bestaande werkbankslijpmachine te blijven gebruiken en te upgraden met cbn
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.446
539
Ik heb een 45 jaar oude hanning werkbankslijpmachine, via Ronald Kanne een passend cbn wiel besteld, de wolverine slijphulp kocht ik al eerder bij hem tijdens een cursus.

Voor de cursus was ik er van overtuigd een tormek te willen.
Nadat Ronald de verschillende systemen demonstreerde, en aangaf dat een werkbank slijpmachine eigenlijk naast welk systeem ook toch erg fijn is als je bijvoorbeeld een grote buts uit je vouw moet slijpen, heb ik gekozen mijn bestaande werkbankslijpmachine te blijven gebruiken en te upgraden met cbn
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.446
539
Ik heb ook een Hanning van ongeveer 43 jaar oud ( kleur geel)en die blijft het probleemloos doen. Het is een sneldraaiende machine met stenen van 175 mm , 30 of 32 mm breed , een maat die je wat minder vaak tegenkomt. Op deze machine staan stenen . Een witte met korrel 60 wordt gebruikt voor alle houtgereedschappen uit gereedschapsstaal maar wel geen HSS. werden en worden er ook op geslepen. De niet kantelbare leunspanen werden werden reeds in het begin vervangen door iets zelfgemaakt dat wel kan kantelen zodat de sliphoek constant is. Deze kan men ook dicht bij de steen zetten , ongeacht de hoek.

Zelfs de kleinste en smalste houtsnijgutsen werden en worden er ook op geslepen. Vraagt wel ervaring, maar die kwam heel snel. .

Toen ik gereedschappen uit HSS erop ging slijpen merkte ik dat de steen dicht slibde en onbruikbaar werd voor de andere gereedschappen. De steen afgerits en de HSS houtdraaigereedschappen werden verbannen naar een andere slijpmachine machine en die kreeg een wel CBN.

Er zijn twee zaken die ik echt liever slijp op een CBN: HSS, vooral houtdraaigereedschap, en metaalboren.

Voor de andere toepassingen zoals beitels en gutsen uit gereedschapsstaal , ben ik net zo tevreden met een witte steen korrel 60 als met een CBN.

Ik slijp ook nog veel hard metaal ( widia) en dat gebeurd op een daarvoor speciaal gemaakte steen , ook korrel 60).

Je hebt een perfecte keuze gedaan, vind ik. Een droge bankslijper, is voor mij hèt slijpsysteem om voor te gaan.

De drie Tormeks , die op mijn werk staan, waar ik ook wel op werk en die ik onderhoud (jaarlijks moet er wel iets vervangen worden), ben ik zo beu als koude pap.

groeten ,

Ornament
www.houtsnijden.eu
www.beeldhouwen.net
 
  • Leuk
Waarderingen: Frank de Lange

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Het lijkt alsof je een witte steen met een te harde binding gebruikt voor HSS. Voor HSS wil je een fijnere korrel, met een zachte binding. Daar kan je probleemloos boren, toolbits en andere HSS en gereedschapsstalen op slijpen. Als je slijpkorrels bot zijn, moeten ze vervangen worden door nieuwe scherpe korrels. Je wil dat dit tijdens het slijpen gebeurt. Als je veel moet ritsen om de steen weer te laten slijpen, heb je een verkeerd type korrel en binding.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.446
539
Het lijkt alsof je een witte steen met een te harde binding gebruikt voor HSS. Voor HSS wil je een fijnere korrel, met een zachte binding. Daar kan je probleemloos boren, toolbits en andere HSS en gereedschapsstalen op slijpen. Als je slijpkorrels bot zijn, moeten ze vervangen worden door nieuwe scherpe korrels. Je wil dat dit tijdens het slijpen gebeurt. Als je veel moet ritsen om de steen weer te laten slijpen, heb je een verkeerd type korrel en binding.
Ja, klopt, ik zou teveel moeten ritsen op die witte steen. Maar die is wel perfect voor gehard gereedschapsstaal. Die combinatie is eens 20 jaar achter elkaar gebruikt , zonder éénmaal te ritsen. Toen er ook HSS op geslepen werd , was het een ramp voor de gereedschappen in gehard gereedschapsstaal steekbeitels verbrandden toen snel.

Ik heb toen een CBN aangeschaft. Ik meen te weten dat er speciale stenen voor HSS bestaan.

groeten
Ornament
 

TheJVH

Actieve deelnemer
8 jul 2019
97
133
20240111_215012.jpg

Inmiddels heb ik de set van Dictum binnen en wat beitels op geslepen. Moet zeggen dat het erg goed werkt en ik de beitels scherper krijg dan hoe ze uit de doos kwamen. Zeker de schalenguts heb ik geslepen naar een vingernagelprofiel, werkt erg makkelijk met het Oneway systeem. De machine draait erg rustig met nauwelijks trillingen, hij is ook lekker stil.

Het viel mij op dat ze bij Baptist dezelfde machine hadden staan voor ongeveer 200 euro, alleen dan een ander merkje in het wit. Al met al is de set van Dictum qua prijs niet te kloppen denk ik, aanrader wat mij betreft. Als het witte wiel versleten is gaat er sowieso een CBN wiel komen!

Dank voor de adviezen!
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Als je je steen netjes gebruikt dan hoef je die niet snel te vervangen. Alleen bij verkeerd gebruik zal de steen slijtage en of verbranding laten zien.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Die witte steen werkt prima en je hebt echt geen cbn nodig om je beitels scherp te krijgen.
Ook de slijpmachine hoeft helemaal niet duur te zijn.
Zo’n slijper van ferm van 50euri werkt prima!
Dit laatste heb ik zelf gezien bij een toch echt niet de minste draaier.
Maar ja, daar zijn nu eenmaal mensen (waaronder ikzelf :giggle:)die denken dat het nooit goed genoeg is.
 

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
315
62
Fijn dat je een mooie oplossing gevonden hebt! Ziet er allemaal netjes afgewerkt uit. Uiteindelijk gaat slijpen om consistentie en snelheid, het gaat uiteindelijk om zo min mogelijk tijd achter de slijper, en zo veel mogelijk tijd achter de draaibank ;-)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.