schroeventest

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Nou we zijn er eindelijk achter dat Bobmartin o.a. Heco schroeven gebruikt, omdat die constant dezelfde kwaliteit hebben.
Ik heb al voorgesteld om bouwmarkt-eigenmerk ( biltema) te sturen. Ik zal straks een doosje Heco meenemen (vanuit de andere bouwmarkt) en dan stuur ik daar ook 5 exepmplaren van mee. Tenminste al Pine nog wel zin heeft om verder te gaan met de testen.
Kijken of de kwaliteit van de in bouwmarkt-heco hetzelfde is als de vakhandel-heco.

Wil toch nog even aanhalen dat Pine in zijn openingstest toch redelijk duidelijk vermeld heeft dat zijn manier van testen niet 100% waterdicht is. Dus in mijn optiek nutteloos om daar over door te blijven zeuren. Leuke test, en wie er niet in gelooft gaat lekker weer naar de TV kijken omdat dat informatiever is in zijn/haar ogen
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
@Pine

De schroef die ik u toon is een speciaalschroef voor het samentrekken van plaatmateriaal en hout.

Ik begrijp nu dat u een universeelschroef zoekt waarmee u overal uit de voeten komt.
Het is niet mijn keuze.

in de test toont u aan welke schroef er bij overbelasting faalt.
Frictie en torsie.
Uw schroef heeft volgens de gegevens van Jd een slankere schacht 2,4 mm tov bv Heco 2,65mm.
U heeft met de Jd schroef minder hitte ontwikkeling.
Dit zegt dus maar een beperkt deel over in indraaibaarheid
De schroefdraad is natuurlijk ook van invloed.
Mits de goede keuze van indraaien is gekozen is het ook van belang om te weten wat de uittrekbaarheid is en de belasting op buigen.
En zo zijn er nog best wel een paar dingen te bedenken om schroeven echt te testen.
Kortom uw schroef is in deze test de winnaar als het om een universeelschroef gaat.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.108
2.615
Ik heb met de hornbach schroeven met deeldraad, de ervaring dat je de draad in een vuren regel eruit trekt als je de kop in een chipwoodplaat probeert te trekken. De draad van deze schroeven was iets fijner als van heco's. Het ging in dit geval om 4 x40.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.710
2.572
Gaanderen
Let op dat er niet te veel variabelen komen bij deze t test. Passing van de bitjes en de hoek waaronder je deze indraait. Hiermee bedoel ik dat heco zijn schroeven test met merkbit a en spax met merk b. Andere bit kan andere uitslag geven. Hou het simpel wel steeds hetzelfde bitje gebruiken en regelmatig vervangen.
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Ik heb met de hornbach schroeven met deeldraad, de ervaring dat je de draad in een vuren regel eruit trekt als je de kop in een chipwoodplaat probeert te trekken. De draad van deze schroeven was iets fijner als van heco's. Het ging in dit geval om 4 x40.
De deeldraad heeft uiteraard invloed op de aantrekkracht
Ik kan ook een test toevoegen om een stuk plaat aan een vuren regel te schroeven
Eigenlijk denk ik dat je van het testen van schroeven een baan kan maken want er zijn zoveel verschillende schroeven en de hoeveelheid manieren waar je ze op kan testen lijkt ook oneindig
Ga toch het nodige proberen tussen de bedrijven door
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Die deeldraad bij die universeel schroef is precies goed toegepast in het aangehaalde voorbeeld. In dit aangehaalde voorbeeld heeft hij gefaald.
Als je een plaat verbindt aan een balk met een universeel schroef heb je die vrije schachtruimte juist nodig. Het is de bedoeling dat je de plaat naar de balk trekt.
Met een universele voldraad schroef dien je voor te boren.
Daarom zijn er speciaal schroeven in de markt. Elke schroef zijn eigen toepassing.

Ik zou er geen baan van maken in het testen van schroeven. Waarom het wiel uitvinden.
De fabrikanten die de schroeven maken hebben dat op grote schaal gedaan.

Ik las ergens misschien een gebrek aan vertrouwen jegens de fabrikanten.
Ik zou dat niet doen t.o.v. de merken, die hebben hun zaakjes echt wel voor elkaar.
Je kan je als fabrikant toch niet veroorloven om rotzooi uit te brengen, dan ben je zo failliet.

Misschien iets meer verdiepen in wat er allemaal op de markt is, voordat appels en peren vergeleken worden.
Is niet rot bedoeld, maar u zet in de test een beeld neer waar ik me niet ik kan vinden.

Mocht u toch zonder voorboren in uw balk een Spax of Heco willen draaien zonder dat ie breekt, dan hebben zij daar een speciaal schroef voor.
 

mcarma

Actieve deelnemer
15 jun 2012
144
0
Kontich
deze test doet me zowat denken aan de grote invalzaagtest van een tijdje geleden. Waar er bv gekeken werd of een deur ineens kon afgekort worden met een verkeerd blad om de motor sterkte te testen en ook hier was er toen dus commentaar op de test manier. Ik denk dat het gewoon heel moeilijk is om dergelijke testen op een degelijke objectieve manier uit te voeren. Als particulier ben ik echter wel geinteresseerd in deze thread. Niet alleen om de tests n uitkomst, maar ook om de gedeelde ervaring van mensen die zich in de test niet kunnen vinden. (net zoals met de invalzaag test, ben trouwens ook een blije bezitter van een Festool ts55, die er niet zo goed uitkwam). Ik zelf gebruik tegenwoordig veel de ecotools, de PZ versie, deze blijft goed zitten op een bit en als je dan bv met links iets moet vasthouden, kan je met 1 hand zonder voorboren het toch vastzetten. De Torx versie blijft (op mijn bitje) niet goed recht zitten en indraaien met 1 hand is dan vaak heel moeilijk.
Vijzen van DHZ probeer ik niet meer te gebruiken, niet alleen duur maar ook regelmatig de kop eraf.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.108
2.615
Ik ken niemand in de bouw die bij het bevestigen van plaatmateriaal voorboort. Voor vloeren, wanden en dakplaten, wordt alles met een bandschroefmachine geschroefd. De schroeven zijn meestal 4x40. En als je het eens moet slopen, het zit echt vast. Ik denk dat de meeste houtbewerkers, die bedrijfsmatig met hout bezig zijn, al een mini schroeventest gedaan hebben. Je koopt wat je bouwgroothandel voor merken voert. Soms laat je je verleiden en koopje een doosje goedkope schroeven. Als dan blijkt dat ze makkelijk breken, of dat je schroefbitje niet goed past, of dat je aan het eind van de dag metaalsplintertjes uit je vingertoppen moet gaan zitten pulken, dan ben je er weer even klaar mee. Tot de volgende aanbieding. We blijven nederlanders. Blijken de goedkopere schroeven wel goed te voldoen, dan is de keuze ook weer makkelijk.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.117
242
Goeree-Overflakkee
Ik las ergens misschien een gebrek aan vertrouwen jegens de fabrikanten.
Ik zou dat niet doen t.o.v. de merken, die hebben hun zaakjes echt wel voor elkaar.
Je kan je als fabrikant toch niet veroorloven om rotzooi uit te brengen, dan ben je zo failliet.

Ik vrees dat jij wat teveel vertrouwen hebt in de fabrikanten ;)
Mijn ervaring is dat er wel degelijk verrassende verschillen zijn tussen schroeven, die niet door de prijs verklaarbaar zijn.

Wanneer de kop afbreekt is slechts één van de zaken die ik zou willen weten. Dit valt overigens ook op andere manieren te testen. Andere:
- passing bit
- aantrekking tweede laag
- zelfverzinkend vermogen
- zelfborend vermogen (tegengaan splijting)
- nut van de kop (trompetvorm)
- uittrekkracht
- afschuifkracht
- metaalsplinters
- herschroefbaarheid

Vergeet ook gipsplaatschroeven niet. Bij Mathias Wandel kwamen die verrassend goed uit een test.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.108
2.615
Gipsplaatschroeven zijn erg hard, maar niet taai. Dit geldt ook voor veel goedkope spaanplaatschroeven. Ik heb ze wel eens gehad die zo hard waren, dat ze al braken als je er hard op duwde. Dit waren schroeven van 80mm en langer met deeldraad. Ze waren wel goedkoop. Zelfde met batschoenen. De originele gedraaide spijkers zijn erg taai. Daardoor blijven de schoenen ook goed zitten bij windbelaste constructies. Ik ben het al meerdere keren tegengekomen dat men ze met spaanplaatschroeven had vastgezet, waarbij alle koppen er van afgebroken waren. Ik denk dat voor schroeven hetzelfde geldt als voor beitels. De warmtebehandeling die de fabrikant geeft maakt heel veel uit voor het uiteindelijke resultaat. De schroef moet hard genoeg zijn, zodat je niet gelijk het hart er uit draait. Maar taai genoeg om niet te breken bij het aandraaien. Er zijn fabrikanten die een constante kwaliteit leveren. Dit is vaak de keuze van de prof. Hobbyisten zijn vaak aangewezen op wat de lokale bouwmarkt voert en laten zich denk ik ook meer leiden door de prijs.
 

Gobert

Actieve deelnemer
12 feb 2015
170
0
Omgeving Arnhem
Tav je laatste zin: "Hobbyisten zijn vaak aangewezen op wat de lokale bouwmarkt voert en laten zich denk ik ook meer leiden door de prijs".

Deze zou ik graag wat anders formuleren:
"Hobbyisten zijn vaak veroordeeld tot de lokale bouwmarkt en betalen de hoofdprijs voor Chinese meuk".
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.108
2.615
Wat ook meespeelt is, dat hobbyisten vaak maar tien schroeven nodig hebben. Dan wil je geen doos van 1000 stuks aanschaffen. Ik denk dat de meer gevorderde hobbyist, die wel grotere hoeveelheden wegschroeft, al gauw de weg naar de vakhandel vind. Al dan niet via het internet.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
@chevvy66,

Die bandrollen zijn zelfborende snelbouwschroeven.
Een speciaalschroef dus

@ Bijtel

Je moet in het vak toch kunnen vertrouwen in de materialen waar je mee werkt.
Ik heb met Spax en Heco een partner als het om bevestigen van schroeven gaat.
Waar ik vroeger ook veel met universeel schroeven werkte, ben ik nu toch bij dat er meerdere manieren zijn.
Bv de bouwbeurs en vertegenwoordigers, die je inzichten geven van hoe het makkelijker en of efficiënter kan.

Nogmaals, zoals hier genoemd wordt, voor de hobbyisten is er niets mis met bouwmarktschroeven, mits er op de juiste manier mee wordt omgegaan.
Ook hier is een beetje kennis van zaken wel een pre, want die is bij veel bouwmarkten ver te zoeken.

Terugkomend op de test, waar schroeven in een hardhouten balk worden gedraaid om te kijken welke een goede is.
Prima allemaal, maar als je weinig kennis van het product heb, moet je niet het product de schuld geven, maar uitzoeken wat er verkeerd gaat.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Tav je laatste zin: "Hobbyisten zijn vaak aangewezen op wat de lokale bouwmarkt voert en laten zich denk ik ook meer leiden door de prijs".

Deze zou ik graag wat anders formuleren:
"Hobbyisten zijn vaak veroordeeld tot de lokale bouwmarkt en betalen de hoofdprijs voor Chinese meuk".

Waarom nou weer chinese meuk?
Alleen maar omdat de Walt in China produceert?

En bij mijn bouwmarkt ligt Heco.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.108
2.615
Bij bandschroeven heb je naast de snelbouwschroeven, in de volksmond gipsplaatschroeven, ook gewone houtschroeven,ook wel spaanplaatschroeven genoemd. Deze hebben geen speciale boorpunt of ribbels onder de kop. Bij de snelbouwschroeven heb je verschillende soorten draad en punten. Al naar gelang de ondergrond. Op houten regels heb je een schroef met grove draad. Voor metalstud heb je een schroef met fijne draad. En voor bevestiging op dikkere metalen regels heb je schroeven met fijne draad en een boorpunt. Om underlayment of chipwood platen op houten balken te schroeven zijn snelbouwschroeven ongeschikt. Ze zijn te hard, waardoor de koppen afdraaien op het moment dat ze in het hout moeten verzinken.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.108
2.615
Ik probeer aan te geven dat het gewone schroeven zijn. Er is niets speciaals aan. Je kan ze ook los in doosjes kopen. Ze zijn alleen voor een snellere verwerking op plastic strips geplaatst. Bij de voorbeelden die u laat zien, heeft de fabrikant er voor gekozen om de spaanplaatschroeven wel te voorzien van een boorpunt en freesribbels onder de kop. Daar zal de fabrikant reden voor hebben.Je weet alleen als gebruiker niet of dat marketing is, of dat de schroeven te hard zijn om zonder fratsen te verwerken of dat het echt nut heeft. Daarom doet iedereen die er dagelijks mee werkt voor zichzelf een test. De test van de topicstarter is om inzicht te geven in de materie voor mensen die niet in de mogelijkheid zijn om diverse soorten schroeven te testen. Zodat ook deze mensen een bevredigende aankoop kunnen doen.
 

Gobert

Actieve deelnemer
12 feb 2015
170
0
Omgeving Arnhem
Waarom nou weer chinese meuk?
Alleen maar omdat de Walt in China produceert?

En bij mijn bouwmarkt ligt Heco.

Ik heb geen De Walt; ben ook niet de doelgroep van De Walt.
In mijn ervaring is er een duidelijk kwaliteitsverschilt tussen de Bouwmarkt "eigen merk" schroeven en de kwaliteitsmerken die je elders haalt. Ook de no-names van Eco Tools zijn van een veel betere kwaliteit dan de ellende van de Bouwmarkt (merkschroeven uitgezonderd uiteraard).
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
In ieder geval werd met deze test voor mij één ding bevestigd en dat is dat de sensys schroeven van Praxis waardeloos zijn.
Bij mij braken er flink wat af toen ik een schutting plaatste terwijl ik nog voorboorde ivm de hardhouten palen.
Die koop ik dus niet meer.
Wat dat betreft heb ik met Heco en zeker Rotadrill (bestaat dit merk nog?) veel betere ervaringen.
De JD van Hornbach die wil ik ook wel 'ns proberen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.