Slijpsysteem.... wat is belangrijk en wat niet?

TheJVH

Actieve deelnemer
8 jul 2019
97
133
Gisteren heb ik met veel geluk een kleine draaibank op kunnen halen. Maar nu sta ik voor de volgende uitdaging; draaibeitels en - moeilijker nog - een slijpsysteem.

Ondertussen heb ik al veel filmpjes gezien (waaronder de vergelijkingsvideo van Ronald Kanne), en ben ik er wel over uit dat ik voor de Oneway Wolverine wil gaan icm met een werkbankslijper. Vooral omdat hij ook wordt aangeraden door Rob Cosman om beitels te "resetten" (voor m'n schaaf- en steekbeitels), en omdat ik dan niet "vast" zit in een ecosysteem. En gezien het goed genoeg is voor Ronald Kanne (hij heeft het midden in z'n werkplaats staan) zal het ook wel goed genoeg zijn voor mij.

Ik heb op het moment de goedkoopste werkbankslijpmachine die je kan bedenken; een 150mm van Parkside (PDOS 200 C2) met een asgat van 12,7mm en twee grijze schijven. Dat ding trilt van m'n werkbank af maar werkt prima om de vouw van m'n beitels terug te brengen zodat ik met de hand kan slijpen. Ik gebruik hiervoor een Veritas steun welke ook goed werkt. Verder slijp ik al m'n schaaf- en steekbeitels met de hand, maar ik heb begrepen dat dat voor houtdraaien niet echt te doen is. Ik weet niet waardoor het trillen komt, het zou kunnen dat de stenen uit balans zijn, maar gezien het zo'n goedkope machine is zou het mij niets verbazen als de as niet goed is.

Ik wil dus sowieso de Wolverine Jig kopen (ik heb geen tijd om zelf een jig te maken - die tijd spendeer ik liever aan houtdraaien zelf), maar dan zijn er een aantal keuzes:

- De Parkside blijven gebruiken en daarvoor een nieuw wiel kopen (CBN dan maar gelijk? 120 grit?)
- Een nieuwe werkbankslijper kopen, eventueel 200mm of een langzaamlopende. De opties zijn dan de opties van Baptist (200mm snel, 150mm traag), Dictum heeft een starterset, of de langzaamdraaiende 200mm van de houtdraaierij.

De grote vraag; heb ik een langzaamlopende nodig? En zit er een groot verschil tussen 150mm of 200mm in het uiteindelijke draaien? 200mm machines en wielen zijn een stuk duurder. Is een CBN wiel vereist of ga ik voorlopig uit de voeten kunnen met een wit wiel?

De goedkoopste optie is een nieuw wiel kopen voor de Parkside + de Oneway jig, maar dan zit ik wel vast aan 150mm. Is dat erg?

Afgelopen jaren heb ik wel gemerkt dat ik liever iets goeds koop dan dat ik continue moet upgraden - maar de prijsverschillen zijn wel substantieel..
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Koop een tweede hands creusen slijpmachine. Zet daar een cbn wiel op en een polijst harde viltschijf op. Voor 25 euro zijn die meestal wel te koop. Ferrock kan ook. Dit is een privet label creussen. Kies er wel een met een 40 mm steen.
 
  • Leuk
Waarderingen: henkverhaar

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
315
62
Eens met wat Wim zegt. Een CBN wiel is een fantastische investering voor je draaigereedschap, en kan prima op een goedkope slijpmachine. Kijk goed naar de asdiameter en zoek een passend wiel.

Met een beetje oefening zijn je draaibeitels ook prima met een simpele beitelsteun te slijpen, ik merk dat ik eigenlijk mijn jigs (Tormek jigs op een Koch slijpmachine met CBN) steeds minder gebruik, en meer uit de losse hand slijp.
 
  • Leuk
Waarderingen: TheJVH

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Het is een proces dat slijpen en hoe meer je het doet des te makkelijker gaat het. Een beginner weet een hoop dingen niet. Om te beginnen wat is scherp? Hoeken, hitte ontwikkeling en nog wel een paar zaken. Het tormek systeem vangt dit prima op. Ook een cbn steen neemt het verbranden meestal wel weg.
 
  • Leuk
Waarderingen: TheJVH

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
315
62
Helemaal eens. Om te beginnen zijn de hulpstukjes echt ideaal. Altijd dezelfde vorm van de beitel, altijd goed resultaat, in relatief weinig tijd.
 

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
315
62
Daarom gebruik ik alleen de hulpstukken. Maar we dwalen af van het hoofdonderwerp denk ik. Een Tormek als enige slijper zou ik idd afraden.
 
  • Leuk
Waarderingen: TheJVH

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
725
288
RegioRotterdam
Welkom bij de draaiers.
Parkside is soms prima, soms rotzooi. Je zegt dat je huidige machine erg trilt dus je kunt je kijken of het aan de stenen ligt door ze eraf te halen en dan kijken of hij rustig loopt zonder. Leg als hij draait een metalen pennetje op de vrije assen. Als ze niet rustig liggen dan is de as krom en moet je verder zoeken.
Houd bij de Wolverine wel rekening met de ruimte die je nodig hebt ook achter de machine. Was voor mij reden een andere oplossing te kiezen.
Als je gaat voor een CBN wiel let ook op de ruimte die er is in de kast om de steen heen. Een CBN wiel is breder dan een steen. Het zal niet uit elkaar spatten zoals een gewone slijpsteen dat wel kan doen, dus een stalen kast is niet echt nodig. Op een 3000 rpm. machine kan alleen een 150 mm wiel.
 
  • Leuk
Waarderingen: TheJVH

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.842
896
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Koop een tweede hands creusen slijpmachine. Zet daar een cbn wiel op en een polijst harde viltschijf op. Voor 25 euro zijn die meestal wel te koop. Ferrock kan ook. Dit is een privet label creussen. Kies er wel een met een 40 mm steen.
En maak een aantal instelmallen om je bestelsteun voor bepaalde hoeken snel in te stellen. Er zwerft op het internet een handleiding rond over hoe je dergelijke malletjes, met wat goniometrie, eenvoudig zelf kunt maken.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.842
896
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Welkom bij de draaiers.
Parkside is soms prima, soms rotzooi. Je zegt dat je huidige machine erg trilt dus je kunt je kijken of het aan de stenen ligt door ze eraf te halen en dan kijken of hij rustig loopt zonder. Leg als hij draait een metalen pennetje op de vrije assen. Als ze niet rustig liggen dan is de as krom en moet je verder zoeken.
Houd bij de Wolverine wel rekening met de ruimte die je nodig hebt ook achter de machine. Was voor mij reden een andere oplossing te kiezen.
Als je gaat voor een CBN wiel let ook op de ruimte die er is in de kast om de steen heen. Een CBN wiel is breder dan een steen. Het zal niet uit elkaar spatten zoals een gewone slijpsteen dat wel kan doen, dus een stalen kast is niet echt nodig. Op een 3000 rpm. machine kan alleen een 150 mm wiel.
Een CBN wiel past prima op een ouwe Creusen. Helaas niet met voldoende ruimte voor mijn hoekmallen - om die te kunnen gebruiken moest ik dus een groot 'gat' in de kast slijpen (met de haakse slijper).
 

t.timmermans

Actieve deelnemer
14 jun 2023
49
55
Schoonhoven
Ik gebruik ook een parkside, met een magnesiumwiel en een lappenwinkel. Slijpen uit de losse hand werkt prima. Tenzij je een vingernagel profiel gebruikt, maar kleinere bankjes hebben het vermogen meestal niet voor een volle snede.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.446
539
Er zijn hier in deze rubriek " houtdraaiers gereedschap en werkwijzen" al heel veel posts geweest over het te kiezen slijpsysteem , machines , enz.

Deze posts eens lezen is zeer leerzaam.


groeten


Ornament
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.446
539
Een CBN wiel past prima op een ouwe Creusen. Helaas niet met voldoende ruimte voor mijn hoekmallen - om die te kunnen gebruiken moest ik dus een groot 'gat' in de kast slijpen (met de haakse slijper).
Het is ook mogelijk om een hoekmal te maken die op een andere manier refereert op de steen, dan moet je de beschermkast niet slopen. Namelijk door onder en boven de leunspaan contactpunten op de steen te hebben (te refereren op de steen op een plaats o,der en boven de leunspaan.) . Ik vind het niet uiot , het bestaat reeds.

groeten

Ornament
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Voor gereedschap slijpen heb ik zelf een slijper op 1500 tpm. Dat geeft wat meer gevoel dan een standaard bankslijper die 2x zo snel draait.
Een setje als dit is dan wel mooi compleet, de Wolverine hulpstukken zijn echt goed.


jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.