SCM minimax ST 3 smart zaag/frees machine, iemand ervaring?

thijs947

Nieuw lid
13 jun 2020
18
7
Ik heb mijn oog laten vallen op een SCM ST 3 smart die op markplaats stat, zie ook mijn andere draadje: Preciese zaagtafel

Deze machine wordt volgens mij niet meer gemaakt, staat in ieder geval niet op de website van SCM. Ik kan vrij weinig ervaringen vinden over deze machine, ie er hier toevallig iemand die er wel eens mee gewerkt heeft?

Hoe verhoudt deze zich bijvoorbeeld tot de robland combinatiemachines als de k26 en x31? Uiteraard heeft deze machine geen langgatboor/schaaf/vandiktebank, het is enkel frezen en zagen.

Waar ik benieuwd naar ben: Is het makkelijk om netjes te werken met de machine? Zit er nergens flex in etc. Hoe goed is de afzuiging, is die lawaaiig? Zijn de onderdelen nog goed te verkrijgen, en wat zijn eigenlijk de slijtonderdelen anders dan de zaag en freeskop? Maar vooral, zou je deze machine in het algemeen aanraden aan aan hobbyist? De eerste projecten op de planning zijn een paar kasten, een hoogslaper en een eikenhouten pergola

$_86.JPG
 

Bijlagen

  • ST3-Smart.pdf
    30 KB · Weergaven: 8

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Ik ben erg tevreden over mijn robland nx310 (het eerste zilveren model), maar er zijn ook wel een paar minpuntjes, zoals de langsgeleider.

Persoonlijk ben ik heel blij dat ik een machine heb die ook een vlak/vandikte functie heeft.
De frees gebruik ik eigenlijk nooit, omdat je voor huis tuin en keuken werk je veel meer hebt aan een bovenfrees)tafel, want die 30mm ass frezen zijn duur en onpraktisch voor klein werk.

SCM staat wel bekend als degelijk merk en vaak zelfs beter dan robland, maar ik ken van hun alleen de minimax modellen.

Als ik de ruimte had en opnieuw mocht kiezen, had ik wel gekozen voor losse zaag en losse vlak/vandikte.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.119
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
De frees gebruik ik eigenlijk nooit, omdat je voor huis tuin en keuken werk je veel meer hebt aan een bovenfrees)tafel, want die 30mm ass frezen zijn duur en onpraktisch voor klein werk.
een bovenfrees (+ tafel) biedt inderdaad enorm veel mogelijkheden en is zeer wendbaar in het gebruik
ik volg reeds een tijdje de berichten over freestafels met verstelbare bovenfrees (die dan 'onder'frees wordt)
frezen voor op een top zijn inderdaad duur
het alternatief is een profielfreeskop (rond de 170 €) met profielmessen (per paar van 20 tot 30 €, dus even duur als een frees voor een bovenfrees)
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Geen ervaring met deze machine, maar wel met een Robland X310. De Roblands uit deze periode zijn niet zeer precies en hebben de neiging om wat te verlopen, waardoor jij blijft bijstellen. Het grootste nadeel bij deze machine is dat de integratie van de verschillende delen niet echt goed doordacht is. Hierdoor is de ombouwtijd naar frezen of naar schaven relatief lang doordat het plaatsen van de geleiders lang duurt. Daarnaast is de langsgeleider voor het zagen een aanfluiting. Het bevestigingmechanisme is slecht, waardoor nauwkeurig instellen lastig is en er zit een flex in de langsgeleider. Ook kan deze maar een klein stuk van het zaagblad afgezet worden.

2 weken geleden heb ik een SCM SC 2 C gekocht. Echter heb ik die nog niet kunnen gebruiken omdat mijn 3-fasenaansluiting gisteren pas in orde is gemaakt. Deze SCM heeft dezelfde langsgeleider als de SCM ST 3 Smart en dat is een enorme verbetering in vergelijking met de Robland. Veel stabieler, gemakkelijker te verschuiven en preciezer in te stellen door de wijze van bevestiging en de knop voor fijnafstelling. Ook gaat de roltafel direct langs het zaagblad, terwijl bij de Roblands er een ruimte tussen zit. Dat maakt het bij de Robland X310 lastig om de roltafel bij smallere stukken, zoals planken, te gebruiken.

Het bovenstaande maakt niet dat je niet kunt werken met de Robland, maar dat je in vergelijking met andere machines wel wat meer moeite moet doen. De bouwkwaliteit is, op het verloop na, goed, waardoor je een solide machine hebt met weinig onderhoud/slijtage. Ook is de prijs vaak lager dan bij een vergelijkbare machine van een ander merk.

Wat is de vraagprijs van de SCM ST 3 Smart? Ik vond tijdens mijn zoektocht naar een andere zaagtafel dat veel handelaren veel geld vragen voor een tweedehands zaag. Enkele tweedehands zagen waren duurder dan nieuw in Duitsland (ook als je rekening houdt met de extra's). SCM wordt in Duitsland onder de naam Holzkraft verkocht en is om onbekende reden een stuk goedkoper. Mijn SC 2 C (zonder voorritsfunctie) was €3500 incl BTW en bezorging in Maastricht. Nu zijn ze in de aanbieding en nog wat goedkoper. De SC 2 C is wel wel een model zonder frees.
 

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Ik heb nog een kleinere combi van scm minimax gehad en was daar zeer tevreden over, behalve de langsgeleider. Het ging om een gecombineerde geleider die zowel voor de zaag als voor de vlak vandiktebank kon gebruikt worden, maar die was niet echt precies. Toen ik de kans kreeg om een Felder KF 700 over te nemen, heb ik die dan ook gegrepen.
Nu, deze machine op de foto scheelt niet zoveel in kwaliteit van mijn Felder denk ik. Ook een zeer degelijke langsgeleider. Kopen zou ik zeggen 😉
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Ik kan het verhaal van @L.N. beaamen. Ondaks de matige geleiders van de robland, kan is na wat oefenen toch redelijk nauwkeurig zagen.
Het ombouwen van de mijne (wellicht anders dan de x310?) gaat vrij gemakkelijk omdat ik de vlkabank gewoon inclusief geleider kan wegklappen.

Nog een keer over de frees, ja je kunt losse profiel messen koen, maar dan heb je nog steeds niet iets om simpele sleuven box joints of zwaluwstaarten te maken, hetgeen ik de freestafel die ik nu heb het meeste voor gebruik.

Ik heb mijn nx310 gekocht voor ~3000 euro maar heb er wel even voor moeten zoeken. Maar het was mij het extra geld wel waar t.o.v. de groene x31(0).

Maar bedenk of je ook een vlak/vandiktebank nodig hebt. IK zou niet meer zonder kunnen, als ik iets meer ruimte had gehad, had ik op termijn de combi verkocht en 2 (iets betere) losse machines gekocht om eits sneller en flexibeler te zijn en makkelijker om de machine heen te kunnen lopen.
 

thijs947

Nieuw lid
13 jun 2020
18
7
Wat is de vraagprijs van de SCM ST 3 Smart?
Ik mag hem hebben voor €2300 + €150 voor bezorgen. Leek me een redelijke prijs, maar als dat niet zo is hoor ik het graag. Zie bij heel veel dealers nergens prijzen, en als ze er al staan dan kom ik al snel voor €5000+ Net nog even gezocht op de SC 2 C en die ziek ik maar vanaf €4000, goed om te weten dat ik beter moet zoeken. Op marktplaats beginnen zagen die ik er een beetje degelijk uit vindt zien pas vanaf €2000, en daar zitten dan ook 50 jaar oude bij.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tom_x

thijs947

Nieuw lid
13 jun 2020
18
7
Nog een keer over de frees, ja je kunt losse profiel messen koen, maar dan heb je nog steeds niet iets om simpele sleuven box joints of zwaluwstaarten te maken, hetgeen ik de freestafel die ik nu heb het meeste voor gebruik.
Bedankt voor de waarschuwing. Zou je hier iets meer over kunnen vertellen over waarom je met zo'n gecombineerde freestafel gaan box joints kan maken en wel met een losse freestafel? Ik heb nog nooit met een freesmachine gewerkt.
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Bedankt voor de waarschuwing. Zou je hier iets meer over kunnen vertellen over waarom je met zo'n gecombineerde freestafel gaan box joints kan maken en wel met een losse freestafel? Ik heb nog nooit met een freesmachine gewerkt.

Simpel: kijk naar het formaal van een 30mm profielfrees en kijk naar het formaat van een 8mm bovenfrees.

Hoe dacht jij een sleuf te gaan frezen in het midden van je 500x500mm werkstuk? zo hoog kan ik mijn frees denk ik niet stellen :p
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.048
2.580
Die sleuf kan je toch zagen? Ik denk dat als je vooral met plaatmateriaal werkt, een freestafel met een onder gebouwde handfreesmachine het beste werkt. Als je vooral met dik en massief hout werkt, is een spilfrees fijn om te hebben. Een los zwaluwstaart frees hulpstuk kost een paar tientjes en daar kan je ook grotere vingerverbindingen mee maken. Kleine en hele grote vingerverbindingen gaan prima op een zaagtafel. Als je altijd in plaatmateriaal werkt, heb je ook weinig nut aan een vlak en vandikte bank.
 

thijs947

Nieuw lid
13 jun 2020
18
7
Simpel: kijk naar het formaal van een 30mm profielfrees en kijk naar het formaat van een 8mm bovenfrees.

Hoe dacht jij een sleuf te gaan frezen in het midden van je 500x500mm werkstuk? zo hoog kan ik mijn frees denk ik niet stellen :p
Ik weet de termen niet helemaal maar ik zie freestafels als in dit filmpje, wat een ober een tafel gemonteerde bovenfrees lijkt te zijn
, en vooral veel profielfrezen die op een 30/40/50mmas passen. Ik zie dat daar wel speciale vingerlas vreeskoppen voor zijn maar die zijn behoorlijk aan de prijs Vingerlasfrees
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Ik ga in mijn zaag een Triton bovenfrees inbouwen. De reden waarom ik niet voor een zaag/freescombi ben gegaan is dat ik in mijn werkplaats maar beperkte ruimte heb, waardoor de meeste frees/zaagcombi's niet passen. Van de SCM SC 2 C is geen versie met een frees. Daarnaast is een ingebouwde bovenfrees voor mij bruikbaarder dan een profielfrees en nog goedkoper ook.

Nu zijn er wel zaag/frees-combi's waarin je bovenfreesfreesjes kunt gebruiken. Het is bv een optie bij de Hammer B3. Maar die machines voldeden niet aan mijn eisen, waren te groot of te duur. Ik wilde een roltafel waarmee ik minstens een volledige plaat in de breedte kan zagen (=122 cm) en dat kan niet niet met de B3 Winner (roltafel is 1300mm, maar je verliest een aantal cm door de plaatsing van de dwarsgeleider). Ook heeft deze geen oplegtafel. Met de B3 Perform kun je wel een halve plaat zagen (zelfs een hele plaat), maar die is €5000 duurder dan mijn SCM (vanaf €8500 incl BTW).

SCM heeft de SC 3 C met profielfrees, maar die was te groot en te duur voor mij. Ook zijn er de combinatiemachines c 26g en c 30g. Deze waren budgettair haalbaar, maar hadden een aantal nadelen tegenover de SC 2C. Zo is de motor een stuk lichter (1,84 KW tegenover 4,0 KW), de roltafel een stuk kleiner en de langsgeleider een stuk minder fijn. Dat is dezelfde langsgeleider waar Franksken het over heeft. De maximale tussen de langsgeleider en het zaagblad 540 mm, waar ik toch eigenlijk minimaal 600 mm wil hebben. Daarnaast hebben deze niet de mogelijkheid om bovenfreesfreesjes te gebruiken. Dat alles maakte het voor mij dat ik te veel compromissen moest sluiten.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.119
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik weet de termen niet helemaal maar ik zie freestafels als in dit filmpje, wat een ober een tafel gemonteerde bovenfrees lijkt te zijn
Simpel: kijk naar het formaal van een 30mm profielfrees en kijk naar het formaat van een 8mm bovenfrees.
Hoe dacht jij een sleuf te gaan frezen in het midden van je 500x500mm werkstuk? zo hoog kan ik mijn frees denk ik niet stellen :p
volledig akkoord dat een freestop op een stationaire machine & een bovenfrees (eventueel gecombineerd met een daartoe geëigende freestafel - waar de bovenfrees een onderfrees wordt) 2 totaal verschillende hulpmiddelen zijn
de nood aan beide hangt af van welke werkstukken je maakt
het wordt er voor collega thijs947 niet makkelijker op, maar wel boeiender !
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.