Simpele vraag, maar online geen antwoord gevonden. Wie o wie? :-)

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
631
101
Sterksel
Stel, je maakt een box van hout bestaande uit een bodem en 4 planken.
Je kan de 4 zijwanden dan op de rand van de bodem lijmen, maar ook tegen de zijkant van de bodem.

Maakt het uit kwa sterkte?
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.595
541
Steenbergen, Noord Brabant
Waar wil je de box voor gebruiken? En hoe ga je de planken tegen de bodemplaat aan zetten? Lijmen, spijkeren, combi?
Ik denk dat het qua sterkte niet zoveel uitmaakt, maar je moet wel goed kijken naar hoe te bevestigen.
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Als je het gaat verlijmen en de wanden en de bodem zijn van gelijke dite, dan maakt het niet uit. Het contactoppervlak is dan namelijk gelijk. Mocht je de bodem van dunner materiaal maken, dan heb je meer contactoppervlak als je de zijden op de bodem verlijmd.
 
  • Leuk
Waarderingen: JochemK en twdi

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
631
101
Sterksel
Als je het gaat verlijmen en de wanden en de bodem zijn van gelijke dite, dan maakt het niet uit. Het contactoppervlak is dan namelijk gelijk. Mocht je de bodem van dunner materiaal maken, dan heb je meer contactoppervlak als je de zijden op de bodem verlijmd.

hmm inderdaad, contactoppervlak.. daar had ik niet aan gedacht. Goeie tip
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.794
948
Leeuwarden
Van belang voor de sterkte is dan wel dat je erop let om zoveel mogelijk langshout vlakken tegen elkaar te lijmen. Als de draadrichting van de wanden staand is en je kopshout aan de onderkant krijgt en daaronder de bodem lijmt heb je een zwakkere verbinding.

Fons
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
631
101
Sterksel
Van belang voor de sterkte is dan wel dat je erop let om zoveel mogelijk langshout vlakken tegen elkaar te lijmen. Als de draadrichting van de wanden staand is en je kopshout aan de onderkant krijgt en daaronder de bodem lijmt heb je een zwakkere verbinding.

Fons
Hier moet ik even over nadenken :)
 

WR1944

Oud hout
Puur gevoelsmatig denk ik dat een lijmnaad beter houdt als er afschuiving in het spel is dan puur trekkracht. Ik zou kiezen voor het lijmen van de wanden tegen de randen van de bodem. Het maakt het uitlijnen ook wat makkelijker.
Als het echt kritisch is zou ik kiezen voor een groef in de wand waar de bodem in kan vallen.
 
  • Leuk
Waarderingen: vandikte

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.201
1.977
Klein-Brabant, Vlaanderen
Stel, je maakt een box van hout bestaande uit een bodem en 4 planken.
Je kan de 4 zijwanden dan op de rand van de bodem lijmen, maar ook tegen de zijkant van de bodem.
Maakt het uit kwa sterkte?
dit lijkt mij vooral een academisch doordenkertje :giggle:
bij gelijke lijmoppervlakken + los van de lijmkrachtverschillen tussen kops of langs hout denk ik dat de weerstand tegen afschuiven groter zal zijn dan die tegen losrukken (cfr collega WR1944)
maw bodem best tussen de wanden
voorwaarde is dat bodem en wanden nauw aansluiten + de verbinding geperst wordt
bijkomend zou ik nageltjes door de wanden tot in de bodem schieten, waardoor afschuiven onmogelijk wordt
kijk eens hoe ze wijnkistjes in mekaar schieten
mogelijks toch niet op deze manier, maar daar speelt draagvermogen + efficiëntie mee
 
Laatst bewerkt:

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.794
948
Leeuwarden
Mijn opmerking gaat er om dat lijmverbindingen waar 1 of 2 van de lijmvlakken kopshout is, altijd zwakker zijn dan langshout lijmverbindingen, die kunnen nl. zo sterk zijn dat je ze niet kunt losbreken, het hout zal vaak eerder scheuren dan de lijmnaad. Een verbinding waar 1 deel kopshout is kun je bijna altijd breken op de lijmnaad.

Als je de bodem opsluit in de wanden van de kist kan er een probleem ontstaan als het hout gaat werken. Dat wil bijna altijd in de breedte uitzetten of krimpen. Bij uitzetten kan het de staande lijmnaden of het hout openbreken.

Fons
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.201
1.977
Klein-Brabant, Vlaanderen
Mijn opmerking gaat er om dat lijmverbindingen waar 1 of 2 van de lijmvlakken kopshout is, altijd zwakker zijn dan langshout lijmverbindingen
terecht opgemerkt
dat wou ik niet in twijfel trekken
Als je de bodem opsluit in de wanden van de kist kan er een probleem ontstaan als het hout gaat werken.
ook een waarheid
@twdi: waarvoor wordt die kist gebruikt ?
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
631
101
Sterksel
@twdi: waarvoor wordt die kist gebruikt ?

Ik was bij een houtcursus begonnen aan een kampeerkeuken. Door corona is de cursus stil gelegd en toen hij hervat werd heb ik besloten er mee te stoppen.

Wil hem nog wel afwerken. Alleen ben ik bij de cursus begonnnen met hem helemaal met tandverbindingen te maken. Heb nu het idee om die er af te zagen en de box te verlijmen.
Het is 12mm berken multiplex
 

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
als je al zo goed bezig was, waarom zou jij je voortgang verwijderen?

Zonde, het is een prachtige verbinding die veel oppervlakte geeft, en je kan er altijd trots op zijn.

Succes nog.

Gr Danny
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
631
101
Sterksel
als je al zo goed bezig was, waarom zou jij je voortgang verwijderen?

Zonde, het is een prachtige verbinding die veel oppervlakte geeft, en je kan er altijd trots op zijn.

Succes nog.

Gr Danny

Waarom gestopt met de cursus bedoel je? Ik zal niet te veel in details treden, maar het komt er op neer dat de inhoud van de cursus niet overeen kwam met de beloofde beschrijving en leerpunten. Ik vond dat ik meer begeleid aan het klussen was. Na hervatting werd de cursus ook nog eens verplaatst en kwam er voor mij een half uur reistijd bij. Heb toen handig gebruik gemaakt van de cursusvoorwaarden en heb hem geannuleerd.

nou ze zijn er nog niet afgezagen....... dus ik kan er nog mee verder :)
Alleen met de hand is het lastig om ze mooi strak te krijgen als je er nog niet zo goed in bent
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
als je al zo goed bezig was, waarom zou jij je voortgang verwijderen?

Zonde, het is een prachtige verbinding die veel oppervlakte geeft, en je kan er altijd trots op zijn.

Succes nog.

Gr Danny
Verbindingen geven wel veel lijmoppervlakte, maar verwijderen van hout (wat je met verbindingen doet) leidt altijd tot verzwakking van het hout. Het oogt altijd wel sterk, maar is het lang niet altijd. Maar bodems gaan onder of tussen de wanden. Je kunt, als stevigheid van belang is, onder ook latjes op de wanden bevestigen. Zo nodig van binnenuit even spijkeren/schroeven en de bodem OP deze latjes laten leggen. Zo maakten wij kisten, waar de bodem wat meer belast werden.

Ik zag gisteravond toevallig nog mijn gereedschapskist van de LTS (1972). Gemaakt met hoektandverbindingen. Maar de boden (en de deksel) werden onder de bodem gelijmd.
 
Laatst bewerkt:

LFlab

Post veel
7 mei 2018
970
310
Rosmalen
Ik zou die tandverbindingen zeker niet verwijderen, je weet niet wat die lijm doet, over tijd, en bij lijmen is de eindsterkte afhankelijk van behoorlijk wat variabelen. Hoe vlak is het hout, zijn de lijmvlakken parallel, veroudert de lijm, zijn de oppervlakken goed schoon etc etc.
Zodra je een vormgesloten verbinding maakt, met box joints of zwaluwstaarten, ben je voor de sterkte veel minder afhankelijk van de lijm. Het is even wat werk, maar je wil niet dat je keuken uit elkaar valt als je hem per ongeluk wat te hard neerzet op een harde vloer.
Het is inderdaad lastig om ze echt netjes te krijgen, maar ook net niete/ niet nette exemplaren zijn wel functioneel!
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
631
101
Sterksel
Het is inderdaad lastig om ze echt netjes te krijgen, maar ook net niete/ niet nette exemplaren zijn wel functioneel!

Het is natuurlijk wel een goed leermoment. Het is immers 'maar' een hobbyproject.
Misschien straks de kiertjes opvullen met houtlijm en poeder van het schuurwerk
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.