Als je het gaat verlijmen en de wanden en de bodem zijn van gelijke dite, dan maakt het niet uit. Het contactoppervlak is dan namelijk gelijk. Mocht je de bodem van dunner materiaal maken, dan heb je meer contactoppervlak als je de zijden op de bodem verlijmd.
Hier moet ik even over nadenkenVan belang voor de sterkte is dan wel dat je erop let om zoveel mogelijk langshout vlakken tegen elkaar te lijmen. Als de draadrichting van de wanden staand is en je kopshout aan de onderkant krijgt en daaronder de bodem lijmt heb je een zwakkere verbinding.
Fons
Hier moet ik even over nadenken![]()
dit lijkt mij vooral een academisch doordenkertjeStel, je maakt een box van hout bestaande uit een bodem en 4 planken.
Je kan de 4 zijwanden dan op de rand van de bodem lijmen, maar ook tegen de zijkant van de bodem.
Maakt het uit kwa sterkte?
terecht opgemerktMijn opmerking gaat er om dat lijmverbindingen waar 1 of 2 van de lijmvlakken kopshout is, altijd zwakker zijn dan langshout lijmverbindingen
ook een waarheidAls je de bodem opsluit in de wanden van de kist kan er een probleem ontstaan als het hout gaat werken.
@twdi: waarvoor wordt die kist gebruikt ?
als je al zo goed bezig was, waarom zou jij je voortgang verwijderen?
Zonde, het is een prachtige verbinding die veel oppervlakte geeft, en je kan er altijd trots op zijn.
Succes nog.
Gr Danny
Verbindingen geven wel veel lijmoppervlakte, maar verwijderen van hout (wat je met verbindingen doet) leidt altijd tot verzwakking van het hout. Het oogt altijd wel sterk, maar is het lang niet altijd. Maar bodems gaan onder of tussen de wanden. Je kunt, als stevigheid van belang is, onder ook latjes op de wanden bevestigen. Zo nodig van binnenuit even spijkeren/schroeven en de bodem OP deze latjes laten leggen. Zo maakten wij kisten, waar de bodem wat meer belast werden.als je al zo goed bezig was, waarom zou jij je voortgang verwijderen?
Zonde, het is een prachtige verbinding die veel oppervlakte geeft, en je kan er altijd trots op zijn.
Succes nog.
Gr Danny
Het is inderdaad lastig om ze echt netjes te krijgen, maar ook net niete/ niet nette exemplaren zijn wel functioneel!