Slijpsteen zit vast

munckf

Actieve deelnemer
We hebben een Tormek 2000 , een T7 en een T 8 . De verf van groene 2000 schilfert. De blauwe verf van de T7 houdt zich veel beter, schilfert niet. De T 8 is in een soort licht metaal ( zamac? ) gegoten maar die behuizing schijnt toch wat aangetast te worden. Toegegeven tot nu toe eerder weinig, geen reden om ons zorgen te maken.

De nieuwere RVS assen passen ook op de Tormek 2000 en de T 7. Ik weet niet meer of de T7 zo al niet met een) RVS as werd geleverd.

Het aandrijf wiel, dat contact heeft met de as van de motor, was vroeger in plastiek en na lage tijd vergingen die. Tegenwoordig zijn ze in metaal. Die delen passen ook weer op de oude machines, de vroegere types. Dat doet Tormek dus wel goed: je vindt de onderdelen.

groeten,
Ornament
Ja, ik was ook blij om te ontdekken dat ik kon "retro-fitten". De verschillen tussen de Tormek 2000 en T8 zijn niet zodanig groot dat ik niet meer met de T2000 kan leven. 😅 Stiekem wel een beetje jaloers op mijn zoon die wel de T8 vrijwel nieuw heeft kunnen aanschaffen voor €500 incl. Japanse steen en draaiplatform.

Maar ook wel leuk als je kinderen iets hebben om je mee te kunnen jennen 😉.

• Leuk
Waarderingen: ornament

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.928
3.506
Ik vond de 70 euro voor de mijne al duur. Maar daar moest nog wel een nieuwe condensator op. En de geleidestang vond ik wat kort, dus daar heb ik een langere voor gemaakt.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.346
3.461
Gaanderen
Mijn T7 heeft een rvs as. Dat weet ik omdat ik hem na 12 jaar er zonder probleem afkreeg en heb vervangen voor een CBN wiel/steen. Bij het slijpen van mijn hss gutsen kreeg ik snel een profiel in de standaard steen. Niet zo erg als je alleen gutsen slijpt maar als ik dan een rechte beitel moet slijpen moest ik te vaak afritsen.

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.221
1.157
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik investeer liever in een CBN wiel dan in het motortje dat het ronddraait ;-) Mijn CBN wiel zat tot voor kort op een Ferm, en nu op een 30 jaar oude, maar vrijwel nooit gebruikte Creusen 7150 uit erfenis.

Voor zover ik kan zien is de prijs van gebruikte Creusens op Marktplaats vooral gerelateerd aan hoe smerig ze er uit zien, maar volgens mij zijn die dingen onverslijtbaar, en kun je dus prima een goedkope (lelijke) kopen...

ornament

Oud hout
29 nov 2011
2.650
637
Ik investeer liever in een CBN wiel dan in het motortje dat het ronddraait ;-) Mijn CBN wiel zat tot voor kort op een Ferm, en nu op een 30 jaar oude, maar vrijwel nooit gebruikte Creusen 7150 uit erfenis.

Voor zover ik kan zien is de prijs van gebruikte Creusens op Marktplaats vooral gerelateerd aan hoe smerig ze er uit zien, maar volgens mij zijn die dingen onverslijtbaar, en kun je dus prima een goedkope (lelijke) kopen...
Als ik mag kiezen tussen een nieuwe Tormek en een tweedehands Creusen, doe mij dan maar de Creusen. en ook liever een nieuwe Ferm dan een Tormek.

Dit is een persoonlijke , voor mij overtuigend de beste, keuze. Andere houtbewerkers voelen zich misschien meer aangetrokken door een Tormek.

groeten,
Ornament

ornament

Oud hout
29 nov 2011
2.650
637
Misschien ook even melden dat ook de (dure) hulpstukken van Tormek, ook snel slijten bij intensief gebruik. Vooral het hulpstuk om rechte beitels en schaafmessen te slijpen.

de meeste onderdelen van de Tormek slijpmachines zijn dus erg aan slijtage onderhevig.

Met een Tormek motor hebben we nog nooit problemen gehad

Groeten
Ornament

• Leuk
Waarderingen: 48rmc

Pieter9

Actieve deelnemer
28 apr 2016
40
6
69
Rotterdam
Lekker laten zitten, of een nieuwe steen kopen. Oude tormeks hadden ook ijzeren assen. Daar kreeg je de zandsteen ook niet heel af.
Na allerlei pogingen heb ik het opgegeven. Alle roestplekken zijn behandeld, en de steen laat ik gewoon zitten.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.