Slaapkamer kast - Multiplex deuren?

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
126
41
Utrecht
Dag,

Ik ben van plan om onderstaande slaapkamer kast te maken, waarbij de groot ogende deuren ook daadwerkelijk groot zijn. Ik heb al wat dingen gemaakt met solide hout, maar gezien het formaat van het project wil ik in principe alles van multiplex (18mm) maken om de kosten te drukken. De donkere strips zullen wel solide hout woden, maar enkel 20mm dik.

Mijn uitdaging is dat de de deuren 1.75 hoog zijn en 74 cm breed. Ik zat zelf te denken aan Berken populier (indien ik het kan vinden), maar dan praten we over een gewicht van 16.6kg. De deuren komen vast te zitten met 4 potscharnieren. Waar ik mij zorgen over maak is dat een multiplex plaat van dit formaat eventueel gaat vervormen. Maar gezien ik nog niks groots heb gemaakt met dit materiaal heb ik geen idee of die zorg terecht is.

Ik ben dan ook benieuwd naar mensen die iets dergelijks hebben gemaakt.


Ter aanvullen, ik heb de deuren even verwijderd uit het ontwerp rechts, als alternatief kan ik de deuren iets minder hoog maken en de bovenste delen ook nog met aparte deurtjes maken. Het onderste stuk zijn alleen lades.

Dank,
Roel

1689507829917.png
 

jorisvh

Post veel
stabiliteit van multiplex is een gok.
soms zaag je een plaat in 2 en krijg je 2 bananen. soms gaat het goed.
hoe meer dunnere lagen, hoe stabieler.
berken is stabielst, maar ook duurst en niet meer gemakkelijk te krijgen (Rusland). mijn huisleverancier stelt esdoorn voor als alternatief. nog geen ervaring mee.
ga je naar underlayment, wat nooit als meubelplaat bedoeld is, moet je al veel geluk hebben dat het recht blijft.

ik vermoed dat de nerfrichting in de tekening niet klopt?
Ik zat zelf te denken aan Berken populier
berken of populier? dat is heel wat anders, zeker naar gewicht.
Mijn uitdaging is dat de de deuren 1.75 hoog zijn en 74 cm breed.
74cm is veel. ik zou overwegen naar 5x60cm te gaan ipv 4x74. je hebt al heel wat ruimte nodig om zo’n brede deur te openen en de belasting van de scharnieren wordt een stuk groter. er is een reden dat 60cm standaard is.
voor populier is 740mm breed ook een ongelukkige maat. die platen zijn meestal 1220 of 1305.
berken is vaak 1503 dus dan zou 740 prima passen.
 

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
126
41
Utrecht
Dag Joris, de nerfrichting klopt inderdaad niet en ik bedoelde berken. Ik had al zo'n vermoeden dat de breedte het grootste probleem zou worden. Ik zal ook zeker eens esdoorn opzoeken, deze ben ik nog nergens tegen gekomen in het assortiment. Dus mocht je een suggestie hebben?
 

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
126
41
Utrecht
massief hout kan over 175 cm ook nog gaan werken
jazeker, maar voordeel is dat strips van dit formaat wat gemakkelijker op hun plek te houden zijn. Ik ben er nog niet helemaal over uit hoe ik het ga doen, maar er zal sowieso wat lijm aan te pas komen.
 

jorisvh

Post veel
Ik had al zo'n vermoeden dat de breedte het grootste probleem zou worden.
hoe vast zit je daaraan?
Ik zal ook zeker eens esdoorn opzoeken, deze ben ik nog nergens tegen gekomen in het assortiment. Dus mocht je een suggestie hebben?
in België bij Cras (die pushen het als alternatief voor berken dat ze niet meer kunnen leveren), Hansen (die het gewoon in de categorie de berken hebben staan). in Nederland vind ik niet direct door en door esdoorn multiplex maar daar ken ik de markt niet goed.
ik stootte wel op deze, wat ik een interessant product vind. door de populier binnenin allicht lichter dan puur berken or puur esdoorn
 
  • Leuk
Waarderingen: Roelv

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
126
41
Utrecht
'strips' = massieve stroken op de kop van een plaat ?
Inderdaad, de 'grootste' wordt ongeveer 18*20*1750mm. Plan is om die op de kopse kant te bevestigen waar er 1 of 2 multiplex platen zichtbaar zouden zijn. Nog niet veel over nagedacht, maar wellicht combinatie lijm en pockethole schroeven. Hoewel enkel lijm wellicht volstaat.

Ik sta zeker open voor suggesties!
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.074
395
mdf met fineer is hier meer geschikt voor.
het gewicht is geen probleem als je kwaliteit scharnieren gebruikt
 

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
126
41
Utrecht
mdf met fineer is hier meer geschikt voor.
het gewicht is geen probleem als je kwaliteit scharnieren gebruikt
Dank je Boertje, maar mijn ambitie is om zoveel mogeijk met solide hout te werken. Ik gebruik ieder project als een opstapje naar een complexer / groter project. Hoewel multiplex officieel buiten de boot valt, is het een goede ervaring voor mij om het te gebruiken. MDF is veel mee mogelijk, dat weet ik. Maar ik wil het fineren / verven vooralsnog buiten beschouwing laten. Wellicht kortzichtig van me, maar ik sluit zeker niet uit dat ik het nog ooit ga gebruiken.

Even stoefen en om perspectief te zetten, dit was mijn laatste project (het hout, niet de whiskey). Volledig van mahonie (met triplex achterwand van mahonie). Hier wordt ikzelf warm van! En ja, ook van de whiskey :)
1689529510456.jpeg1689529520978.jpeg
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.151
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Nog niet veel over nagedacht, maar wellicht combinatie lijm en pockethole schroeven. Hoewel enkel lijm wellicht volstaat.
lijm volstaat om een kopse kant met een strook massief af te werken
om beide delen mooi aan te sluiten, neem ik de strook altijd een fractie dikker dan het andere deel
nadien bijschuren
het nut van die broekzakschroeven zie ik hier niet
dan zit je bovendien met dat schuine gat waarin je een prop moet steken om het te dichten
 

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
126
41
Utrecht
Om even de verwerkte feedback terug te geven, de deuren heb ik aangepast en zijn nu 175 * 50 cm. Ik heb voor de bovenkant en voor de bovenste lange plank een extra strip ter versteviging toegevoegd, een soort van lip (ken de precies term niet) en schroef die aan de plank vast om doorzakken te verminderen/voorkomen. Er gaan geen hele zware dingen erop liggen, maar zoals Zot al aangaf is het wellicht een slim iets met inliggende deuren.

Mochten er nog andere tips zijn voor multiplex deuren van dit formaat, hoor ik het graag!

Ik kan uiteraard ook altijd op paneeldeuren overstappen.

1689879895933.png
1689879927168.png
 

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
126
41
Utrecht
Ik heb nog wel 1 belangrijke vraag... Ik weet niet hoe vlak de ondergrond is gezien er nu al een inbouwkast staat. Wat zijn jullie ervaringen met twee 'bakken' van 150*60 cm op de grond zetten en dat hetgeen volledig waterpas en op gelijke hoogte is.

Zouden jullie voeten aanraden die op hoogte verstelbaar zijn of een andere aanpak?
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Ik zou altijd een sokkel onder de kast plaatsen. Dat kan met verstelbare poten of je kan een sokkel maken van bijvoorbeeld vuren balken of multiplex. Er staan hier genoeg voorbeelden van.
Daarna kan je een plint op deze sokkel schroeven om alles mooi af te dekken.

Ik heb een topic gemaakt waarin ik hetzelfde heb gedaan.
 

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
126
41
Utrecht
Ik zou altijd een sokkel onder de kast plaatsen. Dat kan met verstelbare poten of je kan een sokkel maken van bijvoorbeeld vuren balken of multiplex. Er staan hier genoeg voorbeelden van.
Daarna kan je een plint op deze sokkel schroeven om alles mooi af te dekken.

Ik heb een topic gemaakt waarin ik hetzelfde heb gedaan.
Dank je, gevonden! En nu weet ik ook hoe dat in het Nederlands heet :)
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.151
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
de meningen over sokkels en verstelbare poten zijn verdeeld
maak je die sokkel als een kader uit mpx of balken, dan dien je die vooraf pas te stellen, en nadien de corpussen er op/over te schuiven
neem je verstelbare poten, dan kan je die altijd nastellen
 

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
126
41
Utrecht
de meningen over sokkels en verstelbare poten zijn verdeeld
maak je die sokkel als een kader uit mpx of balken, dan dien je die vooraf pas te stellen, en nadien de corpussen er op/over te schuiven
neem je verstelbare poten, dan kan je die altijd nastellen
Ik heb mijn zinnen gezet op deze: Metalen stelpoot | 30 mm | M8. Reden is omdat die donkere frontjes er pas op het einde op gaan en dat kan ik dan mooi strak tegen de grond aan plaatsen nadat alles gesteld is.

Mocht dat een slecht idee zijn, dan hoor ik dat graag.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.151
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
een slecht idee mag ik het niet noemen
hiermee heb ik geen ervaring
die bevestigingsplaat komt onder het corpus ?
de verstelspeling is dan zo groot als de diepte van de plaat, tenzij je een gat in de onderplaat van het corpus boort
de voetjes lijken mij tamelijk klein
hoe is jouw ondergrond ?
hoe ga je die verstellen wanneer het corpus op zijn plaats staat ?
ik dacht eerder aan zo'n type poten

1690142305389.png
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.