Scheppach vario 32 lintzaag aanlopen motoras tegen frame...

pme001

Actieve deelnemer
25 apr 2010
181
1
www.houtdraaiatelier.nl
Woodman,

Het heeft er toch alle schijn van dat de aandrijfriem te kort is, of dat door wat voor reden dan ook, de motor niet goed op z'n plaats zit.

Peter
 
Laatst bewerkt:

Woodmann

Nieuw lid
23 sep 2013
21
0
Woodman,

Het heeft er toch alle schijn van dat de aandrijfriem te kort is, of dat door wat voor reden dan ook, de motor niet goed op z'n plaats zit.

Peter

Ik heb even de v snaar afmetingen opgezocht...
OPTIBELT VARIOPOWER 13*5*750 LI

De andere v snaar welke ik heb liggen is een...
OPTIBELT SUPER VX 13*5*750 LI

Volgens de explosietekening bij de Scheppach zou dit ook de juiste v snaar moeten zijn.
 

Ernie

Actieve deelnemer
8 feb 2010
125
2
Wassenberg ( D )
Woodman,
Heb je foto's nog een keer bekeken en zie op een foto ( waar de riem boven in de poulies loopt) dat de riem niet gespannen is!!. op dit punt liggen de poulies waarschijnlijk tegen elkaar door de veerdruk.
Dat de riem niet strak staat betekend waarschijnlijk dat hij in de breedte versleten is? Kijk maar eens op dezelfde foto van Placebo. Op zijn foto is de riem wel gespannen! Misschien kan placebo de breedte van zijn riem opmeten of in de gebruiksaanwijzing van Scheppack nakijken.
Andere mogelijkheid is ook dat de as waar de poulie op heen en weer beweegd beschadigd is en de poulie niet ver genoeg kan schuiven. Even demonteren, schoonschuren en licht invetten.
Ik ken de Scheppach niet maar dit zijn allen algemene tips voor een variomatic.

Succes ermee, Ernie
 

Woodmann

Nieuw lid
23 sep 2013
21
0
Woodman,
...Heb je foto's nog een keer bekeken en zie op een foto ( waar de riem boven in de poulies loopt) dat de riem niet gespannen is!!. op dit punt liggen de poulies waarschijnlijk tegen elkaar door de veerdruk...
Succes ermee, Ernie

Bedankt voor het meedenken... en misschien had ik even bij de foto's moeten zetten dat de veer gedemonteerd is en de spanning van de motor is afgehaald, waardoor de twee poeliedelen vrij bewegen en geen spanning op de v snaar (riem) staat :cool:
 

Ernie

Actieve deelnemer
8 feb 2010
125
2
Wassenberg ( D )
Woodman,
Zelf ook zitten gapen!
Misschien kun je de veer monteren,de motor zo plaatsen dat de as net vrijloopt van het frame en dan hiervan een foto plaatsen?
Als de situatie dan anders is als op de foto van Placebo is waarschijnlijk toch de riem versleten.

Groeten, Ernie
 

placebo

Actieve deelnemer
12 jun 2009
388
53
heb je een onderdelenlijst met onderdelen in perspectief van de vario. de maten zijn 13,2*5*750

gr placebo
 
Laatst bewerkt:

Woodmann

Nieuw lid
23 sep 2013
21
0
De oplossing voor het probleem betreffende de aanlopende as...
Nieuwe veer voor het variosysteem besteld, ingebouwd en geprobeerd.
Optisch heeft de oude veer en de nieuwe veer bijna geen verschil, echter de veerdruk van de nieuwe veer is lager, waardoor de variopoelie wel van elkaar gaat als de spanning veranderd wordt, zodat de optibelt (v-snaar) wél dieper tussen de poelie gaat lopen.
Tja, wie had dat gedacht : )

Iedereen wie gereageerd heeft wil ik bedanken voor de genomen moeite, en veel plezier op Woodworking.nl

Met vriendelijke groet,
Woodmann
 

ad.vanholten

Actieve deelnemer
15 aug 2012
192
107
Middelharnis
Beste Albert,
ik ben ook in het bezit van deze zaag. Jij postte deze foto, kun je me vetellen waar dit voor dient?? Ik heb me suf bedacht, maar het heeft naar mijn mening geen enkele functie?
Ik ben eigenlijk helemaal niet tevreden over deze zaag, even een paar vraagjes als het mag.
1 er zit met ontspannen zaag beweging op het bovenste wiel, klopt dat.
2 het onderste wiel loopt niet juist waardoor de zaag een behoorlijk gekartelde zaagsnede achterlaat. Gevoelsmatig zou ik zeggen dat het asje krom is, kan dat of stel ik niet goed af? Is het uberhaupt wel af te stellen.
sinds vorige week kan ik de zaag amper belasten of de zaag stopt, maar de motor draait door, enig idee wat dat kan zijn.

wellicht zijn er meer gebruikers die mij wijzer kunnen maken? Alle reacties welkom.

groeten Albert
 

Woodmann

Nieuw lid
23 sep 2013
21
0
Beste Albert,
ik ben ook in het bezit van deze zaag. Jij postte deze foto, kun je me vetellen waar dit voor dient?? Ik heb me suf bedacht, maar het heeft naar mijn mening geen enkele functie?
Ik ben eigenlijk helemaal niet tevreden over deze zaag, even een paar vraagjes als het mag.
1 er zit met ontspannen zaag beweging op het bovenste wiel, klopt dat.
2 het onderste wiel loopt niet juist waardoor de zaag een behoorlijk gekartelde zaagsnede achterlaat. Gevoelsmatig zou ik zeggen dat het asje krom is, kan dat of stel ik niet goed af? Is het uberhaupt wel af te stellen.
sinds vorige week kan ik de zaag amper belasten of de zaag stopt, maar de motor draait door, enig idee wat dat kan zijn.

wellicht zijn er meer gebruikers die mij wijzer kunnen maken? Alle reacties welkom.

groeten Albert

Hallo Ad,

0. Wat je op de foto ziet...
De Scheppach VARIO 32 heeft een vario poelie waardoor je traploos de snelheid kunt instellen. Dit instellen doe je door a. de knop op de foto los te draaien, waardoor je b. de hendel bij de motor kunt verstellen. Na het bereiken van de gevraagde snelheid dien je c. de knop op de foto weer aan te draaien. LETOP: Dit alles dien je met een draaiende motor uit te voeren, zodat de vario poelie kan 'bewegen'.

1. Het bovenste zaagwiel kan lichte speling hebben. Als deze speling te groot is, kan a. het gat van het zaagwiel waar de as doorheen gaat uitgesleten zijn (het zaagwiel is van giet aluminium... de as van staal. Dus de as zal niet snel slijten) b. de schijf welke direct achter de borging geplaatst is op de as te dun zijn. dit kan verholpen worden door een ietswat dikkere schijf te plaatsen.

2. Het onderste zaagwiel kan voor zover ik weet niet worden afgesteld. Indien dit niet 'recht' loopt is er mogelijk een probleem met de lagering van de as of het onder punt 1a genoemde uitslijten van het gat van het zaagwiel. Het zaagblad dient afgesteld te worden met het bovenste zaagwiel, door bovenop de machine de knop aan te draaien. Het kan gebeuren dat door aanzetting van (fijn) houtstof dit deel blokkeerd, waardoor het bovenste zaagwiel niet meer correct kan worden aangedraaid. Zorg dat dit deel altijd wrijvingsvrij loopt.
Dan heb je nog de afstelling van de zaaggeleiding aan de bovenzijde van je werkblad en aan de onderzijde van je werkblad... let op dat de lagers welke hier geplaatst zijn wrijvingsvrij lopen en correct zijn afgesteld.

Het lopen van de motor en het niet zagen van de lintzaag kan duiden op het slippen van de lintzaag op de zaagwielen. Zorg dat de zaagwielen vrij zijn van vastzittend (fijn) houtstof, vet, lak, hars en/of andere verontreinigingen. Mogelijk echter is de vario v-snaar (riem) versleten.

Succes,
Woodmann
 
Laatst bewerkt:

ad.vanholten

Actieve deelnemer
15 aug 2012
192
107
Middelharnis
Oke Woodmann,

Dank voor je uitgebreide antwoord. Dan zal er bij mij iets niet kloppen, ik kan de handel om de snelheid te veranderen bedienen zonder de knop los te draaien. Als ik de knop losdraai kan ik alleen het vierkante stangetje een paar centimeter naar links of rechts bewegen, maar het doet verder niets, moet ik denk ik nog even goed naar kijken.

groeten Albert
 

placebo

Actieve deelnemer
12 jun 2009
388
53
Ik heb mijn Zaag ook in zijn geheel moeten afstellen toen ik hem van scheppie gekocht had.
het slippen kan verholpen worden door de bruine bovenste knop stevig aan te draaien.
Het bovenste wiel is ook te stellen met de knop op de rug van de machine, je moet dan een kleine winkelhaak
op de zaagtafel zetten tegen het zaagblat aan en als je aan de knop draait beweegt het wiel naar voor of naar achter
zo kan je het blad mooi haaks zetten. ik ben zeer te vrede over deze machine, wat de knop aan de motor betreft, ik ben er nog niet achter.


er zit met ontspannen zaag beweging op het bovenste wiel, klopt dat.

Ja dat klopt dat heeft temaken met het feit dat je het wiel kunt kantelen met de knop aan de achterkant (afstelling zaagblad).

kun je me vertellen waar dit voor dient??

Ik weet het niet, heb de vraag voorgelegd aan scheppach, per email, ik wacht dus op antwoord.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.