simpele droogkamer met bouwdroger bouwen, welke besturing?

kijkbouw

Actieve deelnemer
5 mei 2017
40
11
Onlangs maar eens begonnen met droogkamer. Toch eerst voor een ( kleine ) bouwdroger gekozen als "vochtvreter ". Geen electronica, dus eerst analoog/ manueel. Nog alleen maar te donkere foto's van, zal binnenkort wat meer schieten.
De droogkamer is een koker van 1 meter breed, 1 meter hoog en 6,5 meter lang, geheel gemaakt van 60 mm pir isolatieplaat. Er zit een klep in zijkant om met de heftruck liggende delen te kunnen laden. De bovenkant ( klep ) is dubbel uitgevoerd en vormt een aparte retourkoker in de droogkamer. Lucht wordt door 2 stuks hoogtoerige, kleine ventilatoren door deze retourkoker gezogen en op de terugweg door de droogkamer langs en door het opgelatte hout geblazen, en komt uiteindelijk aan bij bouwdroger. Gedroogde lucht aan achterzijde bouwdroger gaat weer naar de retourkoker en zo herhaalt het zich. Gehele droogkamer is luchtdicht. Bouwdroger zal zelf wat warmte geven, isolatie is zeer goed, dus geen andere kachels.
Het idee en de vragen: Ik wil tijdens werktijd drogen, 's nachts niet. Vind het proces veel te mooi om in de gaten te houden. Ik kan ventilatoren aan en uit zetten, droger aan en uitzetten, en een beetje stellen met vochtgehalte droger. Binnenkort wil ik er ongeveer 1 m3 aan eiken in stapelen, maximale kopmaat 70 x 350 mm. Dat hout heeft al 3 jaar buiten onder dak gelegen. Dan eerst maar eens een dag alleen ventileren en dan de droger erbij aan. Doordat ik het vocht opvang in een maatbeker kan ik zien hoeveel vocht ik er uit haal, en dat geeft ook gelijk de vraag: Hoeveel cc's per dag zou redelijk wezen voor 1 m3 eiken dat al 3 jaar buiten heeft gelegen? Te snel drogen kan al heel gauw lijkt me. Bij een te snelle droging stel ik me voor dat ik de ventilatoren aan laat, droger uit en de volgende dag droger weer aan. Ik weet dat er hele mooie electronische sturingen zijn, maar ik wil het ( in eerste instantie ) manueel bedienen om meer over het proces te leren. Alle input welkom. en bedankt alvast.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.755
979
Omgeving Eindhoven
Even zonder enige kennis van zaken, maar wat als eerste in me opkwam.
Als het geheel luchtdicht is en goed geïsoleerd, wordt het dan niet te warm in de box? De warmte die wordt geproduceerd door de bouwdroger kan niet weg en de temperatuur zal blijven oplopen (??)
En als je de droger manueel om en om aan/uit zet, zal dan de luchtvochtigheid + temperatuur niet teveel gaan schommelen om het hout stabiel te krijgen/houden?
En gaat het met een bouwdroger in zo'n relatief kleine ruimte (klein volume lucht beschikbaar in je box, terwijl de droger gemaakt is voor een veel grotere ruimte = teveel capaciteit) niet te snel drogen?
 

chrisvanaar

Actieve deelnemer
5 nov 2011
198
88
Je begint meteen met lastig te drogen hout van grote afmeting. Bij Hogenhoff in Mill lagen de ribben/poten van 80x80mm eiken het langst in de droogkamers en hadden het meeste droogfoutuitval.
Bij een andere houthandel hadden ze een droogkamer die alleen overdag aan gezet werd en alleen overdag verwarmd werd met gewone CV en zelfs het beukenhout van 26 of 32 mm was vaak klote vanwege scheuren kromming en ongelijk houtvocht.
Uit ervaring met onze deels zelfgebouwde droogkamer raad ik je aan om:
- Vermijdt zoveel mogelijk temperatuurschommelingen.
- Hoe hoger de temperatuur (zeg tot ca 50 graden) hoe korter de droogtijd. Wij gingen meestal niet hoger dan 25-30graden.
- Meet je houtvochtigheid en zoek de daarbij behorende relatieve luchtvochtigheid op.
- Start altijd met opwarming van hout en droogkamer bij draaiende ventilatoren en dat altijd onder (te) vochtige omstandigheden, dus extra water toevoegen. Als je geen water toevoegt, start je bij de opwarming al meteen met het drogen en bestaat er grote kans op droogfouten.
- Pas als je een tijdje op de gewenste temperatuur zit, de droger aanzetten, altijd met steeds draaiende ventilatoren.
- Hang een luchtvochtigheidsmeter in je droger op en zorg dat relatieve vochtigheid niet te ver zakt (natuurlijk bij steeds dezelfde temperatuur) tijdens het drogen.
- Langzaam maar zeker zal de relatieve luchtvochtigheid nu zakken.
- Op het eind, droog altijd iets te veel, dus onder gewenste relatieve luchtvochtigheid, zet dan de droger dan uit maar laat de ventilatoren nog een tijd lang draaien nog steeds bij dezelfde temperatuur. Aangezien het midden van het hout altijd iets natter is dan buitenkant zal de dit verschil nu verdwijnen, kern iets droger en buitenkant iets natter dus verschil is nu klein en ben je klaar.
Succes verzekert!
 

kijkbouw

Actieve deelnemer
5 mei 2017
40
11
Bedankt voor je duidelijke uitleg! In de kerstvakantie maar eens even mee verder.
 

kijkbouw

Actieve deelnemer
5 mei 2017
40
11
Veel te lang geen tijd gehad, maar afgelopen weekend in de droogkamer een partij hout gestapeld. ( minder mooi spul en dus niet heel erg indien de test geheel mis gaat......) . Wat beuken, en eiken, opgelat en met spanbandjes er omheen.
Eerst 2 dagen alleen de ventilatoren aan , toen ook de kleine bouwdroger die er in staat, eerst de droger alleen overdag, maar nu constant. Ik heb de temperatuur nog niet juist kunnen meten , had volgens mij de thermometer te dicht bij de droger, en moet mijn kijkluikje nog even verplaatsen. Ik schat dat er 1.5 m3 hout in ligt, waarvan de helft beuken met een wat grotere kopmaat. Al het hout heeft al opgelat meer dan 2,5 jaar onder afdak gelegen, echt vers wat het dus zeker niet. Sinds gisteren komt er ( dus zonder bijverwarmen ) in 8 uur tijd zo'n 1.5 liter water uit de slang. Ik had eerlijk gezegd verwacht dat ik heel gauw te veel zou drogen, maar volgens mij valt dat zonder bijverwarmen dus nog wel mee, ga dus ook eerst niet bijverwarmen, wellicht beter om de temperatuur constant te houden dan te warm/ snel. Ik zal er komende week een ( digitaal ) thermometertje/ hygrometertje plaatsen in lucht retourkanaal, dan heb ik een duidelijker beeld.
Vraagje: Ik wil natuurlijk van het kleinste hout het eerst een stukje doorzagen en vochtgehalte meten, welke simpele hout-vochtmeter kunnen jullie aanraden? Ik ben niet zo van de uitgebreide electronica......
Alvast weer bedankt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.