Slijpen messen

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Als je even terug bladert dan vind je in een van mijn posts een link naar een youtube video waar een vent je uitlegt hoe je met een Norton India coarse/fine, een tube Autosol en een stuk leer, messen echt vlijmscherp kunt krijgen. Ik heb het ook geprobeerd en het werkt prima en gaat ook lekker snel. Zo'n India heb je voor 15 euro, een stuk leer heb je vast wel liggen en een tube Autosol is ook maar een euro of 6. Slijpen hoeft echt niet duur te zijn! Trouwens die Norton India fine is niet echt fijn. Dat is ongeveer korrel 400.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Ik begrijp nog steeds niet dat mensen met Arkansas-stenen slijpen - ik kan er althans niet mee overweg. Carborundumstenen, waterstenen, belgische blauwe wetsteen (mijn favoriet voor mijn keukenmessen), diamantplaten - allemaal prima, krijg ik vlijmscherpe messen en beitels mee (en natuurlijk een draaiende alumina-steen voor mijn draaibeitels). Maar Arkansasstenen? Alsof je een mes op een glasplaat probeert te slijpen... (het zal wel aan mij liggen ;) )

Het ligt natuurlijk ook aan de staalsoort , ouderwetse (en trouwens ook de nieuwe) hoog koolstof staal beitels laten zich snel en perfect slijpen met Arkansas stenen. Met A2 staal hebben ze wel meer moeite. Maar ik moet zeggen dat ik tegenwoordig O2 taal prefereer omdat dit m.i. scherper geslepen kan worden.
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Wat het slijpen van messen aangaat gaat mijn voorkeur naar de Edge Pro aanverwante 'messenslijper' (te vinden op ebay of aliexpress voor 20€) Komt met een viertal stenen en laat lage hoeken (9°+) ook toe.
Ik heb nu een paar diamanten stenen bijgekocht om het sneller te laten gaan.

Messenslijper.JPG
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.844
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Nounou, er is een hoop ingewikkelds rond dat slijpen :)
Als we op die manier Blackunknown 'op gang' helpen wordt het een kostbare aangelegenheid voor hem.

Misschien is het voor hem goed om te weten dat je met een stukje glas uit de prullenbak en wat watervast schuurpapier + een stukje MDF met koperpoets vlijmscherpe messen en beitels kunt krijgen.

+1
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Wel mooi om te zien dat bij het woord wedsteen er een arsenaal aan methoden los komt :)
Ik denk dat blackunknown het best zoveel mogelijk manieren probeert bij diverse vakmensen en dan voor zichzelf bepaald wat hem past
Zelf heb ik de keuze ook nog niet bepaalt omdat ik zoveel verschillende soorten metaal wed wissel ik regelmatig van methode
Voor op het werk gebruik ik een Belgische brok met spuug :p is erg multifunctioneel
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Beste mensen, deze man wordt helemaal gek van jullie. Hij heeft één houtsnijmes voor chipcarving oftewel frieshoutsnijwerk en jullie overdonderen hem met weet ik hoeveel goedbedoelde slijpmethodes en evenzoveel materialen.
Laat hem nou gewoon op z'n eerste steen grof slijpen en op z'n nieuwe arkansas wetten. Dat moet genoeg zijn.
Straks heeft hij de smaak te pakken en koopt meer messen, gutsen en burijnen en dan wordt het een heel ander verhaal.
Laat hem in hemelsnaam vooraan in de leercurve beginnen en verzuip hem niet.
 

Blackunknown

Nieuw lid
11 jun 2016
15
0
Bedankt voor al het advies. Ondertussen heb ik grof/medium/fijn arkansas stenen als een combi gekocht. Ik heb niet echt het gevoel dat mijn mes nou scherper is als ik met de arkansas stenen slijp. Heb het zelfs op eigen huid getest en daar kwam het ook moeizaam doorheen. Ik weet niet wat ik verkeerd doe, voorlopig moet ik nog steeds echt superveel kracht zetten. Ik zag in de video's 10 graden en dan slijpen, gebruik ook netjes honing oil. Er komt wel slijpsel af, maar het wordt er niet scherper op. Heeft iemand nog tips?
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Bedankt voor al het advies. Ondertussen heb ik grof/medium/fijn arkansas stenen als een combi gekocht. Ik heb niet echt het gevoel dat mijn mes nou scherper is als ik met de arkansas stenen slijp. Heb het zelfs op eigen huid getest en daar kwam het ook moeizaam doorheen. Ik weet niet wat ik verkeerd doe, voorlopig moet ik nog steeds echt superveel kracht zetten. Ik zag in de video's 10 graden en dan slijpen, gebruik ook netjes honing oil. Er komt wel slijpsel af, maar het wordt er niet scherper op. Heeft iemand nog tips?

Heb je al eens geprobeerd een ander object al een beitel of keukenmes te slijpen?
Wellicht heb je een lastig mes.
 

aloga

Actieve deelnemer
1 mei 2015
104
1
De snede eens door een louppe bekijken , mogelijk zie je dan de details / waarom het slijpen/wetten mis gaat .
Mvrgr Adr L
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.844
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik zou gewoon een setje niet te dure waterstenen kopen, of een paar kleine diamantplaten. Het moet gek gaan wil je je mesje dan niet scherp krijgen.

Een moeilijk mes ligt bij dit soort mesjes niet voor de hand - moeilijk te slijpen messen (of liever, moeilijk te slijpen staal) vind je vooral in de 'betere' typen hardbaar roestvrij staal (440C schijnt een goed voorbeeld te zijn, hoewel ik daar zelf niet zo veel moeite mee heb). houtsnijmesjes zijn volgens mij vrijwel nooit van RVS, maar gewoon van een goede gereedschapsstaallegering.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Ik zou even helemaal niks kopen. Je hebt al 4 prima stenen. Je moet nu gewoon leren slijpen. Om je te kunnen helpen heb ik je een vraag gesteld. Heb je de braam al gevoeld?
 

Capricorn

Actieve deelnemer
5 apr 2016
151
0
Groningen.
Ik snap eigenlijk niet waarom je met olie zou slijpen? olie hoort toch juist te smeren? Ik slijp met water of soms diesel. Altijd goede resultaten mee.
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Bij mij is het houden van een constante hoek bij het slijpen van een mes moeilijk. De steen zelf is niet zo belangrijk - er zijn scheer demo's met een baksteen. Bij gebrek aan een vaste hand of toestel kan de Paul Sellers methode werken: Lemmet tegen een plank en de steen gecontroleerd bewegen.

https://youtu.be/bailuQUh2mY
 

Blackunknown

Nieuw lid
11 jun 2016
15
0
@Seek Ik had nog even geen tijd om te reageren. Ik weet eigenlijk niet wat je bedoelt met braam?
@Capricorn Met deze arkansas steen moet dat schijnt? Helpt met het vrij houden van ijzer deeltjes uit je steen is wat de uitleg was die ik op internet zag.

Overigens woon ik in Amsterdam maar kan in theorie overal heen. Ik zou erg dankbaar zijn als iemand het me kan leren of laten zien.

Ik ga het nu weer proberen, misschien heb ik hout dat te droog is of doe ik het fout. Geen idee.
 
P

Pel

Guest
@Blackunknow, er moeten op dit forum toch Amsterdammers zijn de het even voor jou uitleggen lijkt mij?

Groet Pel.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Aha, kijk dat s al een antwoord waar we iets mee kunnen! Wat is de braam, in het Engels Burr of wire edge.

Image12.gif


In het plaatje A zie je typische begin situatie. Een ronde botte snede, misschien ook met een te grote hoek. Om dit weer goed te krijgen zet je het mes op de grove steen onder een hoek die je graag wilt, 10 graden of zo. Je ziet dat je heel wat materiaal weg moet halen voordat je die ronde kant weg hebt gehaald. Hoe weet je nu dat je genoeg hebt gedaan? Dat kan je herkennen aan de braam, plaatje B. Als je eindelijk het alleruiterste randje van het mes hebt gehaald dan begint er aan de andere kant van waar je aan het slijpen bent een braampje te ontstaan.

Die braam kan je heel goed voelen door met je vingertop over de snede te glijden, aan de andere kant dan waar je aan het slijpen was. Je voelt daar een klein opstaand randje. Je kan er ook met een nagel achter haken. Zolang je die braam niet kunt voelen, heb je nog net genoeg geslepen! En die braam moet er natuurlijk over de hele lengte van de snede te voelen zijn, je wilt wel het hele mes scherp krijgen.

Dus dat is het eerste wat je moet zien te bereiken. Zolang die braam er niet is heb je nog niet genoeg op je grove steen geslepen.

Vervolgens wil je die braam weghalen. Je draait het mes om en je gaat de andere, de tweede kant slijpen onder dezelfde hoek. Je voelt af en toe of de braam er nog is, en je gaat door tot je voelt dat hij weg is. Ga je nu weer aan de eerste kant van de snede voelen dan zul je daar de braam weer tegenkomen, hij is omgeklapt.

Nu heb je genoeg geslepen. Je pakt een fijnere steen, waarschijnlijk met iets hogere hoek, 12 graden of zo, zodat je weet dat je echt op het snedigste randje van de snede staat te wetten. Je gaat nu met steeds iets minder druk op het mes om en om wetten. Dit herhaal je tot de braam aan geen van beide kanten meer te voelen is. Daarna nog even op de leren strop met een beetje polijstpasta om het nog wat op te poetsen en om de laatste restjes van de braam weg te halen.

Dus, eigenlijk is slijpen heel simpel: maak een braam, en haal hem weer weg. Alleen dan weet je dat je ook echt de snede aan het slijpen bent en niet een stukje staal hoger op het blad van het mes wat helemaal geen zin heeft.

Bekijk ook die youtube link die ik had gepost, dat maakt het allemaal wat duidelijker.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.