Schuurtje verbouwen tot werkplaatsje

henkvanzuylen

Actieve deelnemer
26 dec 2016
371
295
's-Hertogenbosch
Mijn schuurtje was de helft van ons tuinhuisje van 6x2,7m, afgescheiden door een tussenwand.
In de voorste helft stonden de tuinstoelen, tuingereedschap, enz.
Een aantal jaren geleden heb ik naast de schuur een overkapping gebouwd van dezelfde lengte en breedte als de bestaande schuur.
Daar heb ik vorig jaar ook aan de voorzijde een wand in gezet (met een schuifdeur) waardoor deze nu ook rondom dicht is.
Dat is nu een prima plek voor de fietsen, tuinmeubels, tuingereedschap enz.

Hoog tijd om de oorspronkelijke schuur nu eindelijk eens te verbouwen naar werkplaatsje. Dat stond al heel lang op de planning, maar je weet hoe dat gaat, er kwam steeds maar iets anders wat eerst gedaan moest worden.
Het laatste grote karwei was de verbouwing van het huis een van mijn dochters en de aanpassing van haar schuur en overkapping.
Nu dat klaar is ben ik eindelijk, na 2 á 3 jaar, toch begonnen met mijn eigen schuur

Op deze 2 foto's zie je mijn oude werkplaatsje (hier was ik al begonnen met uitruimen) van ca 2,7 x2,7m, zoals je ziet staat het veel te vol (of ik heb teveel gereedschap dan kan ook natuurlijk :)

IMG_9369.JPG

IMG_9368.JPG
 

henkvanzuylen

Actieve deelnemer
26 dec 2016
371
295
's-Hertogenbosch
Hier is mijn oude werkplaatsje al een eind leeg (dat was nog heel wat meer dan ik gedacht had wat er in mijn werkplaatsje gestouwd zat) en zie je de tussenwand die al gedeeltelijk gesloopt is
IMG_9370.JPG

Hier is de tussenwand (en het ieniemienie zoldertje wat ik op het voorste gedeelte had zitten) al bijna gesloopt.

IMG_9378.JPG

Heb nog wel even te ruimen voor ik mijn oude werkbank kan slopen

IMG_9419.JPG

Maar ook dat lukt natuurlijk wel uiteindelijk
De overkapping naast de schuur staat inmiddels propvol met alls uit mijn werkplaatsje
Tuinmeubels ed heb ik maar tijdelijk in mijn loods op mijn bedrijf opgeslagen

IMG_9423.JPG

Ik hou wel van degelijk bouwen, maar dit was een beetje overdreven misschien....een balklaag van 7cm dik onder een werkbankje :)


IMG_9424.JPG

Werkbank verdwenen, nu de OSB platen nog verwijderen.
Ik ben niet zo'n fan van OSB, dus de wand en plafond worden betimmert met gebruikte underlayment platen
Hier ik heb ik laatst een paar pallets met hele platen en stukken plaat van verkregen door een ruil
Kunnen prima gebruikt worden na er overheen gegaan te zijn met de (band)schuurmachine.
 
  • Leuk
Waarderingen: rmenkveld

henkvanzuylen

Actieve deelnemer
26 dec 2016
371
295
's-Hertogenbosch
De puntgevels waren niet betimmerd en ook niet geïsoleerd, net als het dak/plafond.

IMG_9428.JPG

De eerste wanden zijn geïsoleerd en betimmerd
Ook meteen de stroom maar aangepakt en van opbouw naar inbouw gemaakt
Inbouw stopcontacten had ik nog genoeg liggen, wel niet allemaal derzelfde, maar dat vindt ik niet zo'n probleem voor in de schuur, dit koste namelijk niks.


IMG_9434.JPG
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: mink, DannyL en JochemK

henkvanzuylen

Actieve deelnemer
26 dec 2016
371
295
's-Hertogenbosch
Wat een genot is die invalzaag van Festool toch
Ik heb hem al jaren en ik vindt hem inmiddels onmisbaar :)

IMG_9497.JPG

Wanden zitten er in, en door met het plafond

IMG_9500.JPG


Trouwens alle isolatie heb ik ook gratis gekregen van een vriend die een sloopbedrijf heeft, altijd handig
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Als je je elektrabuizen niet van die haakse knikken voorziet, is het een stuk makkelijker draden trekken. Gratis materiaal werkt het fijnste.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Ik zie het nu pas, maar zorg er voor dat de ruimte tussen het dak en de isolatie op je plafond kan ventileren. Vocht komt er onvermijdelijk tussen en dat gaat zonder ventilatie condeseren en in je isolatie lopen. Uiteindelijk wordt dat één grote schimmelbende.
 
  • Leuk
Waarderingen: henkvanzuylen

henkvanzuylen

Actieve deelnemer
26 dec 2016
371
295
's-Hertogenbosch
Bij de verbouwing van het huis van mijn dochter kwam deze massief eiken vloer er uit.
Eeuwig zonde om weg te gooien dus die had ik meegenomen en in mijn bedrijfsloods opgeslagen.
Die ligt nu in mijn bus en die gaat zaterdag in de schuur gelegd worden.
Zo'n luxe vloer ben ik ook nog niet vaak tegengekomen in een schuurtje :)
Natuurlijk eerst dikke folie op de ondergrond, dan een ondervloer van 7mm om de oneffenheden op te vangen en dan deze planken er in.
Rondom komt een stugge celrubber rand van 12mm dik om het werken van de vloer op te kunnen vangen.

Ik zal niet snel mee koude voeten krijgen (ook al niet omdat ik bijna altijd op ouderwetsche klompen loop als ik thuis aan het klooien ben)

IMG_9518.JPG
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck, mink en Rizz

henkvanzuylen

Actieve deelnemer
26 dec 2016
371
295
's-Hertogenbosch
Tja, dan besluit je ineens dat het toch mooier zou zijn om de vloerplanken netjes schoon te maken en te schuren voor je ze gaat leggen.
Ziet er een stuk beter uit nietwaar?
IMG_9523.JPG

Gaat alleen een kléin beetje meer tijd kosten dan gedacht voor ik deze stapel klaar ga hebben.
Nou ja, het is maar werk en het is hobby zullen we maar denken :)
Het leggen zal hierdoor wel een week uitgesteld moeten worden.

IMG_9524.JPG
 

henkvanzuylen

Actieve deelnemer
26 dec 2016
371
295
's-Hertogenbosch
je gaat de sjiekste werkplaatsvloer ooit hebben 😳👍.

is het niet veel handiger die zo te leggen en dan te schuren met een woodboy (normaal gezien makkelijk te huren)? dan ben je in een paar uur klaar en is de vloer ineens perfect effen.
Dat klopt Joris, maar er zitten ook lijmresten en veel vuil in de groef en op de veer, dat moet er toch uit voor ik kan gaan leggen. Als ik ze dan toch allemaal in mijn handen moet hebben kan ik ze ook net zo goed meteen netjes schuren
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Als de vloer al eens eerder geschuurd is, is de afstand van de veer en groef ten opzichte van de geschuurde kant, niet meer overal gelijk. Na het leggen zal je dan de vloer moeten schuren, omdat je anders hoogte verschil tussen de planken hebt.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Als je de planken als ze al eens geschuurd zijn, door een vandiktebank gaat halen, zal je al je hout op de maat van de dunste planken moeten schaven. Heel vaak hou je dan maar weinig hout dikte over bij de groeven, waardoor het bovenste deel erg makkelijk afbreekt. Als je eerst gaat leggen, kan je de planken uitzoeken en dan leg je de dunste planken op de minst belastte plekken. Bijvoorbeeld langs de plinten of onder waar kasten komen. De dikste delen leg je in het midden. Als je nu gaat schuren kan je de delen naar elkaar schuren en verlies je de minste dikte.
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.