Schiet(hak)beitel taps toelopend of schiet(hak)beitel waarbij de zijden parallel lopen?

48rmc

Post veel
2 dec 2021
1.023
424
Middelburg
Goede avond,
tijdje geleden mezelf verwend, door 2 schiet(hak)beitels aan te schaffen, die ik wilde gebruiken voor de komende projecten die op stapel liggen. Je weet wel, van die dikke grove beitels, die je lekker diep in het hout kan rammen, om zodoende pen-gat verbindingen te maken. Uiteraard er zijn meerdere mogelijkheden om dit te realiseren, bijvoorbeeld doormiddel van een freestafel. Lekker snel, beetje kabaal, en veel rommel na afloop als je eventjes vergeet de stofafzuiging aan te zetten. Heb een keurige freestafel, sinds een half jaar, die ik al redelijk wat keren heb gebruikt, echter ik blijf handgereedschap prevaleren. Op één of andere manier, houd ik toch meer van het oude ambacht, dit geeft meer voldoening/uitdaging dan dat supersonisch gereedschap aangedreven op elek. De 2 beitels die ik heb aangeschaft hebben een taps toelopende zijden. Er blijken 2 varianten te zijn op de markt, één met tapstoelopende zijden, en die met parallel zijden. De mijne hebben taps toelopende zijden, ze maken naar mijn idee te rafelige randen, en zoeken de richting van de minste weerstand,...wat zeer zeker geldt voor de wat lastiger houtsoorten,...eiken bijvoorbeeld. Sommige Youtube goeroe's zweren bij de parallel variant, volgens hen leveren die schone strakke randen op, anderen roepen geeft mij maar een beitel met tapstoelopende zijden die loost gemakkelijker zijn hout af,....wat is wijsheid en wat zijn jullie bevindingen in deze....? Ik ben een echte autodidact op het gebied van houtbewerking maar tips zijn altijd van harte welkom, dank bij voorbaat

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.495
837
Noord-Veluwe / Skåne
Zoveel mensen, zoveel smaken, en wijsheden. Maar zelf geef ik de voorkeur aan rechte schietbeitels. Die dingen zijn bedoeld om diepe gaten met rechte zijden te maken. Ze moeten dus stevig zijn om te kunnen hakken en wrikken en ze moeten helpen met het maken van nette en rechte zijkanten. Hoe meer steun en richting ze daarbij geven, hoe beter. En een rechte zijde geeft nu eenmaal meer steun en richting. Dat is ook waarom je probeert een beitel te gebruiken met dezelfde breedte als die van het beoogde gat.

48rmc

Post veel
2 dec 2021
1.023
424
Middelburg
Dank hdv voor je reactie ik ben geheel eens tav jou uitleg, ondanks ik nog geen ervaring heb met een schietbeitel met rechte haakse zijden, maar na deze ervaring deel ik je mening. Er zullen vast merken zijn, die dit soort schietbeitels aanbieden, LN, Blue Spruce toolworks en Ashley Iles heeft ze, en zo zullen er nog wel meer zijn. De LN zijn prachtige schietbeitels maar enorm duur, en ik vraag me af hoe die handvaten na verloop van tijd gaan uitzien, na jaren wrikken in moeilijk hout, gezien de socket uitvoering. Als steekbeitel prima ervaring mee, maar dat kleine stukje steel wat in de socket gaat bij een schietbeitel, lubbert dit niet uit?? Blue Spruce, prachtige beitels, maar schroefdraad, en rammen lijkt mij geen fantastische match ( deze ervaring wordt gedeeld op Reddit). Ashley Iles lijkt mij de meest robuste variant, en is Europees ook niet onbelangrijk na hetgeen wat er allemaal gebeurd in de wereld. Ik ga eens kijken of er nog meer smaken zijn op gereedschap gebied. Alle aanbevelingen of suggestie’s zijn van harte welkom.

Ps fantastisch als vrachtwagenchauffeur heb je soms tijd om te reageren op topics,.. off work zullen we maar zeggen ik zit momenteel in de wacht gezien de Lange rij :LOL::LOL:

Bijlagen

• image.jpg
    image.jpg
    98,4 KB · Weergaven: 5
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Roel22

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.706
803
Prov. Groningen
Persoonlijk heb ik ook liever haakse zijden. Geeft me meer beheersing over wat ik aan het doen ben. Handvatten maak ik me niet zo heel druk om, als ik er onverhoopt weer eentje naar de gallemiezen heb geholpen draai ik een nieuwe en hup weer verder.

48rmc

Post veel
2 dec 2021
1.023
424
Middelburg
Persoonlijk heb ik ook liever haakse zijden. Geeft me meer beheersing over wat ik aan het doen ben. Handvatten maak ik me niet zo heel druk om, als ik er onverhoopt weer eentje naar de gallemiezen heb geholpen draai ik een nieuwe en hup weer verder.
Roel gelukkig ben jij in de gelukkigeomstandigheid dat je een “draaier” ben maar niet iedereen bezit zo’n ding, Als je die van LN moet bestellen ben je een vermogen kwijt

48rmc

Post veel
2 dec 2021
1.023
424
Middelburg

Dank Thomasz,
Heb jij deze hakbeitel in gebruik en bevalt ie? Narex heeft ook de Richters in hun assortiment met volgens mij beter staal en 100% haakse zijden Dieter Schmidt heeft ze zo af en toe in de aanbieding, alleen ik vind de lengte in zijn totalliteit te lang, zelfde voor de Veritas monsterlijk lang

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.