Schoren - Functie en rendement

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
290
110
Hallo, ik heb een vraagje ivm het plaatsen van schoren

we hebben een paalhut (speelhuisje) gebouwd, het huisje staat op 6 palen en 1m80 boven de grond. De eigenaar wil onder de hut kunnen lopen waardoor de voorste en achterste schoor (rood) niet geïnstalleerd zijn. De groene schoren hebben we wel geplaatst.

zoals te verwachten "schommelt" het huisje een beetje. Als we de 2 rode schoren plaatsen (bv balk 89x38 geklemd op de hoekstaanders) dan staat het geheel rotsvast.

kunnen we als tussenoplossing ook schoren plaatsen in de hoeken? dus van de staanders op de hoeken naar de horizontale balken laag? wat zou hier het rendement van zijn? en maakt het dan uit hoe we die plaatsen? bv zou er een verschil zijn van 4 schoren van 1meter onder een hoek van 45° (blauwe schoren) of zou het beter zijn om een schoor te plaatsen van tegen de grond naar de horizontale balk onder hoek van 30° (paarse schoor) (rekening houdend dat de eigenaar onder de hut wil lopen zonder zich te moeten bukken...

zou het ook een verschil uitmaken of we er 4 plaatsen of 6? (dus ook 2 van de middenstaanders)
alvast bedankt voor jullie feedback
Wim
Paalhut.jpg
Paalhut2.jpg
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
dit bouwsel komt mij bekend voor
ik denk dat indertijd de vraag vooral over de hoogte ging, waarop een maximum stond
toen had ik later nog het idee om de bodem uit te graven om hoogte bij te krijgen
de schoren zou ik bovenaan plaatsen waar de blauwe en de purperen samenkomen, en onderaan op dezelfde hoogte als de onderkant van de groene
ik zou er aan elke kant 2 plaatsen, waardoor de linkse de krachten opvangt die de rechtse ontglippen
zo doe ik het ook bij mijn staakbonen
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
schoren geven het beste rendement als het plaatsen twee driehoeken oplevert (zoals bij de roden)
de paarse is de op 1 na beste oplossing
de groene zouden net zo goed zijn als de rode als je ze dichter bij de grond liet beginnen

de bauwe heeft het minste rendement omdat hij vast zit op plekken waar de ligger en de kolom niet worden gesteund
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Met dat laatste ben ik het niet eens, de blauwe is sterker dan de paarse, door de gelijke hoek en er zit minder ‘flex’ in de schoor door de kortere lengte.
Ik zou voor 4 of 6 x blauw gaan en je kan overwegen om de groene het zelfde te maken om ze een gelijke uitstraling te geven.
 
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Probeer het maar eens uit wat meer weerstand geeft
Bij effectief schoren kan de verbindingen door scharnieren vervangen en de schoren door een touw.
De schoor in de andere richting is dan niet actief
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Trek die blauwe door tot de bodem. Daar vastmaken aan een poer. Vanuit die poer een stang (plank zal niet lukken, wordt een struikelobject) over de grond, of ietsje onder de grond, naar beide palen, en ook aan beide palen bevestigen. Dat is dan wel deels een externe driehoek, maar volgens mij sterker.
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
290
110
Bedankt voor de feedback, hebben getest met 4 schoren zoals de paarse, is beter dan geen schoren maar toch nog groot verschil in vergelijking met de rode. Binnenkort komen er verschillende turntoestellen links van de hut/boom, gaan kijken of het schommelen ook vermindert als we de hut verbinden met die extra palen...

Zou een kruis onder de vloer helpen? Dus balk van rechts achter naar links voor en balk van links achter naar rechts voor (horizontale driehoeken)
 

Bijlagen

  • 5090248D-F606-4910-B00A-DA57BDB4E2C3.jpeg
    5090248D-F606-4910-B00A-DA57BDB4E2C3.jpeg
    558,3 KB · Weergaven: 70
  • E28F0D83-B7DC-426F-813F-02D7EB1A8022.jpeg
    E28F0D83-B7DC-426F-813F-02D7EB1A8022.jpeg
    445,9 KB · Weergaven: 70

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
de rode schoren - zoals op de foto's - zijn uiteraard de beste oplossing, omdat die de grootste 3-hoek maken met de vloer + de pijlers
maar die wilde je niet, omdat de eigenaar er dan niet meer onderdoor kan lopen
de onderste hoek van de paarse is veel scherper dan die van de rode, vandaar de kleinere weerstand
theoretisch gezien zit je hier met een krachtendriehoek, waar ter hoogte van de vloer een horizontale druk is
om de onderloop vrij te houden, zou ik zowel de blauwe als de paarse zetten
hoe meer je die binnendriehoek opvult, hoe groter de opgebouwde weerstand
eigenlijk je in het midden een doorgang van 80 cm kunnen laten (= binnendeur) en links en rechts zowel aan de voor- als achterkant een volledige 3-hoek uit multiplex kunnen plaatsen
binnen de beperkingen bouw je dan maximale stijfheid op
voor het zicht kan je die met dezelfde planken als de hut bekleden
jouw test is onvolledig, omdat je die met lijmklemmen - en dan telkens maar 1 per pijler - uitgevoerd hebt
de schoren scharnieren nog op de lijmklemmen
ik had nog een bedenking bij de groene schoren: die lopen aan beide kanten in dezelfde richting
daardoor heeft elke kant slechts in 1 richting weerstand
ik denk dat het beter zou zijn om aan elke kant de groene schoren haaks op mekaar te zetten
het nut van een horizontaal kruis trek ik in twijfel
in dat vlak zit het probleem van het wiebelen niet
trouwens de hele hut vormt een horizontaal kruis

1598811565344.png 1598811341904.png
 

kpkp

Nieuw lid
9 sep 2020
10
1
Wellicht kun je nog 2 palen zetten en die met schoren naar de achterzijde verbinden.

Als de palen niet verankerd staan dan zou ik ook schoren in de andere andere richting plaatsen. Het verbinden naar andere bouwwerken zou ik niet doen als hier niet goed over nagedacht is. Een kruis op de vloer leggen gaat niet bijdragen tegen het wiebelen. Wel draagt het bij aan de robuustheid.
 
Laatst bewerkt:

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Bedankt voor de feedback, hebben getest met 4 schoren zoals de paarse, is beter dan geen schoren maar toch nog groot verschil in vergelijking met de rode. Binnenkort komen er verschillende turntoestellen links van de hut/boom, gaan kijken of het schommelen ook vermindert als we de hut verbinden met die extra palen...

Zou een kruis onder de vloer helpen? Dus balk van rechts achter naar links voor en balk van links achter naar rechts voor (horizontale driehoeken)
Alle schoren staan in de zelfde richting. Als je bouwwerk los staat, kan het om zijn eigen as draaien en alsnog instorten. Ik zou er wel een kruis van maken.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Alle schoren staan in de zelfde richting. Als je bouwwerk los staat, kan het om zijn eigen as draaien en alsnog instorten. Ik zou er wel een kruis van maken.



Dit geldt alleen als de schoren van touw/ketting/slapstaal etc gemaakt is. Deze kunnen namelijk alleen in één richting krachten opvangen: trekkrachten. In dat geval moet je idd met kruizen werken.

Houten schoren kunnen in 2 richtinge krachten opvangen: zowel trek- als drukkrachten.
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
290
110
bedankt voor de vele reacties, binnenkort zitten we normaal terug bij de klant om de turntoestellen te installeren. Een bevriend architect had als optie aangeraden om voor de paarse optie te gaan maar had voorgesteld om sowieso aan elke kant 2 schoren te plaatsen die samenkomen in hetzelfde punt; (midden van de vloerbalk).

ik zal laten weten wat het resultaat is
 
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Houten schoren kunnen in 2 richtinge krachten opvangen: zowel trek- als drukkrachten.
correct
toch denk ik dat bij hout de weerstand tegen trekkracht groter is dan die tegen drukkracht
als je een stuk hout neemt, dan kan je het doen krommen door er op te duwen
datzelfde stukhout zal je moeilijk kunnen doen rekken
de lengte van het hout én de doorsnede spelen uiteraard mee
de schoren worden hier enkel op het begin en het einde van een vertikale paal bevestigd
de schoren in kruis zetten, dus van begin- tot eindpaal zou wel beter zijn (zoals een ander lid reeds aanraadde)
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Dit geldt alleen als de schoren van touw/ketting/slapstaal etc gemaakt is. Deze kunnen namelijk alleen in één richting krachten opvangen: trekkrachten. In dat geval moet je idd met kruizen werken.

Houten schoren kunnen in 2 richtinge krachten opvangen: zowel trek- als drukkrachten.
Beeld je eens in dat alle verbindingen 100% scharnieren zijn, dan werken je schoren niet. Of neem is ėėn vlak (twee palen), en beeld je dan de twee schoren in, zoals nu gemaakt en beeld je het zelfde in wanneer die twee schoren wel een kruis vormen. De eerste valt om, de tweede is stabiel ( in de richting van de schoren).

Het zou al een hoop schelen, wanneer de schoor verbinding maakt tussen een paal en een horizontaal deel. Dan vorm je een stijve driehoek.

En dan nog belast je hout beter op druk dan op trek.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Beeld je eens in dat alle verbindingen 100% scharnieren zijn, dan werken je schoren niet. Of neem is ėėn vlak (twee palen), en beeld je dan de twee schoren in, zoals nu gemaakt en beeld je het zelfde in wanneer die twee schoren wel een kruis vormen. De eerste valt om, de tweede is stabiel ( in de richting van de schoren).

Het zou al een hoop schelen, wanneer de schoor verbinding maakt tussen een paal en een horizontaal deel. Dan vorm je een stijve driehoek.

En dan nog belast je hout beter op druk dan op trek.


Ik ga er sowieso van uit dat schoren juist gemonteerd worden: in een driehoek.
Als dan die 3 verbindingen scharnieren zijn, zit er nog steeds geen beweging in. Als alle vlakken zo geconstrueerd worden is het ontwerp stijf.
In de tekening hebben die groene planken nauwelijks tot geen functie.
 
Laatst bewerkt:

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
correct
toch denk ik dat bij hout de weerstand tegen trekkracht groter is dan die tegen drukkracht
als je een stuk hout neemt, dan kan je het doen krommen door er op te duwen
datzelfde stukhout zal je moeilijk kunnen doen rekken


Zoals bij elke constructie geldt dat de zwakste schakel de doorsnede/sterkte bepalend is tegen instorten.
Dus als jouw stelling waar is, dan bekijk je de duwkrachten. Dat dan de trekkrachten 10x zo groot mogen zijn, speelt dan ook geen rol meer.
Indien jou stelling niet waar is, dan net andersom.
 

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
Ik volg Boktor en Superkees.

De zwakke punten in deze constructie zijn (minstens) de verbindingen van de liggende vloerplanken van de hut met de kolommen. De schoren dienen ter ondersteuning van deze verbinding.

De rode schoor maakt de verbinding theoretisch minder dan 2x zo sterk (als de rode plank 100% stijf was, dan exact 2x zo sterk).

De blauwe en de paarse zijn allebei véél sterker dan de rode, want ze verstevigen de verbinding met een factor 3, 5 of misschien wel 10. Mits uitgevoerd aan élke kolom, niet enkel de linkse.

Gezien er 6 kolommen zijn (dus 2 middenkolommen), kan je opteren voor doorlopende planken, zie tekening. Dat heeft ongeveer dezelfde functie (mits ook bevestigd aan de liggers en elkaar). Het wiebelen zal sterk afnemen, de constructie wordt sterker, en de eigenaar moet enkel zijn hoofd een beetje bukken.
planken.jpg

Als je veranderingen aanbrengt aan een aangekochte hut, denk dan ook na over je aansprakelijkheid als vakman.
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
290
110
voor alle duidelijkheid, momenteel hangen de 4 groene schoren (vast met houtdraadbouten) en de 2 rode met verwijderbare lijmklemmen. Op deze manier staat de hut rotsvast. Het schommelen is minimaal en we willen op een andere manier dit resultaat krijgen zodat de doorloop onder de hut terug komt.

als alternatief hebben we de blauwe shoorsituatie al eens getest met lijmklemmen (uiteraard 4 stuks op elke hoekpaal in het vlak van de rode schoor, evt kunnen we er ook nog in het vlak van de groene schoren hangen en aan de middenbalken) maar we vonden dit resultaat matig.

een bevriend architect had als alternatief de paarse situatie (uiteraard 4 stuks; 1 schoor op elke hoek) voorgesteld maar dan zouden de paarse schoren in het midden van de vloerbalk moeten samenkomen. En de 3 (schoor links - vloerbalk - schoor rechts) vastgezet aan elkaar zodat ze 1 geheel vormen. Dit gaan we binnenkort testen.

@Ronald
1. onze praktijktest spreekt het volgende dus tegen (zie mijn vorige uitleg)
"De rode schoor maakt de verbinding theoretisch minder dan 2x zo sterk (als de rode plank 100% stijf was, dan exact 2x zo sterk).
De blauwe en de paarse zijn allebei véél sterker dan de rode, want ze verstevigen de verbinding met een factor 3, 5 of misschien wel 10. Mits uitgevoerd aan élke kolom, niet enkel de linkse."

2. ivm de horizontale balken
Gezien er 6 kolommen zijn (dus 2 middenkolommen), kan je opteren voor doorlopende planken, zie tekening. Dat heeft ongeveer dezelfde functie (mits ook bevestigd aan de liggers en elkaar). Het wiebelen zal sterk afnemen, de constructie wordt sterker, en de eigenaar moet enkel zijn hoofd een beetje bukken.
Die balken zijn er nu toch al? het kader van de vloer (balken 140x38) hangt vast aan de 6 palen. Gaat het een groot verschil maken om nog een 2 laag te bevestigen?

groeten
Wim
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.