Sleuvenzaagje (dado kerfing plane)

quatorze

Actieve deelnemer
29 sep 2013
481
159
Beverwijk. Noord Holland
Een aanvulling op een eerder onderwerp:

Omdat ik nog een iets kleiner prototype had liggen ben ik daar nog mee aan de slag gegaan voor het maken van een sleuven-kerfing plane.
Het is dus eigenlijk een sleuvenzaagje.
Her en der worden voor ongeveer €10,= kleine Japanse zaagjes aangeboden. Dat zijn dan 2 zaagblaadjes en een handvat.
Een zaagje is grof (schulpen), het andere zaagje is fijn (afkorten).Let wel op: de zaagbladen lopen meestal en beetje taps toe!
Ik heb van beide zaagjes de aansluitstukjes afgeknipt en er een extra gaatje in geboord. Beide gaatjes op 5 mm gemaakt.

Aan de zijkant op het houten frame een aluminium hoeklijntje van 2 x 2 cm geschroefd om wat steun te houden voor de aandrukplaat bij het zagen van een brede sleuf van 18 mm of meer.
Tussen de 2 zaagbladen in heb ik vulplaten gemaakt van multiplex om sleuven te kunnen zagen van 9,12 en 18 mm breed. Deze vulplaten maken de afstand uit van de buitenzijden van de 2 zaagsneden die dan precies op 9,12 of 18 mm uit komen. De vulplaten hebben de dikte van de 9,12 of 18 mm, minus 2x de zaagbladdikte, in dit geval 2 x 0,7 mm.

Het resultaat zie er niet zo netjes uit omdat het een min of meer gehavend prototype is. Echter, het werkt uitstekend.
Voor het mooie zou ik hem nóg een keer moeten maken en dan één centimeter hoger vanwege de ondersteuningsstrip.
Nu vallen de gaten voor een eventuele langsgeleider precies in het aluminium. Voor sleuven midden door een groot oppervlak heb je die niet nodig, maar wel en een lange geleidelineaal over de gehele breedte.
Het maakt, volgens mij, ook wel uit of je links- of rechtshandig bent.

Ik doe er wat foto's bij en een paar tekeningen in pdf-formaat, omdat dat duidelijker is.

Bijlagen

• IMG_2439.jpg
    IMG_2439.jpg
    144,7 KB · Weergaven: 8
  • IMG_2441.jpg
    IMG_2441.jpg
    91 KB · Weergaven: 8
  • IMG_2442.jpg
    IMG_2442.jpg
    95,6 KB · Weergaven: 7
  • IMG_2445.JPEG
    IMG_2445.JPEG
    69,5 KB · Weergaven: 7
  • Dado kerfing plane.pdf
    565,4 KB · Weergaven: 2
  • IMG_2440.jpg
    IMG_2440.jpg
    84,6 KB · Weergaven: 6
  • Leuk
Waarderingen: knotwilg

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.