Slaapkamer kast - Multiplex deuren?

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
126
41
Utrecht
een slecht idee mag ik het niet noemen
hiermee heb ik geen ervaring
die bevestigingsplaat komt onder het corpus ?
de verstelspeling is dan zo groot als de diepte van de plaat, tenzij je een gat in de onderplaat van het corpus boort
de voetjes lijken mij tamelijk klein
hoe is jouw ondergrond ?
hoe ga je die verstellen wanneer het corpus op zijn plaats staat ?
ik dacht eerder aan zo'n type poten

Bekijk bijlage 133560
Het is een betonnen ondergrond, en ik was van plan om een zestal gaten te boren in de onderste plaat. Omdat het een ladekast betreft gaat het niet zichtbaar zijn en de lades niet in de weg zitten.

De verstelplaat die gaat inderdaad onder de plaat en is ontworpen in gebruik met gaten. Het grote voordeel is dat je van binnen in de corpus de poten kan stellen. En het heeft zeer weinig impact op de hoogte.
 

jorisvh

Post veel
ik zou zo’n grote kast niet enkel op de onderregels ondersteunen (tenminste als die inliggend zijn tov de stijlen, zoals gebruikelijk).
de verbindingen met de stijlen krijgen zo grote kracht te verwerken (gewicht kast + deur + alles wat er in ligt).
stelpoten zoals @ZotVanHout toont kunnen (deels) onder de stijlen geplaatst worden.
met een sokkel is er sowieso overal ondersteuning.

dit gezegd zijnde, de pootjes die je toont gebruikt ikea voor de pax dus zo erg zal het niet zijn, maar ik zou het dus niet doen.
 
Laatst bewerkt:

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
126
41
Utrecht
ik zou zo’n grote kast niet enkel op de onderregels te ondersteunen (tenminste als die inliggend zijn tov de stijlen, zoals gebruikelijk).
de verbindingen met de stijlen krijgen zo grote kracht te verwerken (gewicht kast + deur + alles wat er in ligt).
stelpoten zoals @ZotVanHout toont kunnen (deels) onder de stijlen geplaatst worden.
met een sokkel is er sowieso overal ondersteuning.

dit gezegd zijnde, de pootjes die je toont gebruikt ikea voor de pax dus zo erg zal het niet zijn, maar ik zou het dus niet doen.
Hoi Joris, voor de verduidelijking: wat is in deze context een stijl en onderregel?

Dank je!
 

jorisvh

Post veel
wat is in deze context een stijl en onderregel?
onderregel = bodem
stijl = zijde

er komt gewicht op je legplanken, aan kledingroedes, in lades, …
die zitten allemaal vast aan de zijde en die kan dat verticaal perfect aan.
als je die zijde dan (hypothetisch) met 2 schroeven in de bodem schroeft en de ondersteuning enkel onder de bodem zit, dan komt wordt elke schroef dus op afschuiven belast met 1/2 daarvan.
dat kan je perfect vermijden door de zijdes rechtstreeks te ondersteunen.
 

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
126
41
Utrecht
Bedankt voor de toelichting Joris.

Mijn idee was om onderstaande plaatje aan te houden voor constructie, je ziet hier de de ladefront met de rechtsonder hoek. Deze verbinding zou met lijm en meerdere schroeven worden gerealiseerd. De stelpoten die ik in gedachte had komen weliswaar niet perfect onder de stijl, maar mijn inschatting was dat dit ruim binnen de marges zou vallen.

Ik dacht nog even terug aan je pax kast opmerking, daar staan de stijlen wel op de grond en zorgen deze stelvoetjes dat de kast niet voorover kan kantelen doordat ze enkel aan de voorzijde zitten.

Hoewel een sokkel waarschijnlijk de beste methode is, gaat dit me ook weer aardig wat tijd kosten... De onderregel gaat geen gewicht dragen, gezien de lades daar niet op rusten. Ik zou deze onderregel iets hoger kunnen monteren, tussen de stijlen in zodat de stijlen het gewicht dragen. Ik zou dan icm de stelvoeten eventueel kleine correcties door kunnen voeren, waarbij het pax kast idee wordt gerepliceerd.

Maak ik het nu te moeilijk voor mezelf en kan ik me er beter bij neerleggen dat ik ga sokkelen?

1690230249204.png
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.151
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
het vraagstuk waarmee je nu zit, is een klassieker
de oplossing die je tekent, is heel complex, en vraagt uiterste precisie
trek je de draagkracht van een onderregel die tussen de stijlen zit, in twijfel, dan is het best om de onderregel gewoon onder de stijlen te plaatsen
stelpoten hoeven dan niet deels onder de stijlen te komen
noot: er zijn verschillende modellen stelpoten - die waar joris op doelt bij zijn idee om ze deels onder de stijlen te plaatsen, hebben een kraag
en hierbij geef ik de pen weer aan @jorisvh

1690234416660.png
 

jorisvh

Post veel
het grootste (potentiële) probleem is dat de verbindingen uit de bodem breken.
hoe waarschijnlijk dat is hangt af van het materiaal. bij een berken multiplex kan 6mm dikte onder de verbinders veel hebben. bij een bouwmarkt spaanplaat is dat wat anders.

bij pax komen de stijlen inderdaad tot op de grond maar als je de stelpoten vooraan gebruikt om een paar mm oneffenheid weg te regelen niet meer.
nadeel van stijlen tot op de vloer is dat je plint in stukjes per korpus moet.
mijn idee van stelpoten is eerder zoals de ikea keukens met plastic stelpoten die onder de stijlen komen.

de bodem uitfrezen zou ik niet doen, dan beter de stijlen gewoon bovenop de bodem.

eerlijk gezegd, die oplossing lijkt me veel meer werk dan een sokkel.
  • stroken multiplex zagen (bvb 5cm).
  • ladder achting frame in elkaar schroeven
  • pas stellen met opvulplaatjes
  • frame aftekenen op de vloer
  • sokkel weg
  • om de 20-30cm een dot tec7 (tussen de paslatjes)
  • sokkel weer latten zakken op de paslatjes (evt gewicht er op)
  • 1u later kan je kasten beginnen opladen
(en achteraf kleef je een plint op de sokkel in het materiaal van de fronten)
 
Laatst bewerkt:

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Precies wat Joris schrijft zou ook mijn advies zijn. Het kost uiteindelijk minder tijd om een sokkel in elkaar te schroeven dan om alle kasten een voor een waterpas te stellen. En daarbij zorgen dat ze uiteindelijk allemaal op dezelfde hoogte staan.
Neem stroken multiplex (wellicht soms dubbel uitvoeren voor de stevigheid), zet er een paar schroeven in en je hebt een sokkel. Of neem een paar vurenhouten regels en maak het daar van. Je stelt die sokkel 1 keer waterpas en dan kan je gaan stapelen.
Dat vastzetten met tec7 oid heb ik niet eens gedaan. Als de kasten er eenmaal opstaan zal het echt niet meer verschuiven.
Ik zie dat ik voor een grote kast hier thuis zelfs V313 MDF heb gebruikt omdat ik dat nog had liggen. Tot op heden zonder problemen.....

20211118_140430.jpg

20211118_205249.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: mk23

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
126
41
Utrecht
Ik ben er uit dankzij jullie input, ik ga een set opvulplaatjes kopen en ga sokkelen. Ik wil het wel zo laag mogelijk houden, dit ivm de front die er later overheen moet. Zou 4 cm hoog voldoende zijn? Ik kan ze altijd dubbelop doen.

En bedankt voor alle geleverde input!!!
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Let er wel op dat je genoeg ruimte hebt om de kast van liggend naar rechtop te draaien.
En dat hij daarbij niet klem tegen het plavond komt.
pas de hoogte van de kast of de sokkel daar op aan.
 
  • Leuk
Waarderingen: WouterE

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
126
41
Utrecht
Let er wel op dat je genoeg ruimte hebt om de kast van liggend naar rechtop te draaien.
En dat hij daarbij niet klem tegen het plavond komt.
pas de hoogte van de kast of de sokkel daar op aan.
Goed punt, dat is ook deels de reden dat het ladenblok en het bovenste deel twee aparte delen zijn. Kost iets meer hout en wellicht wat meer moeite, maar tegelijkertijd ook minder gehannes.
 

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
126
41
Utrecht
berken zijn nochtans de beste
ook ik behoed mij er voor om die voor grote deuren te gebruiken
de volledige plaat kan wel vlak zijn, maar na het zagen kunnen spanningen los komen, waardoor de stukken krommen
Helaas was het al krom bij aankoop, ik dacht niet dat het zoveel uitdagingen op zou leveren. Les geleerd ;)
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Als de deuren van van boven naar onder krom staan, kan je overwegen om deurspanners te plaatsen. Daar kan je ze enigzins weer recht mee maken.
 

ope1967

Actieve deelnemer
12 aug 2017
142
56
Het is in ieder geval een erg prachtige kast geworden, mooi contrast tussen licht en donker.
Als bouwer zijnde weet je natuurlijk alle details en oneffenheidjes, die een ander nooit op zullen vallen ;)
 

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
126
41
Utrecht
Het is in ieder geval een erg prachtige kast geworden, mooi contrast tussen licht en donker.
Als bouwer zijnde weet je natuurlijk alle details en oneffenheidjes, die een ander nooit op zullen vallen ;)
Zolang ik mijn mond dicht houdt! De grootste criticus is te zien in de spiegel.
 
  • Leuk
Waarderingen: ope1967

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.