Schuifdeur maken

janoel

Actieve deelnemer
3 dec 2011
33
0
Besten,

Ik ga een schuifdeur maken bestaande uit 3 verschuifbare panelen van elks 600mm breed en 2400mm hoog.
Ik ga gebruik maken van een rail aan het plafond met geleiders in de plaat verwerkt.

Mijn grote schrik is het kromtrekken van de platen.

- 2 platen worden voorzien van laminaat (aan beide zijden)
- 1 plaat wordt voorzien van een spiegel (langs 1 kant)

Ik wil een MDF-light plaat nemen met dikte 28mm (of 38mm?)

Is er een mogelijkheid tot krom trekken bij deze keuze ?

mvg
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Besten,



Ik wil een MDF-light plaat nemen met dikte 28mm (of 38mm?)



mvg




In plaats van 38 mm mdf kun je misschien ook overwegen om een 4 cmm dikke boarddeur te gebruiken (63 cm breed is een maat). Licht van gewicht, goedkoop en heb ik meer vertrouwen in wat rechtblijven betreft dan mdf. Zoals je al aangeeft is het belangrijk om aan 2 kanten laminaat aan te brengen, bedoel je laminaat wat je op de vloer kunt gebruiken of een hpl laag?

Ben trouwens alleen bang dat de hoogte van 240 een probleem wordt met een boarddeur, nieuwe standaard deurhoogte= 231,5 cm
 
Laatst bewerkt:

janoel

Actieve deelnemer
3 dec 2011
33
0
Met laminaat bedoel ik inderdaad een HPL-laag die erop wordt gelijmd.
Misschien iemand met ervaringen omtrent dit thema ?
Of opteer ik beter voor spaanderplaat/vezelplaat als basis ?

mvg
 
Laatst bewerkt:

janoel

Actieve deelnemer
3 dec 2011
33
0
Het zijn geen kastdeuren ze worden bevestigd op de plafond en komen tot de vloer.
Reden waarom ik opteer voor die dikte is uit schrik voor kromtrekken!

mvg
 

janoel

Actieve deelnemer
3 dec 2011
33
0
Maakt toch helemaal niet uit hoe dat er gaat uitzien?
Mijn bekommernis en vraag is of mijn plaat van 28-38mm MDF-light gaat kromtrekken bij het hangend dragen?

mvg
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.451
397
Dordrecht
Het gebruik maakt uit voor de dikte, des te vaker de deuren verplaatst dienen te worden, des te stabieler/dikker een deur normalieter is.
Nou is het bij een schuifdeur die niet als kast gebruikt worden gebruikelijk om minimaal 35mm te nemen. Dan kun je ook je beslag nog een beetje kwijt. De dikte/gebruik heeft dus ook gevolgen voor het te kiezen H&S-werk. Daarbij komt ook dat het voor het gezicht vaak beter/gevoel is om wat meer massa te hebben om de deuren niet te iel/fragiel te laten lijken. De massa dempt ook beweging door eventuele tocht oid.

Het maakt dus wel degelijk uit hoe het er uit komt te zien en hoe de situering is, daarnaast ben ik ondertussen ook wel een beetje nieuwsgierig geworden... :)
 

janoel

Actieve deelnemer
3 dec 2011
33
0
tekening V1 (kast open) skp.jpg

Achter de shuifdeuren bevinden zich nutsvoorzieningen, enkel de linkse deur gaat frequent gebruikt worden omdat daar een kolomkastje komt van 500mm breed. De 2 rechterdelen worden enkel geopend voor werkzaamheden (zelden tot nooit).

- De linkse bevat een spiegel
- de rechtse bevatten langs 1 kant een eik laminaat en de andere kant een witte laminaat (prijsbesparend)

Bovenaan worden ze gedragen door Hawa geleidingen en onderaan de deuren is een groef gefreesd voor door een geleiding te kunnen ( klein plastic knobbeltje bevestigd op vloer)
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.451
397
Dordrecht
Wat is de minimale breedte voor dei HAWA geleiding, kan invloed hebben op je minimale plaatdikte?
In principe heb je het gewoon over een kastdeur als ik je goed begrijp, dus kun je met de platen die ik linkte (Egger) prima toe. Die hoeft niet dik te zijn, de zwaartekracht werkt mee om de boel recht te houden. Let wel op dat je genoeg vlees overhoudt als je de groef hebt gefreesd. Je zal net zien dat iemand er tegenaan loopt en de onderzijde uitsplintert als je het te fragiel uitvoert. Met een goede kwaliteit MDF zou ik het trouwens zelf ook wel aandurven.
 

tuoh

Oud hout
Besten,

Ik ga een schuifdeur maken bestaande uit 3 verschuifbare panelen van elks 600mm breed en 2400mm hoog.
Ik ga gebruik maken van een rail aan het plafond met geleiders in de plaat verwerkt.

Mijn grote schrik is het kromtrekken van de platen.

- 2 platen worden voorzien van laminaat (aan beide zijden)
- 1 plaat wordt voorzien van een spiegel (langs 1 kant)

Ik wil een MDF-light plaat nemen met dikte 28mm (of 38mm?)

Is er een mogelijkheid tot krom trekken bij deze keuze ?

mvg

Ja, de deur met langs één zijde een spiegel erop gaat kromtrekken.
Gebruik voor de deuren geen uniforme plaat zoals MDF, spaanplaat, etc.
Beter resultaat geven opgebouwde platen zoals cellenplaat, en dergelijke, deze zijn door de gelaagde structuur stijver van opbouw en geven meer weerstand tegen buiging.

Hou er ook rekening mee dat alhoewel de schuifdeur symmetrisch afgewerkt is deze mogelijk nog kan gaan kromtrekken door een verschil in temperatuur of vochtigheid langs beide zijden van de deur.

Als de deuren aan de achterzijde niet zichtbaar zijn zou ik er sowieso deurrechters infrezen, dat sluit elke beweging uit, en het materiaalgebruik is dan ook minder kritisch.


Mvg,

André
 

janoel

Actieve deelnemer
3 dec 2011
33
0
minimale plaatdikte voor hawa is 25mm.
Ik heb schrik voor de mdf waar een spiegel tegenaan komt => dat hij gaat trekken doordat er maar op 1 zijde iets aanwezig is?
Ervaringen?
Alleszins bedankt al !
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Andre, waarom in deze situatie geen uniforme platen nemen?

Je hebt ook iets wat de naam backing draagt. Dit is een HPL plaat die er voor gemaakt is om goedkoop 'tegen-hpl' te zijn. Het heeft namelijk dezelfde dikte als het HPL waar een print op zit. Vieze bruine kleur maar dat hindert niks als je er toch niks van ziet (denk aan tafelbladen, wandbetimmeringen etc)
 

tuoh

Oud hout
@Renault,

met een uniforme plaat bedoel ik de drager of kernplaat. Het is mijn ervaring dat plaatmateriaal zoals MDF, en spaanplaat, platen uit één stuk dus, makkelijker kromtrekken dan opgebouwde platen. ( bij gebruik als schuifdeur)
Opgebouwde platen zijn platen bestaande uit twee dunne dekplaten met een kernplaat ertussen. Die kern kan (light)MDF, spaan, of celplaat zijn, maar maakt weinig uit. Het gaat om de opbouw van de plaat, de twee dekplaten brengen de plaat als geheel op spanning. Multiplex is helemaal uit den boze, die staan al krom als ze van onder de pers komen.

Er zijn inderdaad speciale backing platen, alhoewel ik meestal de gewone witte HPL gebruik hiervoor, de resten ervan kan ik overal gebruiken. Beide voldoen, de enige voorwaarde is dat ze dezelfde dikte hebben als die aan de zichtzijde.


Mvg,

André
 

janoel

Actieve deelnemer
3 dec 2011
33
0
Besten,

Mijn houtleverancier doet moeilijk om opgebouwde platen te lamineren.

Nieuw voorstel:

- 2 rechterdeuren zijn toch volledig bekleed met laminaat => 28mm MDF
- 1 rechterdeur waar langs 1 zijde spiegel is => 28mm MDF met rechttrekken erop.

En als ik het goed doorheb is het dus echt veel slimmer te opteren voor een opgebouwde plaat, ik zou willen maar mijn oplijmer/opkanter doet zeer lastig hieromtrent !

mvg
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.451
397
Dordrecht
Wat betreft de spiegel heb ik enige tijd geleden een kastje laten maken dat van HPL gefineerd watervast MDF is met spiegels rondom. Hangt in een badkamer boven een wastafel en de opdrachtgever houdt van warm water (corian was er niet blij mee...). Het kastje is gewoon recht gebleven ondanks waterdamp en badkamervochtigheid. Geeft geen garanties, maar als je de spiegel kit met vertikale rupsen kan het erachter nog enigszins ventileren, dus dat zou het kunnen verklaren.

Waarschijnlijk een overbodige vraag gezien de min. 25mm breedte van de montage, maar heb je wel rekening gehouden met het gewicht van de deuren bij aanschaf van de rail? MDF weegt nogal wat.
 

tuoh

Oud hout
Wat voor reden geeft de man hiervoor? Elk type plaat laat zich goed tot zeer goed verlijmen, daar zijn totaal geen problemen te melden, of te vrezen. Ook niet onder een hydraulische pers, al dan niet met verwarmde platen. Vroeger was er bij platen verlijmd met formaldehyde al eens te vrezen voor verkleuring van de HPL platen ( gele vlekken) maar daar is tegenwoordig geen gevaar meer voor.
Ik vind het maar een rare reactie van de man. ( vermoedelijk is onbekend hier onbemind)

Bij MDF schuifdeuren moet er ook voldoende aandacht geschonken worden aan de bevestiging van het loopwerk op de deur. Er komt een heel gewicht aan te hangen, en MDF is nu niet direct het sterkste materiaal om er kops schroeven in vast te houden. Een spiegel over het hele oppervlak legt aardig wat gewicht in de schaal, tel daar het gewicht van plaat en 2 x een HPLplaat bij en je krijgt als uitkomst een serieus getal te zien.
Het is aan te raden om hier massief houten inserts in te lijmen waar dan in kan geschroefd worden.

Ps: Je mag van mij aannemen, sterker nog, ik kan het zelfs garanderen, elke schuifdeur met een spiegel erop trekt krom als er geen maatregelen getroffen zijn om dit tegen te gaan.



Mvg,

André
 
Laatst bewerkt:

janoel

Actieve deelnemer
3 dec 2011
33
0
Ik ga op zoek gaan naar een leverancier die me 2 opgelijmde blokplaten kan geven.
De plaat met de spiegel zal ook een blokplaat zijn met een rechttrekker erin.

Dit moet naar mijn mening de stevigste opbouw zijn?

mvg
 

janoel

Actieve deelnemer
3 dec 2011
33
0
Besten,

Ik denk dat ik gewoon 28mm MDF/Spaan ga proberen en langs de achterzijde 2x parallelle deurrechttrekkers ga infrezen ...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.