Scheppach HM2 Combi tafel issue

Duplex

Nieuw lid
23 feb 2022
23
3
Venlo
Beste allemaal,

Sinds kort ben ik trotse bezitter van een Scheppach HM2 Combi machine en mij valt op dat de tafel die er afgehaald moet worden om de van diktebank te kunnen gebruiken erg los zit als ik die gebruik om de vlakbank/schaaf te gebruiken.

Als ik de spanvleugel vast zet zit de tafel wel vast maar als ga schaven en het matteriaal dan vlak geleid met lichte druk op deze kant van de tafel, duw ik hem gewoon los (weg van de freesrol).

Weet iemand hoe ik het span systeem strakker kan zetten zodat deze niet los geduwd wordt.

(ik heb het forum doorzocht, veel vragen gezien maar deze kon ik niet zo snel vinden, linkjes naar topics waar het antwoord staat zijn uiteraard ook welkom!)

Alvast dank jullie wel!
 

Duplex

Nieuw lid
23 feb 2022
23
3
Venlo
Dankjewel voor het warme welkom ZotVanHout! :)

Ik heb ter verduidelijking een aantal foto's toegevoegd. wellicht dat iemand me dan op de juiste weg kan helpen.

IMG_20220304_112922.jpg
De vleugelmoer die steeds los komt.

IMG_20220304_112815.jpg
Het klem systeem, excentrische stang die gestopt wordt door de "halve maan". Die moet voorkomen dat je hem te ver door draait en er ook voor zorgt dat je hem dus niet "effe lekker aan kan peren".

IMG_20220304_112821.jpg
De andere kant van die zelfde stang met excentrische inkeping.


IMG_20220304_112828.jpg
De beugels waar de excentrische inkeping in zou moeten klemmen.

Mij valt op dat dit een ander systeem is dan ik bij veel HM2 kombi tafels zie.
Daar zit die stang vast aan de machine, in mijn geval zit de stang in de onderkant van de tafel vast.

Mocht er iemand ervaring mee hebben of een goede tip, dan hoor ik het uiteraard graag!
 
  • Leuk
Waarderingen: luk knops

luk knops

Actieve deelnemer
10 nov 2012
138
4
Roosdaal (België)
Dankjewel voor het warme welkom ZotVanHout! :)

Ik heb ter verduidelijking een aantal foto's toegevoegd. wellicht dat iemand me dan op de juiste weg kan helpen.

Bekijk bijlage 116205
De vleugelmoer die steeds los komt.

Bekijk bijlage 116206
Het klem systeem, excentrische stang die gestopt wordt door de "halve maan". Die moet voorkomen dat je hem te ver door draait en er ook voor zorgt dat je hem dus niet "effe lekker aan kan peren".

Bekijk bijlage 116207
De andere kant van die zelfde stang met excentrische inkeping.


Bekijk bijlage 116208
De beugels waar de excentrische inkeping in zou moeten klemmen.

Mij valt op dat dit een ander systeem is dan ik bij veel HM2 kombi tafels zie.
Daar zit die stang vast aan de machine, in mijn geval zit de stang in de onderkant van de tafel vast.

Mocht er iemand ervaring mee hebben of een goede tip, dan hoor ik het uiteraard graag!
Ik volg..... ik heb hetzelfde probleem!
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.612
Die haken waar de excenter invalt kun je toch gewoon naar beneden stellen?
 

Duplex

Nieuw lid
23 feb 2022
23
3
Venlo
Die haken waar de excenter invalt kun je toch gewoon naar beneden stellen?
Dankje voor de reactie!

Het naar beneden stellen heeft volgens mij alleen het effect dat de tafel in zijn geheel lager komt te staan ten opzichte van de messen. Zal er morgen nog eens naar kijken.
Ik heb ook scheppach zelf een mail gestuurd met foto's. Kijken of die een oplossing hebben. Wellicht moet ik de excentrische stang en de haken vervangen en is het daar mee opgelost, maar ik hoop op een andere oplossing die me niet meteen twee ribben en een nier kosten!
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.612
De hoogte van de tafel, stel je met de 4 moeren waar de tafel op ligt. Daar kan een inbussleuteltje in de as. Als er niet genoeg ruimte in de gaten zit, waar de verzinkte haken mee vast zitten, kan je ze iets uitvijlen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Duplex

EvdL

Actieve deelnemer
14 sep 2011
224
24
Eemnes
Ik heb sinds vandaag de oude HM2 van mijn schoonvader in gebruik. Op het riempje na is hij 99% , geen roest oid en hij doet het super.
De ene % die ik mis is dat een mes een beschadiging heeft. Waar laten jullie de messen slijpen? Of is het verstandiger dat m nieuwe messen te kopen?
 

Duplex

Nieuw lid
23 feb 2022
23
3
Venlo
Inmiddels van Scheppach zelf een reactie mogen ontvangen.
In het kort:
"de haken zien er versleten uit, zoek een machine reparateur in je omgeving en vraag of ze kunnen helpen. Originele onderdelen zullen lastig te vinden zijn, het is immers een oude machine"
En afsluitend een email adres van een reparateur in Engeland.

Morgen ga ik dan toch de eerder voorgestelde actie maar eens proberen met het verstellen van de haken.
Ik zag dat daar een heel systeem aan vast zit met imbus stel schroeven en god weet wat nog meer.
Wish me luck!
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.612
Als je de moeite wil nemen om even goede foto's te plaatsen, voordat je wat los trekt, dan kunnen we nog even wat adviezen geven. Als je in de buurt van utrecht had gezeten, had je even met het spul langs kunnen komen. Beetje lasdraad en een stiftslijper had het probleem vast wel opgelost.
 

Duplex

Nieuw lid
23 feb 2022
23
3
Venlo
Als je de moeite wil nemen om even goede foto's te plaatsen, voordat je wat los trekt, dan kunnen we nog even wat adviezen geven. Als je in de buurt van utrecht had gezeten, had je even met het spul langs kunnen komen. Beetje lasdraad en een stiftslijper had het probleem vast wel opgelost.
Ik zal zeker even foto's knippen en plaatsen!
Dank voor het meedenken alvast!
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.255
304
Heelsum
Inmiddels van Scheppach zelf een reactie mogen ontvangen.
In het kort:
"de haken zien er versleten uit, zoek een machine reparateur in je omgeving en vraag of ze kunnen helpen. Originele onderdelen zullen lastig te vinden zijn, het is immers een oude machine"
En afsluitend een email adres van een reparateur in Engeland.

Morgen ga ik dan toch de eerder voorgestelde actie maar eens proberen met het verstellen van de haken.
Ik zag dat daar een heel systeem aan vast zit met imbus stel schroeven en god weet wat nog meer.
Wish me luck!
Scheppact is Scheppact niet meer, in de tijd dat ik met die machines werkte zo eind jaren 90 was de kracht juist dat je van de HM2 alles kon krijgen aan reserve onderdelen en van de HM1 nog heel veel. Die vlieger gaat nu niet meer op en veelal is je machine dan ongeveer op als je onderdelen mist. of je moet heel veel moeite gaan doen om die na te laten maken. Scheppact is volgens mij een aantal keren failliet gegaan en overgenomen en zover ik weet maken ze nu helemaal niks meer behalve stickers die ze op chinese handelswaar plakken.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.255
304
Heelsum
Dankjewel voor het warme welkom ZotVanHout! :)

Ik heb ter verduidelijking een aantal foto's toegevoegd. wellicht dat iemand me dan op de juiste weg kan helpen.

Bekijk bijlage 116205
De vleugelmoer die steeds los komt.

Bekijk bijlage 116206
Het klem systeem, excentrische stang die gestopt wordt door de "halve maan". Die moet voorkomen dat je hem te ver door draait en er ook voor zorgt dat je hem dus niet "effe lekker aan kan peren".

Bekijk bijlage 116207
De andere kant van die zelfde stang met excentrische inkeping.


Bekijk bijlage 116208
De beugels waar de excentrische inkeping in zou moeten klemmen.

Mij valt op dat dit een ander systeem is dan ik bij veel HM2 kombi tafels zie.
Daar zit die stang vast aan de machine, in mijn geval zit de stang in de onderkant van de tafel vast.

Mocht er iemand ervaring mee hebben of een goede tip, dan hoor ik het uiteraard graag!
Ik zou het je niet meer exact durven zeggen maar die haak ziet er voor mij niet versleten uit zoals Scheppact zegt. Zo zien ze er altijd uit... de as van de tafel moet daar in vallen.

Wat ik me er nog van kan herinneren is dat je die ongelakte haken kunt bijstellen , die haken samen met de klem op de losse tafel zorgen dat de tafel vast komt te zitten. Die boutjes waar de tafel opligt zorgen ervoor dat hij vlak ligt. Dus eerste taak is zorgen dat die boutjes zo staan dat de tafel vlak ligt. En dan moet je die haken instellen zo dat hij met de beugel op de losse tafel klemt.

Voordeel van deze machines is dat ze zo simpel zijn dat als je er oven goed naar kijkt je er er eigenlijk altijd uitkomt hoe het vast zit en dus ook los moet en bedoeld is.

Succes ermee, komt vast goed.
 
  • Leuk
Waarderingen: Spaander en Duplex

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.