Ik slijp alles uit de hand, leer dat ook door aan anderen . Jaarlijks aan enkele tientallen mensen. Ook zagen, boren, trekmessen, gutsen, burijnen , enz enz , behoren hiertoe.
Mij moeten ze niet proberen wijs te maken dat je met hulpstukken nodig hebt om te slijpen. En nog minder dat ze noodzakelijk zijn , en dat het niet zonder kan.
Wat deed de mensheid voordat slijphulpen populair werden, voordat ze bestonden.
Het is slechte een paar decennia een "must" geworden. En hoe wet men gutsen af met zo'n hulpstuk?
Weer een Youtube-god die zijn " echte waarheden" wil verkopen. Echt leven van handwerk zal die wel niet doen.
Mijn overtuiging en ervaring
een slijphulp (blijven) gebruiken maakt je afhankelijk van dat hulpstuk en houd je tegen om het echte slijpen te leren. dit echte slijpen is veel efficiënter , sneller en men kan veeeeel meer gereedschappen slijpen. Beginners hebben niet meer moeite met het uit de hand slijpen dan dat ze hulpstukken moeten leren gebruiken.
Heel veel gereedschap kunnen niet in een slijphulp. Kunnen die dan niet geslepen worden.
Toen ik nog uitsluitend van mijn handwerk moest leven was mijn stelregel: stukje uit een beitel of beitel bot: binnen de 2 minuten terug aan de werkbank met een perfect geslepen, gewet en op een vlakke strop gepolijst gereedschap. Ging om brood verdienen.... niet om spelen.
Met een Tormek en of met hulpstukken, is deze efficiëntie niet te halen.
Iedereen zijn keuze, natuurlijk
groeten
Ornament