Schaven lukt niet..

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.991
817
Omgeving Leiden
foto 2372 is de achterkant van de beitel denk ik. Daar zie ik een hele grote braam op zitten.
De achterkant van de beitel een paar keer vlak over de slijpsteen halen zodat die braam er af gaat.
 

Vener

Actieve deelnemer
21 jul 2012
266
154
Nijmegen
Op de 2e foto lijkt er schaafsel tussen de keerbeitel zitten. Dat kan betekenen dat de keerbeitel dus niet mooi aansluit op de schaafbeitel.

Ook lijkt de schaafbeitel niet heel scherp. Heb je de achterkant vlak geslepen/gewet? Lijkt ook of er onder een hoek geslepen is. Of het is een braam zoals al gesuggereerd.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.991
817
Omgeving Leiden
Voor de zekerheid en niet flauw bedoeld zeg ik er maar bij, maar de schaafbeitel is de langste van de twee.
Niet dat je de keerbeitel aan het slijpen bent.

20230826_214251.jpg
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.843
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik denk (zo de foto's bekijkend) dat het in eerste (en tweede) instantie een kwestie van slijpen is... Zoek iemand in je directe omgeving die kan slijpen en je wil helpen. Of doe een cursus bij een als adequaat bekend staande tent (ik zou de Schrijn) adviseren, in Langbroek (of daar in de buurt). Je mag ook hier langs komen, maar da's een beetje ver ;-) wel een prachtige omgeving, dus wellicht kun je het ergens mee combineren !
 

Bomensnuffelaar

Nieuw lid
20 jul 2022
8
14
Ede
Op de 2e foto lijkt er schaafsel tussen de keerbeitel zitten. Dat kan betekenen dat de keerbeitel dus niet mooi aansluit op de schaafbeitel.

Ook lijkt de schaafbeitel niet heel scherp. Heb je de achterkant vlak geslepen/gewet? Lijkt ook of er onder een hoek geslepen is. Of het is een braam zoals al gesuggereerd.
Achterkant is vlak geslepen en gewet, daarna een microbevel op geslepen (a la Rob Cosman).
Voor de zekerheid en niet flauw bedoeld zeg ik er maar bij, maar de schaafbeitel is de langste van de twee.
Niet dat je de keerbeitel aan het slijpen bent.
Nee, dat gaat hier goed!
Ik denk (zo de foto's bekijkend) dat het in eerste (en tweede) instantie een kwestie van slijpen is... Zoek iemand in je directe omgeving die kan slijpen en je wil helpen. Of doe een cursus bij een als adequaat bekend staande tent (ik zou de Schrijn) adviseren, in Langbroek (of daar in de buurt). Je mag ook hier langs komen, maar da's een beetje ver ;-) wel een prachtige omgeving, dus wellicht kun je het ergens mee combineren !
Daar begint het op te lijken inderdaad. Ik ga op zoek naar een cursus slijpen!
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Cursus slijpen is wel iets voor de opendaghout.
Henk Verhaar gaf het hierboven al aan. Cursus bij de schrijn zijn prima. Ik heb de drie gedaan en ben er zeer tevreden over. Of ga naar Baptist en koop een hulpstuk om te slijpen en dan leggen ze het wel uit.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.991
817
Omgeving Leiden
Het laat mij ook niet los. Nu heb je heel internet al gelezen denk ik, maar toch nóg een paar ideeën:
Is de opening in de zool van de schaaf wel groot genoeg. Zodat een krul er wel doorheen kan?
Wil je niet teveel ineens afnemen? De beitel helemaal indraaien en dan bij elke schaafbeweging hem ietsie pietsje dieper stellen totdat die pakt.
En dan de zool insmeren met wat kaarsvet, dan glijdt de schaaf een stuk makkelijker.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
Gewoon even ergens langs gaan.
elke wat oudere timmerman heeft waarschijnlijk naar even kijken en proberen zo in de gaten waar het mis gaat.
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Natuurlijk heb ik ook naar de foto's zitten kijken.
Je hebt je best hebt gedaan, misschien iets te veel en die handicap is af te leren.
Er is naar mijn mening te veel geslepen, tevens lijkt het met een grove korrel, maar dat door de fotobelichting komen. Er zijn namelijk veel krassen zichtbaar, het mes lijkt mij niet scherp en ik sluit mij aan bij de theorie van de braam. Zeker met agressief slijpen krijg je een stevige braam die afbreekt en juist zorgt voor een stompe punt.
Laat ik zeggen dat ik ook met die micro bevel aan de achterkant van het mes ben begonnen. Ben er van teruggekomen en de reden is dat als je er te veel af haalt een stompe hoek krijgt, in combinatie met die braam krijg je stof.
Een braam kun je makkelijk vinden door met je nagel te voelen aan de achterkant. Haakt die dan heb je een braam (met het slijpen). Als je begint met slijpen heb je die niet. Als je de 30 graden slijpt kun je die al snel krijgen. Stop dan direct met slijpen. Haal de achterkant over de steen, of als de braam heel dun is kun je ook langs een stuk hout gaan. Ga dan verder met de polijst steen of met de leren strop.

Het is mij nog niet duidelijk of je papier, zonder scheuren, kunt snijden. Als dat het geval is heb je het euvel te pakken en dat is een stomp mes.
 

Bomensnuffelaar

Nieuw lid
20 jul 2022
8
14
Ede
Natuurlijk heb ik ook naar de foto's zitten kijken.
Je hebt je best hebt gedaan, misschien iets te veel en die handicap is af te leren.
Er is naar mijn mening te veel geslepen, tevens lijkt het met een grove korrel, maar dat door de fotobelichting komen. Er zijn namelijk veel krassen zichtbaar, het mes lijkt mij niet scherp en ik sluit mij aan bij de theorie van de braam. Zeker met agressief slijpen krijg je een stevige braam die afbreekt en juist zorgt voor een stompe punt.
Laat ik zeggen dat ik ook met die micro bevel aan de achterkant van het mes ben begonnen. Ben er van teruggekomen en de reden is dat als je er te veel af haalt een stompe hoek krijgt, in combinatie met die braam krijg je stof.
Een braam kun je makkelijk vinden door met je nagel te voelen aan de achterkant. Haakt die dan heb je een braam (met het slijpen). Als je begint met slijpen heb je die niet. Als je de 30 graden slijpt kun je die al snel krijgen. Stop dan direct met slijpen. Haal de achterkant over de steen, of als de braam heel dun is kun je ook langs een stuk hout gaan. Ga dan verder met de polijst steen of met de leren strop.

Het is mij nog niet duidelijk of je papier, zonder scheuren, kunt snijden. Als dat het geval is heb je het euvel te pakken en dat is een stomp mes.
Snijden zonder scheuren lukt niet goed, het probleem lijkt in de scherpte (nou ja, het gebrek daaraan..) te zitten. Ik heb me inmiddels ingeschreven voor een workshop slijpen en wetten!
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Het grootste probleem is dat je als beginner niet precies weet waar je moet kijken. Er kunnen veel dingen de oorzaak zijn. Vuren moet ook nog wel wat krullen geven als je niet mooi door papier kan snijden. Niet goed ,goed scherp is beter. Als je zool bol is lukt er weinig. Je kunt op cursus maar een uurtje bij iemand die kan slijpen en weet hoe je met een schaaf kan omgaan en jij kunt verder. Een stanley die vrij nieuw is kan een hoop tijd in beslag nemen om deze goed te tunen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.