Slijpen messen

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.843
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik zou even helemaal niks kopen. Je hebt al 4 prima stenen.

Zie mijn eerdere opmerking over Arkansas stenen ;) Wellicht heeft de TS ook moeite met deze stenen...

- - - Updated - - -

Overigens woon ik in Amsterdam maar kan in theorie overal heen. Ik zou erg dankbaar zijn als iemand het me kan leren of laten zien.

Mocht je in Amsterdam niemand kunnen vinden kun je ook een keertje naar Almere komen...
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
@seek wat heb je weer een heldere beschrijving gegeven de enige kanttekening die ik wil plaatsen dat het mesje waar het over gaat een vlakke zijde heeft
Het proces blijft gewoon hetzelfde
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Oh dat wist ik niet :rolleyes:
Maakt het wat makkelijker. Hoef je maar 1 keer de goede hoek aan te houden. Maar dan moet de vlakke kant wel goed vlak zijn. Misschien moet je daar nog wat tijd in steken. Op je verschillende stenen die vlakke kant net zo lang vlakken tot het echt helemaal tot de snede opgepoetst is.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.117
242
Goeree-Overflakkee
Bij het typen van mijn vorig antwoord zat ik al te twijfelen. Mijn pa heeft inderdaad dit soort houtsnijmesjes, maar die heeft ie al snel terzijde geschoven. Xacto mesjes werken veel fijner voor hem. Hij had er twee. Een wat dikkere voor de verticale snedes, en een dunne, spitse voor de zijwaartse snedes.
 

Blackunknown

Nieuw lid
11 jun 2016
15
0
@Seek, zo dat is helder. Ik heb nog nooit een braam gezien dus was eigenlijk veel te kort met slijpen bezig. Ik weet eigenlijk niet hoe scherp het mesje nu is. Het gaat wel iets makkelijker dan voorheen. Ik durfde niet zo goed op de groffe steen, omdat ik bang was het mesje te verpesten.

Hoe zit het trouwens met de groffe arkansas steen? Deze moest je in de beschrijving met honing olie gebruiken, maar elke druppel olie wordt volledig opgeslurpt door de groffe steen. Ik heb daarom tot dusver alleen de medium en fijne steen gebruikt.

Nogmaals bedankt voor alle hulp! Als het me niet lukt kom ik graag even langs Henk!

Beetje progressie is wel te zien al zeg ik het zelf, als jullie nog tips hebben zijn die zeker welkom:

thumbnail_20160618_171956.jpg
thumbnail_20160626_014304.jpg
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
869
184
De steen moet eerst verzadigd worden met olie, zeker de eerste keer kost dat veel olie.
 
P

Pel

Guest
@Blackunknow, je gaat zienderogen vooruit met het snijden, maar je gebruikt schuurpapier dat is uit den boze, zo krijg je geen scherpe snij randen. ik zou me meer concentreren op een bepaalde vorm die je eigenlijk eindeloos gaat herhalen, dat is misschien wel eentonig maar zo krijg je de verschillende patronen goed onder de knie. Snijden is ook rekening houden met het hout hoe de draad loopt, ik heb een man kistjes zien maken van Fries steeekwerk, hij zaagde eerst alles precies op maat zetten de tekening op het hout en begon met snijden, daarna zette hij het kistje in elkaar.

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.