Schuurdeurconstructie controle

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Pir is dampdicht, dus dat is het probleem niet, ik ben eerder bang voor het vocht van buitenaf. Ik zou er voor kunnen kiezen om 40mm PIR te nemen en te zorgen dat dat tegen het multiplex aan komt te zitten, zo ontstaat er een 'spouw'/luchtlaag van 10-15mm tussen PIR en beplanking, maar of dat dan wel goed gaat??
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
453
94
Aan de buitenkant gaat het erom dat binnendringend vocht er ook weer uit kan, dus daar een beetje ventileren helpt. Aan de binnenkant kun je de naden met alutape dichtplakken onder de multiplex zodat ook in dat randje geen vocht kan condenseren.
 
  • Leuk
Waarderingen: jpandriesse

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
Interessant topic is dit. Zelf ga ik ook een buitendeur van vuren maken. Deze wordt voor een schuurtje. De tips over het frame in dit topic komen daarbij al goed van pas, dank daarvoor. Misschien kunnen we met onderstaande info en vragen dit topic nog verder verrijken.

Achterliggende vraag
Ergens in het begin van dit topic wordt aangegeven dat bij de onderhevige (en niet al te brede) deur, reguliere scharnieren van 89mm voldoende zijn. Los van het esthetische oogpunt, vanaf welk moment voldoen reguliere scharnieren eigenlijk niet meer? Gaat dit enkel om gewicht? Of zijn er nog andere zaken die invloed hebben en wanneer zijn duimhengen dan een betere optie?

Specs van de deur en scharnieren
Het frame bij mij wordt geschaafd 22mm dik en het puntschroot dat daarop komt ook 22mm. De afmetingen van de deur: breed 1365mm en hoog 2160mm. Ik heb hiervoor axa heavy duty lagerschanieren aangeschaft. Deze kunnen bij 4 stuks 160kg hebben. Ter info: deze deur zal voornamelijk gesloten zijn en weinig gebruikt (paar maal per week). Het is niet de bedoeling om de deur overdag open te laten staan.

Quote: "Bij een deurbreedte van meer dan 930 mm en een raambreedte van 800 mm, dient per 10 mm extra deur/raambreedte het gewicht van de deur/raam met 1,5% extra gewicht ingeschaald te worden."

Bron: https://www.mijnijzerwaren.nl/img/cms/AXA_brochure_Scharnieren.pdf

De rekensom voor het gewicht
Als ik de hoeveelheid hout voor deze deur uitreken kom ik op ongeveer 0,12 m3. Als ik aan de extreme kant ga zitten voor vuren en 600kg-m3 aanhou, dan gaat het om 72kg hout. En daarbij een paar kilo hang- en sluitwerk. Laten we het afronden op totaal 80kg. Zou ik rekenen met 460kg-m3 dan kom ik incl hang- en sluitwerk op totaal 63kg.

De deurbreedte is 1365mm. Als ik de formule van Axa toepas, (1365-930)/10*1,5% dan moet ik het gewicht van de deur maal 1,65 doen waarmee ik op een 132kg uitkom bij 600kg-m3 en 104kg bij 460kg-m3. Ruim binnen de specs van deze scharnieren. Op basis van die berekening durfde ik de aanschaf van de scharnieren ipv duimhengen wel aan.

Twijfel en vragen
Maar.... ergens vraag ik me toch af of dit een goede keuze is geweest. Ik ben nog niet begonnen, dus kan nog alle kanten op. Theoretisch kunnen de scharnieren het wel aan, maar kan vurenhout zo'n gewicht op een paar schroeven bijvoorbeeld wel hebben qua treksterkte? Het blijft toch een wat zachtere houtsoort. Vooral de breedte van de deur doet me twijfelen. Graag jullie mening.

Andere vraag: zou ik het puntschroot het beste kunnen nagelen (staal spijkeren en uiteinden aan binnenzijde deur krom slaan) of schroeven met RVS?

Ter info: ik gebruik vuren voor deze buitendeur om het licht te houden gezien de breedte, maar ook omdat dit mijn eerste deur wordt. Dan kan ik beter wat oefenen met goedkoop vuren dan duurder hout ;)
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.114
1.939
Klein-Brabant, Vlaanderen
kan vurenhout zo'n gewicht op een paar schroeven bijvoorbeeld wel hebben qua treksterkte? Het blijft toch een wat zachtere houtsoort. Vooral de breedte van de deur doet me twijfelen.
als ik dit goed gelezen heb, dan wordt jouw deur 1.365 mm breed & 2.160 hoog
als de totale dikte inderdaad 22 + 22 mm is, dan is dat wel extra dun
heb je geen beperkingen, dan zou ik in het midden een mpx plaat gebruiken
voor de esthetica ken je daarop plaatsen wat je wenst
vurenhout is eigenlijk geen buitenhout, maar als dit jouw vuurproef is, dan kan je vurenhout gebruiken
zie je er niet tegen op om na 10 jaar de deur met meer ervaring te vervangen, ga er dan voor
over de scharnieren spreek ik mij niet uit
 

the duke

Actieve deelnemer
11 jan 2020
144
34
Groningen, stad
Bij een dergelijk grote deur kun je licht gaan bouwen, maar het moet ook sterk zijn. Ik heb 20 jaar geleden de garagedeur vervangen door 2 houten deuren. 220 hoog 120 breed, hangt aan 4 kogellagerscharnieren van 90 x 90 mm. heb niet voor hengen gekozen omdat ik deze niet mooi vind., de puntschroot is 25 mm dik en 115 mm breed en het frame is 35 mm dik en 160 mm breed. Het is een stevige deur geworden, en na 20 functioneert hij nog uitstekend, en word gebruikt als "voordeur".
 

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
@the duke, dat is zeker een stevige deur. Ik kan er voor kiezen om het frame nog een cm dikker maken. Maar ben ook wel benieuwd of 44mm niet dik genoeg is. Temeer gezien het gewicht. Wat is jouw mening daarover en welk hout heb jij gebruikt?

@ZotVanHout, mee eens. Vuren is niet door ieder als eerste keuze gezien. Echter bij goede conservering, gaat ook vuren best even mee is mijn ervaring. Bij mijn garage deuren duurde het 20 jaar voordat de rot toesloeg. En dat gebeurde onderin de deur. Daarvoor kan ik eventueel nog een strook hardhout met druiprand infrezen bij de te maken deur.

Qua dikte ben ik benieuwd naar ervaringen wat het minimum is. Mijn garagedeuren zijn even breed, 10cm hoger en ook 44mm. Echter het frame daarvan is 25mm ipv 22. Het schrootwerk is dan 19 ipv 22.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.114
1.939
Klein-Brabant, Vlaanderen
Bij mijn garage deuren duurde het 20 jaar voordat de rot toesloeg. En dat gebeurde onderin de deur. Daarvoor kan ik eventueel nog een strook hardhout met druiprand infrezen bij de te maken deur.
de vorige ramen in mijn huis waren uit pitch pine, en onderaan uit eik
die werden meer dan 50 jaar geleden gemaakt
het is geen slecht idee om onderaan meer weerbestendig hout te gebruiken
 
  • Leuk
Waarderingen: mark20v

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
Ik heb het framehout naar aanleiding van bovenstaand een tikje dikker besteld. Deze is 28mm geworden. Daar moet toch het draagvermogen van komen. Het puntschroot heeft een netto maat van 18mm ipv 22. Gevalletje slecht leeswerk van de specs door mij. In de kleine letters stond nog een netto maat verborgen terwijl in de kop van het artikel “geschaafd puntschroot” met de bruto maat stond.

Terug naar mijn oorspronkelijke vragen, hopelijk kan iemand me daarmee helpen: voldoen de genoemde lagerscharnieren?

En gebruik ik beter schroeven of nagels?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.114
1.939
Klein-Brabant, Vlaanderen
zou ik het puntschroot het beste kunnen nagelen (staal spijkeren en uiteinden aan binnenzijde deur krom slaan) of schroeven met RVS?
om nagels te gebruiken huiver ik altijd een beetje
voor een dak zou ik die nog gebruiken/schieten
voor een meer delicate constructie zoals poortdeuren, zou ik voor schroeven gaan
ik heb jouw opbouw niet in detail bekeken, maar schroeven zou ik vanuit de binnenzijde doen
daardoor blijft de buitenzijde onaangeroerd
het is trouwens aan de buitenzijde dat 'het klimaat' zal inwerken
vanuit de binnenzijde volstaan stalen schroeven, omdat die amper blootgesteld zijn
rvs is alle-weer-bestand, maar draai je veel makkelijker af
neem, indien je ze in de gewenste lengte vindt, schroeven met deeldraad
die trekken beide delen hout aan
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
In Zweden, waar al het raam- en deurhout van grenen wordt gemaakt. Breng je voor het lakken van het hout oljegrunning aan, ramen gaan hier gewoon 100 jaar en langer mee.

Normaal nagel je het van buiten op de deur. Met bolkop spijkers. Zorg dat de kop op het hout ligt en niet er in wordt geslagen. Als het in Nederland te verkrijgen is, kan je het beste ruw hout nemen, hier trekt de olie en verf beter in. Nagels zijn hier beter voor dan schroeven, het hout kan bij nagelen meer werken. Een schroef breekt of scheurt uit het hout.
 
  • Leuk
Waarderingen: mark20v

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
Voor de geïnteresseerden heb ik een apart topic aangemaakt met het bouwverslag van mijn deur:

 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.