Preciese zaagtafel

thijs947

Nieuw lid
13 jun 2020
18
7
Mijn eerste post op het forum maar lurk hier al langer wat rond. Ik ben op zoek naar een stationaire zaagmachine, en zou graag wat adview krijgen. Belangrijkste voor mij is dat ik met de zaag gemakkelijk precies kan werken. Ik heb al een paar kasten van berken multiplex gemaakt met mijn invalzaag + geleiderails (makita sp6000) en afkortzaag (stanley fme720) . Op zich is met voldoende geduld met de invalzaag behoorlijk netjes te werken, maar de werkhouding op de grond en het gedoe ontneemt een beetje van het plezier, en ik doe dit voor de hobby. De afkortzaag is meer een bouwzaag; krachtige motor maar ook veel lawaai en vrijwel onmogelijk om exact haaks in te stellen (zit er altijd een halve graad naast, juist door dat "haakse" nokje en er zit geen fijnafstelling op. En er zit ook wat flex in te zaag. Verder is de zaag niet goed af te zuigen waardoor die binnen niet te gebruiken is.)

Ik merk dat ik mijn elektrische figuurzaag best vaak misbruik voor is waar die niet per se geschikt voor is puur omdat die al opgesteld staat en ik hem alleen aan hoef te zetten. Omdat ik in ieder geval nog een aantal kasten wil maken dan ook maar bedacht dat ik hiervoor een degelijke, precieze zaagmachine aan te schaffen.

Wat ik belangrijk vind
  • precisie, zeg maar op halve millimeter nauwkeurig kunnen werken, en zonder veel gedoe exact haaks zagen
  • veiligheid, weet niet eens op welke aspecten ik dan allemaal moet letten maar in ieder geval een degelijk ding dat niet aan de wandel gaat. En een geremd zaagblad, vind die dingen een minuut door blijven draaien maar niks. Startvertraging kan ik ook goed waarderen.
  • niet al te lawaaiig. is natuurlijk relatief. Ik gebruik zelf wel gehoorbescherming maar niet zo fijn als de hele straat er last van heeft
  • de footprint van de zaag kleiner dan 1,5 x 1,5 m. De zaag komt naast een garagedeur dus als ik er mee werk zet ik die open voor extra werkruimte
  • ik ga er niet heel veel mee zagen verwacht ik. Je kan je afvragen of ik dan wel een zaag nodig heb maar dit is dus voor de hobby. En goed gereedschap vergroot plezier in hobby. Tis vooral fijn als ik er in dat gouden uurtje mee kan werken tussen dat de kinderen in bed liggen en dat eigenlijk te laat is om zoveel lawaai te maken.
  • ik verwacht geen hele zware dingen te zagen, 2cm eiken planken verstek lukt al met enige moeite met mijn invalzaag, fijn als dat zonder problemen lukt
  • ik koop uit principe liever iets tweedehands dan nieuw. En liever iets van staal dan van aluminium/plastic
  • ik kan eventueel krachtstroom aanleggen, heb het al in de meterkast
  • ik koop liever iets waardevast, dan dat het goedkoop moet zijn. Alles tot iets van 2000 euro is het overwegen waard. De rente is toch 0%
  • goede stofafzuiging. De invalzaag die ik heb geeft vrijwel nul stof, dat is wel heel prettig werken.
  • ik heb geen freestafel, schaaftafel of vandiktebank. Weet ook niet of ik die nodig heb, misschien
  • best wel fijn als de zaagmachine op wielen staat. Heb een gladde betonvloer en prettig als mocht het nodig zijn de zaag en beetje kan verplaatsen
Dus samengevat, ik wil een goede zaagtafel om hobbymatig niet al te zware planken en (delen van) platen mee te zagen.

Dus ik heb op zich de ruimte en budget voor een 40 jaar oude harwi 110: ≥ Harwi cirkelzaagmachine 110 - Gereedschap | Zaagmachines - Marktplaats.nl, of zelfs een scheppach ts4000: ≥ Scheppach ts4000 cirkelzaag zaagtafel 45graden - Gereedschap | Zaagmachines - Marktplaats.nl. Maar ik zie ook een festool cms-ts 75 ≥ Festool CMS TS-75 zaagtafel compleet met uitbreiding - Gereedschap | Zaagmachines - Marktplaats.nl
En misschien is iets als makita 2704n met vaste opstelling ook wel voldoende voor wat ik er mee wil. Maar ik zie ook een robland combinatie machine: ≥ Robland 5 in 1 combinatiemachine nette machine - Gereedschap | Zaagmachines - Marktplaats.nl

Ik heb er aan gedacht eerst een cursus te doen bij een plek met een paar verschillende machines in de buurt, iemand een tip in de regio Voorburg? Misschien dat ik dan beter kan de opties kan afwegen. En aan de andere kant denk ik koop maar gewoon wat, kan ik altijd weer verkopen als ik er zat van ben.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.370
830
69
Veldhoven
Dag Thijs,
welkom op dit forum.
De vraag die je stelt is vreselijk complex om te beantwoorden.
Ik zou kijken bij de grote merken zoals DeWalt, Bosch, Metabo en Makita, Mafell, Festool. Laat je bij een goede zaak informeren. Zoals Kruis in Rotterdam of Baptist in Arnhem.
Verder:
Het is een goed gebruik op alle forums, dat je jezelf eerst even voorstelt in de daartoe opgezette hoek voordat je zo met de deur in huis komt vallen.
Groeten van Jan
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Voor kasten gebruik je veelal plaatmateriaal. De beste zaagmachine daarvoor is een formaatzaag maar die past niet binnen de 1,5 bij 1,5m. Zelfs een model als de TS4000 zal je af moeten breken om daarbinnen te passen.

Een paar schragen met balken erover lossen je probleem met de houding bij gebruik van de invalzaag, en gezien je geringe ruimte is dat waarschijnlijk de makkelijkste en beste oplossing. Want wat je ook doet: het wordt een compromis.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Koop een paar schragen. Op de grond werken is waardeloos. Ik neem op klus altijd een paar metselschragen en 4 x 2x3 mee. Dan heb je ongeveer 90 cm werkhoogte.
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Wil je een plaat zagen met een zaagtafel heb je minimaal de dubbele lengte van de plaat nodig heb je een kleine ruimte wordt het dus al een uitdaging.
Ik heb hier een zaagtafel staan die ik gebruik voor de kleinere stukken plaatmateriaal en vooral voor massief hout, plaatmateriaal zaag ik hoofdzakelijk met de invalzaag en rail omdat ik anders de ruimte gewoon niet heb.

Zoals Leon al aangeeft een paar schragen met balken lost het bij de grond werken op en je kunt gewoon blijven staan.
Is die invalzaag niet in te stellen dat het nokje wel goed staat en de zaag dus haaks zaagt?
 

thijs947

Nieuw lid
13 jun 2020
18
7
Voor kasten gebruik je veelal plaatmateriaal. De beste zaagmachine daarvoor is een formaatzaag maar die past niet binnen de 1,5 bij 1,5m. Zelfs een model als de TS4000 zal je af moeten breken om daarbinnen te passen.

Een paar schragen met balken erover lossen je probleem met de houding bij gebruik van de invalzaag, en gezien je geringe ruimte is dat waarschijnlijk de makkelijkste en beste oplossing. Want wat je ook doet: het wordt een compromis.

Ik heb inderdaad geen ruimte voor de beste machine, maar wel voor iets meer dan alleen een invalzaag. Mijn werkruimte is 3x6, met dubbele roldeuren zodat ik ook makkelijk buiten kan werken. Formaatzaag wordt hem niet, maar alles van formaat ts4000 of kleiner kan wel. Ik gebruk mijn invalzaag ook wel op de werkbank, maar bij bijvoorbeeld planken verstek in de lengte zagen is het best lastig to voorkomen dat je werkstuk of de liniaal verschuift, alles goed ondersteund is en je niet in de werkbank zaagt. Met wat gepiel likt het wel, maar met een zaagtafel is dat toch wel veel gemakkelijker.

Hele platen zaag ik op de grond met een opofferplaat eronder, dat kost me minder moeite dan een opstelling maken waarbij beide delen goed ondersteund zijn, de liniaal niet kan schuiven etc. Heb voor een verbouwing zo'n 50 platen op maat gemaakt en heb van alles uitgeprobeerd.

Met de invalzaag lukt het wel om vrij nauwkeurig te werken, maar het is de afkortzaag die het structureel laat afweten.
 

Woody65

Actieve deelnemer
12 apr 2020
58
4
Je lineaal kan je vastzetten met lijmklemmen die passen in je rails. Verder neem ik op klus een oude deur mee die is voorzien van latten over de breedte. Deze ligt op schragen en fungeert zo als werkbank.
 

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
290
118
Een goede zware tafelzaag is (met uitzondering van hele platen) toch wel erg gemakkelijk om te hebben.

Ik heb deze zaagtafel:
(De vraagprijs is € 990,00 exc. BTW. Ik heb geen binding met de verkoper)
De advertentie viel me op omdat ik ineens mijn eigen zaagtafel herkende. Ik heb nooit geweten welk merk mijn zaagtafel was. Bij mij staat er namelijk nergens een naam/merk op)

In de tussentijd heb ik een formaatzaag aangeschaft, maar voor bijna al het normale zaagwerk, loop ik naar deze zaagtafel. (Ik krijg het ook niet over mijn hart om deze zaagtafel te verkopen. Ik heb hem al zo'n 25 jaar, dus hij hoort bij het gezin ;-) De aangeboden Lazzari vind ik er wel wat minder uitzien (qua uiterlijke staat), maar dat zal op het zagen niet zoveel invloed hebben. De zaagtafel heeft eigenlijk een klein footprint, maar is toch lekker zwaar. Gietijzeren bovenplaat en zware zijkanten.

HET grote voordeel van een wat zwaardere zaagtafel vind ik het gemak en de stabiliteit van de langsgeleider. Deze zaagtafel heeft echt een hele fijne langsgeleider. Makkelijk heen en weer te schuiven, snel vast te zetten en je moet heel hard drukken wil je het uiteinde van de langs geleider ook maar een mm verschuiven. Deze zaagtafel heeft ook een handige fijn afstelling.
Het bovenblad heeft 2 gefreesde (rechthoekige) geleidebanen, wat het maken/gebruiken van een "cross sled" erg gemakkelijk maakt. Door de aanwezige roltafel gebruikt ik die echter nauwelijks. De roltafel is stabiel en kan een flink gewicht dragen. Zelfs lange zware gording afkorten is geen probleem. De dwarsaanslag op de roltafel is gemakkelijk en heel precies "haaks" te zetten. Eenmaal ingesteld blijft die ook jaren en jaren zo staan. De aanslag heeft een beweegbare "stop" die massief en stabiel is. Die verbuigt niet, ook al druk je wat harder.
Hele platen op de roltafel gaat niet, maar gehalveerde platen zijn geen probleem.
Er is een voorsnijder, maar die heb ik nooit gebruikt.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Je kan ook een mft tafel maken. Kun je nauwkeurig met je invalzaag werken. Kijk ook eens bij de kleinste combinatiemachines van scm. Nieuw niet in het budget. Maar tweedehands.
 

thijs947

Nieuw lid
13 jun 2020
18
7
Als je voor schragen gaat adviseer ik je deze te kopen. Bij HBM zijn ze ook te koop, wel goedkoper, maar niet in hoogte verstelbaar...

Fons
Bedankt, dat zier er degelijk uit en valt in het niet bij de investering van een zaagtafel, dus eigenlijk sowieso een goed idee.

Dat schijnt naar wat ik gelezen heb wel de top van de mobiele zaagtafels te zijn, maar blijft aluminium ipv gietijzer en zonder accessoires. Roltafel of cross slede of hoekaanzet (ben nog niet zo thuis in de alle namen, maar al die handige dingen om lekker te kunnen werken) endan ben je vast zo €1000 verder. Dat is in ieder geval bij festool zo.

Is een combinatiemachine iets, heb je een frees, zaag, vandikte, vlakbank, en een langgatboor?
Ik heb nog nooit met een combinatiemachine gewerkt, maar ben er best benieuwd naar. Zag bijvoorbeeld deze ≥ Robland combinatiebank k260. 5 in 1 - Gereedschap | Overige machines - Marktplaats.nl, iemand daar een mening over?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik heb nog nooit met een combinatiemachine gewerkt, maar ben er best benieuwd naar. Zag bijvoorbeeld deze ≥ Robland combinatiebank k260. 5 in 1 - Gereedschap | Overige machines - Marktplaats.nl, iemand daar een mening over?
als actieve hobbyist heb ik in 1989 een erg gelijkaardige machine gekocht (kimac)
in 2015 ben ik een stapje hoger gegaan
bij deze 'robland' heb ik op 26 jaar tijd enkel een aandrijfriem + de hoofdschakelaar moeten vervangen
robland is een merk dat zijn kwaliteit tientallen jaren lang bewezen heeft, en nog altijd bewijst
dus in theorie heb je een kwaliteitsvolle machine
de staat moet je ter plaatse beoordelen door er mee (te laten) werken
op deze machine zie ik wel de langgatboor, maar geen top !
prijs moet je zelf inschatten & vergelijken
dat neemt niet weg dat ik de indruk heb dat robland 2dehands in nl hoger gaat dan in vl
met een combinatiemachine kan je direct veel (nog onbekende) kanten op
ik zie dat deze verplaatsbaar is
past in 1,5 x1,5 mt
weegt rond de 300 kg, dus stabiel
op 380 v
hulpstukken zoals frezen bij geleverd ?
veiligheid hangt vooral van jezelf af
deze robland zal niet binnen een paar tellen stil staan
mijn huidige machine wel
maar toch heb ik een paar maanden geleden voor de 1ste keer in 40 jaar met mijn vinger in de zaag gezeten (oppervlakkig)
zelf zou ik niet voor aparte machines gaan waarmee je hetzelfde kan als een combinatiemachine, tenzij je op verplaatsing gaat klussen
een goeie afkortzaag heb je voor 300 €
als de horizontale hoek uiterst precies moet zijn, dan stel ik die met een digitale hoekmeter tot 1/10de °
een zaagmachine is niet ontworpen om af te korten
alles blijft altijd een compromis, maw er is altijd beter, nieuwer, groter, duurder, . . .
succes !
 
Laatst bewerkt:

thijs947

Nieuw lid
13 jun 2020
18
7
Nog hartelijk dank allen voor de reacties, ik heb teveel tijd op marktplaats gekeken en uiteindelijk deze scm st 3 smart gevallen. Een 10 jaar oude zaag/freesmachine die net iets te groot en net iets te duur is voor wat ik eerder in gedachten had, maar lijkt mij een hele degelijke machine voor een redelijke prijs die hopelijk ook nog wel even courant blijft mocht ik er toch niet zoveel plezier aan beleven.

$_86.JPG

Volgens de verkoper is de tafel nog in zeer goede staat, maar aangezien ik nog nooit eerder een zaagtafel heb gekocht zou ik graag wat tips hebben waar op te letten. Wat zijn typische gebreken die voor kunnen komen? Wat ik zelf kan bedenken is
  • de freesas en zaagas op speling checken
  • de roltafel moet ook onder belasting soepel rijden
  • tafel moet goed klinken
  • deuken of andere beschadigingen werkblad
Alle tips zijn welkom, alvast bedankt
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
scm is een goed merk
deze is verrijdbaar
ik denk dat er een voetje voor een aandrijver op zit

1592978626276.png

de wagen is redelijk klein, maar het hangt er van af wat je er mee wenst te zagen - wat is de maximale lengte van het werkstuk voor de zaag ? verstelbaar ?

speling van zaagas ? probeer het uit - bij een zaagblad met hardmetalen tanden moeten de neergaande tanden uiteraard eerst door het werkstuk gaan - de opkomende tanden moeten nadien tegen het werkstuk schuren - pas dan staat de zaag recht tov de wagen

speling top ? best uitproberen

vraag zeker een demo
waarom verkopen ze dit ?
is er een collega in de omgeving die een gelijkaardige machine heeft & samen met jou deze wil bekijken ?
hoe ver zit de handelaar waar ze dit kochten of een andere scm-verdeler bij jou vandaan ?
 

thijs947

Nieuw lid
13 jun 2020
18
7
De wagen kan een slag maken van 160cm, wat ik een voordeel vindt aangezien ik niet al teveel ruimte heb. Mocht het een keer nodig zijn heb ik een 300cm zaagliniaal/invalzaag. Ik wil de zaag in een hoek zetten zodat de die het minste ruimte inneemt. Als ik dan wat langs wil zagen gooi ik de garagedeur open en kan ik zo naar buiten uitsteken. Verder gebruk ik die deur nooit (heb een dubbele garage) dus maakt het niet uit dat de zaag + wagen net zo breed is als de garagedeur.

De zaag is gebruikt bij een parketboer, en wordt nu dor een handelaar doorverkocht. De zaag staat in het oosten, nabij Hengelo. Ik woon zelf in het westen dus dat is een aardige rit. Ik ken helaas niemand daar in de buurt met ervaring met zaagtafels, maar op de een of andere manier lijken alle tweedehands houtbewerkings machines in het zuiden en/of oosten te staan.

Ik heb zelf dus ook weinig ervaring dus dit is sowieso een beetje een gokje, en vandaar dat ik om advies vraag hier. Maar wie niet waagt...

ik denk dat er een voetje voor een aandrijver op zit

Goed gezien, er zit inderdaad een steun op voor een aandrijver, maar die zit er niet bij.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.