Slijpsteen zit vast

Pieter9

Actieve deelnemer
28 apr 2016
40
6
69
Rotterdam
Alleen als je enkel de as koelt.
Bij gelijk materiaal zet het grootste deel (in dit geval de ring in de steen) bij verwarmen het meeste uit en gaat daardoor net dat beetje losser zitten.

Bij te veel/te snel verwarmen kun je scheuren krijgen door materiaalspanningen, maar dat gebeurt niet met wat lauwwarm water
De truuk met warm water heeft niet geholpen. Ik weet nu wel hoe het in elkaar zit.aan weerszijde van de steen zit een metalen ring, in het midden van de steen een busje en daar in de as. Alles ziet flink geroest! Ik zal nog eens proberen met azijn, maar anders laat ik het gewoon zitten.

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
237
73
Naar aanleiding van je vraag heb ik mijn oude tormek ook eens losgehaald. De moer en de buitenste ring wilden er goed af. In de steen zat een kunststof bus. Met voorzichtig kloppen met een plastic hamer de steen eraf gekregen. De achterste ring zat vastgeroest op de as. heb hem er met een poelietrekker af kunnen halen. De ringen zijn verzinkt, de as is verchroomd. Het chroom is losgeroest en daarna is de as vastgeroest aan de ring.
wat je nog zou kunnen proberen is een buisje vastklemmen in de bankschroef, de as met steen erin steken zodat de ring op het buisje steunt en dan voorzichtig hameren op de as.

• Leuk
Waarderingen: Risikoos

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.357
513
kruipolie kan je gewoon rustig een nachtje laten intrekken
en dan net voordat je aan de gang gaat nog een beetje opspuiten voor smering

ope1967

Actieve deelnemer
12 aug 2017
145
57
Eventueel elektrolytisch ontroesten, meer als een bakje water, wat soda, een voeding/accu en een plaatje ijzer om op te offeren is er niet voor nodig

ornament

Oud hout
29 nov 2011
2.650
637
We hebben drie grote Tormeks op het werk en elk jaar moet er wel ééntje een nieuwe staan hebben. Ik doe het onderhoud ervan.

De vroegere assen waren steeds zwaar verroest en de steen moest stukgeslagen worden. De as in de bankschroef zetten en met heel veel geweld wringen leverde geen as meer op die nog bruikbaar was.
Die assen gingen maximaal twee stenen mee . Maximaal , soms was die na het verslijten van één steen al aan vervanging toe.

De stukken steen worden elders hergebruikt.

Ook de bussen ( plastiek is het nylon, ) waarin de as loopt werden nagekeken en werden eventueel mee vervangen. Die slijten natuurlijk ook uit

De nieuwere assen , in RVS gaan wat langer mee , maar zijn ook niet eeuwig.

Tormek is dus erg aan slijtage onderhevig.

Ter vergelijking: aan de kleine Creusen op mijn werk , heb ik alleen nog maar een steen vervangen (door CBN).
Bij de grote bankslijper Metabo 200 mm 900 watt, heb ik ook al enkele keren stenen vervangen, daar hebben we zelfs reserve stenen voor liggen. Geen van beide machines zijn ooit opengemaakt om iets anders te herstellen, te onderhouden.

Groeten

Ornament

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.928
3.506
Je kan die assen beter gaan voorzien van een behoorlijke lagering als je ze zo veel gebruikt. Paar plaatlagertjes en een afdichting aan de natte kant verbeteren de standtijd en je hoeft geen nieuwe assen meer te kopen.

• Leuk
Waarderingen: ornament

ornament

Oud hout
29 nov 2011
2.650
637
Dank je? Chevy.
dat is een goed idee.

Wat zijn plaatlagertjes?

De rvs as raakt op den duur ook gecontamineerd door het roestige staalslijpsel. Ze gaan langer mee maar niet eeuwig.

groeten,

Ornament

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.928
3.506
Een plaatlager is een lager met een lagerhuis dat je met een aantal boutjes vast kan zetten. Welk deel van de as geeft nog roestproblemen?

• Leuk

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.928
3.506
De steen zelf krijg je alleen schoon door te ritsen. De delen waar ijzerslijpsel op komt, zullen altijd een roestlaagje krijgen, maar dat lijkt me niet zo belangrijk. Je wil dat de steen te verwijderen is zonder schade aan de steen en de as en je wil dat de lagering niet je as op vreet. Ik ben er wel eens mee bezig geweest om mijn oeroude tormec te verbeteren, maar dan komen er weer andere dingen die meer belang hebben en dan blijft alles zo als het was. Ik heb ook nog ergens een las mal liggen om die h vormige stangen zelf te maken.

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.221
1.157
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Zou het voor de Tormeks - zeker gezien hun basisprijs - niet veel verstandiger zijn om de assen te maken van een fatsoenlijke high-tech polymeer - delrin, PEEK, PEI (polyetherimide), zoiets. Ik zou zelf PEEK overwegen, en dan met fatsoenlijke lagers.

• Leuk

munckf

Actieve deelnemer
Ik had recent bij mijn Tormek 2000 (voorloper van de T7) een Japanse en een medium Diamantsteen aangeschaft met een Tormek MSK-250 as met Ezylock moer om snel de stenen te kunnen wisselen. Uiteraard zat ook bij mij de oude as vast aan de steen die er vanaf het begin nog op zat en waar nog iets meer dan 23 cm van over was. Zonder dit topic te hebben ontdekt ben ik gaan proberen. Uiteraard eerst meerdere keren SW-40, gedurende meerdere dagen. Toen voorzichtig kloppen met een houten hamer. Het bleef moervast zitten. Ik twijfelde of ik de Tormek2000 tweedehands zou verkopen en de Tormek T8 nieuw zou aanschaffen. Dat was dan wel een beetje zonde.

Maar...

Onder het motto "wie niet waagt die niet wint" heb ik de slijpsteen met as op de werkbank gelegd en ben ik met een gewone stalen hamer zachtjes gaan tikken op de as (die toch vervangen werd). En heeeeeeel, heeeeeel langzaam zag ik er beweging in komen. Nog wat extra WD-40 en... was de as gelijk met de zijkant van de steen. Toen met een staaf de rest van het klusje geklaard. Dus het kan wel :):):). Ik ben wel blij dat ik die oude steen nu dus nog inzetbaar heb. Hoewel ik merk dat die diamant en die Japanse steen wel verslavend zijn. Ik grijp nu wat minder snel naar de Coticule-wetsteen voor de laatste afwerking.

• Leuk
Waarderingen: ope1967

munckf

Actieve deelnemer
Dank je? Chevy.
dat is een goed idee.

Wat zijn plaatlagertjes?

De rvs as raakt op den duur ook gecontamineerd door het roestige staalslijpsel. Ze gaan langer mee maar niet eeuwig.

groeten,

Ornament
Misschien is de beste remedie om meerdere stenen voor meerdere doelen te hebben. Als je dan regelmatig wisselt van stenen heb je denk ik verder geen last van het probleem.

ornament

Oud hout
29 nov 2011
2.650
637
Misschien is de beste remedie om meerdere stenen voor meerdere doelen te hebben. Als je dan regelmatig wisselt van stenen heb je denk ik verder geen last van het probleem.
Dat zou je kunnen doen indien je alleen op de machine werkt. Met een hele groep gebruikers erop gaat dat niet lukken. Blijft ook nog de hoge prijs van zo'n Tormek steen. Als je meerdere stenen wil hebben op je Tormek, dan is er een klein kapitaal nodig.

We slijpen ook alleen maar gehard staal, geen HSS erop.

Dat de steen stukgeslagen wordt als die echt te klein wordt ( ik heb het nooit gemeten, maar we laten ze ver slijten) vind ik niet erg. De stukken worden immers voor iets anders gebruikt.

groeten
Ornament

ornament

Oud hout
29 nov 2011
2.650
637
Ik had recent bij mijn Tormek 2000 (voorloper van de T7) een Japanse en een medium Diamantsteen aangeschaft met een Tormek MSK-250 as met Ezylock moer om snel de stenen te kunnen wisselen. Uiteraard zat ook bij mij de oude as vast aan de steen die er vanaf het begin nog op zat en waar nog iets meer dan 23 cm van over was. Zonder dit topic te hebben ontdekt ben ik gaan proberen. Uiteraard eerst meerdere keren SW-40, gedurende meerdere dagen. Toen voorzichtig kloppen met een houten hamer. Het bleef moervast zitten. Ik twijfelde of ik de Tormek2000 tweedehands zou verkopen en de Tormek T8 nieuw zou aanschaffen. Dat was dan wel een beetje zonde.
We hebben een Tormek 2000 , een T7 en een T 8 . De verf van groene 2000 schilfert. De blauwe verf van de T7 houdt zich veel beter, schilfert niet. De T 8 is in een soort licht metaal ( zamac? ) gegoten maar die behuizing schijnt toch wat aangetast te worden. Toegegeven tot nu toe eerder weinig, geen reden om ons zorgen te maken.

De nieuwere RVS assen passen ook op de Tormek 2000 en de T 7. Ik weet niet meer of de T7 zo al niet met een) RVS as werd geleverd.

Het aandrijf wiel, dat contact heeft met de as van de motor, was vroeger in plastiek en na lage tijd vergingen die. Tegenwoordig zijn ze in metaal. Die delen passen ook weer op de oude machines, de vroegere types. Dat doet Tormek dus wel goed: je vindt de onderdelen.

groeten,
Ornament

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.