Slijpen met DMT diamant

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Hallo,

Ik heb zelf ook diamant platen, maar ben nog op zoek naar een goede vloeistof. Op advies van een medewerker van baptist gebruik afwasmiddel, maar is wel stroperig. Water kan niet, want dan gaan de platen op den duur roesten. Iemand tips?
Maak het niet moeilijker dan nodig: spuitfles water met een paar druppels afwasmiddel, en na gebruik droogwrijven met een doek.

Zoals @knotwilg terecht opmerkt gaat het om verlagen van de oppervlaktespanning om makkelijker te smeren. Dat gaat prima met een paar druppels afwasmiddel.
Glasreinigers bevatten oppervlaktespanning-verlagende ingrediënten, onder andere om vlekvrij te drogen. Maar ook glasreiniger zal de platen laten roesten als je ze niet droog maakt na gebruik.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.994
821
Omgeving Leiden
Is dit dan ruitensproeiervloeistof? Of is dit nog iets anders? Ik gebruik het eerste, maar de gevarenpictogrammen (o.a. irriterend en schadelijk op lange termijn) doen me nadenken over ander midde
Ik gebruik dit:
Of dat hetzelfde is als het spul wat in het ruitensproeiertankje gaat weet ik niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: BossyRangs en 3dmazter

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Ik gebruik ook ruitenreiniger van de gamma.
gewoon puur zonder water.
Nadeel van roest op je platen kan zijn dat je dat overbrengt en inslijpt in je beitels.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.504
964
Riemst
Ruitenwisservloeistof is in de eerste plaats antivries. Maar je hebt ook de zomervariant die vooral reinigend werkt.
Ruitenreiniger (Instanet en goedkope varianten) zijn in de eerste plaats ontvetter.
Het lijkt wel dat de basisbestanddelen met actieve werking gelijkaardig zijn.
Ik zou vanwege de sterk ontvettende werking handschoenen dragen of een goede handcreme gebruiken alvorens te beginnen.
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.062
1.692
Terkaple
www.woodworking.nl
Als ik de keukenmessen slijp met dezelfde diamant platen als voor de schaaf etc. Dan doe ik dat bij het aanrecht en borstel ik de platen ook schoon met wat zeepsop en warm water. Dan lijken we ze weer schoon en fris. Weet niet helemaal wat het effect is, maar een bij een zaagblad b.v. merk ik het heel goed als je het goed reinigt.

jaap
 
  • Leuk
Waarderingen: Nico Oosthoek

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.241
535
Eanske
ingoogni.nl
Weet niet helemaal wat het effect is, maar een bij een zaagblad b.v. merk ik het heel goed als je het goed reinigt.
Een zaagblad pikt heel wat harsen uit het hout op. Die harsen smelten en stollen en zetten zich af op de tanden. Hierdoor snijdt het minder goed.

Bij beitels en schaafbeitels zal zich ook wel een heel klein beetje hars afzetten maar lang niet zo veel als op een zaagblad. Of het uiteindelijk op je diamant-plaat terecht komt? Desalniettemin vervuiling tussen en op de korrel van de plaat verminderd de werking, net zo als hars dat doet op het zaagblad. Dus, inderdaad, die plaat af en toe even schrobben en droog deppen.

In glassex en dergelijke producten zit vaak "glanswas" en spul dat voor een vlottere verdamping zorgt. M.i. niet wat je op je platen wilt hebben. Even het etiket lezen of er wat op staat. Geld overigens ook voor afwasmiddelen. Hoe minder toevoegingen hoe beter.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.062
1.692
Terkaple
www.woodworking.nl
Een zaagblad pikt heel wat harsen uit het hout op. Die harsen smelten en stollen en zetten zich af op de tanden. Hierdoor snijdt het minder goed.

Bij beitels en schaafbeitels zal zich ook wel een heel klein beetje hars afzetten maar lang niet zo veel als op een zaagblad. Of het uiteindelijk op je diamant-plaat terecht komt? Desalniettemin vervuiling tussen en op de korrel van de plaat verminderd de werking, net zo als hars dat doet op het zaagblad. Dus, inderdaad, die plaat af en toe even schrobben en droog deppen.

In glassex en dergelijke producten zit vaak "glanswas" en spul dat voor een vlottere verdamping zorgt. M.i. niet wat je op je platen wilt hebben. Even het etiket lezen of er wat op staat. Geld overigens ook voor afwasmiddelen. Hoe minder toevoegingen hoe beter.
Dacht zelf meer aan het goed verwijderen van slijpsel, niet direct aan harsresten, hoewel die er soms ook kunnen zijn. Ik schreef dat ik dat met een sopje deed, maar gebruik meestal een keukenontzetter, dasty etc, om de platen weer schoon te krijgen.

jaap
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.774
743
Enschede, Twente
Even een zijspoor mss, maar ik heb deze week een Horl slijpset voor (keuken)messen gekocht en dat werkt met diamantschijfjes (superslim bedacht en werkt opmerkelijk goed!). In de gebruiksaanwijzing wordt geadviseerd de diamantplaat van slijpsel te ontdoen met een doodgewone potloodgum en bij sterkere verontreiniging af te wassen in een sopje met afwasmiddel & vervolgens goed afdrogen.
En dus 'droog' gebruiken (wat mss in dit geval ook niet anders kan…).
Link naar Horl:
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.504
964
Riemst
Even een zijspoor mss, maar ik heb deze week een Horl slijpset voor (keuken)messen gekocht en dat werkt met diamantschijfjes (superslim bedacht en werkt opmerkelijk goed!). In de gebruiksaanwijzing wordt geadviseerd de diamantplaat van slijpsel te ontdoen met een doodgewone potloodgum en bij sterkere verontreiniging af te wassen in een sopje met afwasmiddel & vervolgens goed afdrogen.
En dus 'droog' gebruiken (wat mss in dit geval ook niet anders kan…).
Link naar Horl:
Slim bedacht!
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.504
964
Riemst
Ik ben er nu nog altijd niet uit wat die speciale vloeistoffen of ruitenreiniger doen. Het voordeel van een zeepsopje is me duidelijk. Het water verdeeld zich beter en achteraf krijg je het slijpsel beter weggeschrobt van de plaat. Maar verhinderen die speciale vloeistoffen of ruitenreiniger enkel het roesten van de metaaldeeltjes of voorkomen ze ook dat die op de plaat blijven zitten. Als ze enkel voorkomen dat de plaat bruin wordt van roest terwijl de vervuiling blijft zitten, hebben ze naar mijn mening geen enkel nut.Ze hebben dan zelfs een nadelig effect. Het is vooral belangrijk dat de plaat proper blijft en zuiver wordt opgeborgen. Dat doe je door ze achteraf zorgvuldig met een zeepsopje af te borstelen.
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
Dat treft, gisteren bij baptist geweest voor een start-set handmatig slijpen. Heb er geen ervaring mee buiten wat halve pogingen op een slechte steen.

Nu een 400/1000 diamantplaat voor het grof zetten en een 1000 en 6000 watersteen van aardige grootte om af te wetten.
Inderdaad met een afwasmiddelmengsel aan te raden, zodat het slijpsel aan de oppervlakte blijft drijven en het niet op de steen blijft liggen. Daarna afspoelen en droog wegleggen.

Maar ik krijg het setje pas over twee weken, dan ben ik jarig. :p
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.201
564
.... over twee weken, dan ben ik jarig. :p
Ai, dat soort info kun je beter voor jezelf houden.
Als 1% van de forumleden dit als uitnodiging beschouwt heb je toch 300 man/vrouw op de koffie... ;)
Desalniettemin, alvast van harte gefeliciteerd 🥳
 

Joseph

Actieve deelnemer
17 aug 2013
221
94
Omgeving Alkmaar
Ik ben er nu nog altijd niet uit wat die speciale vloeistoffen of ruitenreiniger doen. Het voordeel van een zeepsopje is me duidelijk. Het water verdeeld zich beter en achteraf krijg je het slijpsel beter weggeschrobt van de plaat. Maar verhinderen die speciale vloeistoffen of ruitenreiniger enkel het roesten van de metaaldeeltjes of voorkomen ze ook dat die op de plaat blijven zitten. Als ze enkel voorkomen dat de plaat bruin wordt van roest terwijl de vervuiling blijft zitten, hebben ze naar mijn mening geen enkel nut.Ze hebben dan zelfs een nadelig effect. Het is vooral belangrijk dat de plaat proper blijft en zuiver wordt opgeborgen. Dat doe je door ze achteraf zorgvuldig met een zeepsopje af te borstelen.
Veel van dit soort middellen zijn niet op basis van water, maar van alchohol oid meen ik me te herinneren (maar ik kan me vergissen). Dat beperkt de kans op roesten.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.844
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
De oude fotografen onder ons kennen waarschijnlijk Agepon nog wel.
Of Amaloco H10 (toch ?)

Voor dit doel werkt feitelijk elke synthetische ionogene of niet ionogene surfactans wel. Wat minder werkt (omdat het residuen achterlaat) is klassieke zeep. Maar vloeibare handdetergens, of vloeibare dreft (afwas), of shampoo met niet te veel frutsels erin werken allemaal. Of Triton X-100, of iets als Docusate... maar voor deze toepassing is het handig om iets kant en klaars te hebben, dus glassex, of een van de budget-alternatieven.

Ruitensproeiervloeistof is niet echt vergelijkbaar - da's meer antivries met wat 'zeep' erin. Wel de spuitflessen om de autoruit met de hand te reinigen...
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Wat kunnen we het soms toch ingewikkeld maken he? De samenstelling van glasreiniger en de samenstelling van afwasmiddel is zeer vergelijkbaar, mogelijk in iets andere verhouding: ontvetters (surfactanten), een alcohol voor ontvetten en sneller opdrogen, en parfum. En die surfactanten, daar gaat het om.

Een fles glasreiniger kost weinig, een paar druppels afwasmiddel heb je al in huis. Koop een fles goedkope glasreiniger zodat je een spuitfles hebt, en als die leeg is vul je 'm met water en een paar druppels afwasmiddel.

Veel van dit soort middellen zijn niet op basis van water, maar van alchohol oid meen ik me te herinneren (maar ik kan me vergissen). Dat beperkt de kans op roesten.
Ruitensproeiervloeistof is in feite glasreiniger met een zwik wateroplosbare alcohol (ethanol meestal) om te voorkomen dat het bevriest. De hoeveelheid alcohol verschilt tussen de zomer- en wintervloeistof, de wintervariant kan met water worden verdund voor de zomer. (Soms vind je concentraat dat met water verdund moet worden, waarbij de verhouding afhangt van de zomer- of wintergebruik.)
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.504
964
Riemst
Ik ben van mening dat een verstuiver niet volstaat. Zeker als je met een grove korrel veel materiaal wegneemt, moet je de stenen of diamantplaten regelmatig goed afspoelen. Een bak met (zeep)water is dus aangewezen. Of, indien mogelijk, slijpen en wetten aan een gootsteen.
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
446
111
Middelburg
Ik heb diamant platen van een paar euro van Ali. Die doen het ook prima. Of ze even lang gaan meegaan als DMT zal de tijd uitwijzen. Ik weet wel dat ik een dure Atoma plaat op één avond opgeslepen heb met een Japanse schaafbeitel. Bij een plaatje van Ali zal dat minder pijn doen...
Ik had begrepen dat Atoma zulke goede diamant stenen zijn maar in 1 avondje er doorheen geslepen dat klinkt heftig nu weet ik dat Japanse steekbeitels van enorm hard staal zijn gesmeden maar 1 avondje zouden ze toch makkelijk moeten kunnen overleven, en 2 toch ook wel voor een dikke €80 euro? DMT blijkt nog van mindere kwaliteit te zijn als ik de reviews lees op Amazon. Zijn er nog andere fabrikanten die zeer vlakke diamantplaten fabriceren om Japanse slijpstenen mee te vlakken dan die van Atoma of de nog duurdere variant van Shapton Lapa?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.