Schaven lukt niet..

Bomensnuffelaar

Nieuw lid
20 jul 2022
8
14
Ede
Beste mensen,

Ik zit een beetje met m'n handen in het haar. Inmiddels redelijk wat ervaring met machinaal houtbewerken, maar ik zou zo graag handmatig ruw hout vlakken. Bij baptist een OK schaaf gekocht (een peaktool), setje slijpstenen e.d., maar ik krijg het niet voor elkaar.. Het ding schaaft niet. Er komt wat stof van het hout af, of hij hapt en dan moet ik vreselijk veel kracht zetten. Inmiddels heel youtube al afgekeken hoe je een nieuwe schaaf afstelt en hoe je de beitel moet slijpen, maar het blijft gewoon he-le-maal niet lukken. Niet een klein krulletje, maar gewoon nagenoeg niets. Ik zal ongetwijfeld iets fout doen, maar wat? Zijn er ergens basiscursussen schaven-voor-dummies in het land?
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
869
184
Welke schaaf precies, en waar in Nederland?

Als je niet precies weet wat je moet doen is het werkend krijgen van sommige moderne schaven lastig. Soms is de diepte-instelling gewoon net niet lekker, en dan schaaf je voor geen meter.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.375
832
69
Veldhoven
Waar woon je?
Ik begrijp nog steeds de mensen niet die dat geheim houden.
Als ik bijvoorbeeld zou zien dat je in mijn buurt woonde, dan zou ik zeggen: Joh, ik kom even kijken of ik je kan helpen. Nu creëer je al meteen een drempel.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jurriaan9 en thomasz

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Er zijn er genoeg die je het willen uitleggen. Zoals hier al vermeld: locatie. Het eerste wat ik deed was even klicken op je naam om te zien waar je woont. Hoef je er niet in te zetten maar dan krijg je dit of helemaal geen reactie. Als je in de buurt zit mag je gerust langskomen voor uitleg/finetunen
 

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
126
41
Utrecht
Zijn er ergens basiscursussen schaven-voor-dummies in het land?
Vast wel meerdere, maar deze zit toevallig bij mij in de buurt: Houtbewerkingscursussen | SWU.

Ik heb wel eens gelezen dat bij een 'normal' angle schaaf (dus niet de low angle) mensen nog wel eens de 2 platen per ongeluk om willen wisselen. En dus met de niet scherpe plaat proberen te schaven. Hier moet ik wel bij zeggen dat ik enkel low angle schaven heb... dus ik kan hier iets onzinnigs zeggen ;)
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
308
Rosmalen
Het zou helpen als je iets meer zou delen (hoe heb je de schaaf in elkaar zitten) , een foto, of gewoon vertellen welke regio je woont.
Maar, de schuine kant van de schaafbeitel moet naar achteren, dus je duwt de vlakke kant van de beitel het hout in, de beitel ligt met de kant die je geslepen hebt tegen de kikker.
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Het is mij niet duidelijk of je het mes wel scherp krijgt. Alles begint namelijk met scherp gereedschap. Dus als je je bij wijze van spreken kunt scheren met het mes dan ligt het daar niet aan.
Als je een stuk papier niet zonder te scheuren klein kunt krijgen dan is dat een begin.
In dat geval de beitel scherp is, dan is het afstelling van de dekbeitel, óf geen vlak bed waar de beitel op ligt of je hebt de beitel er bij wijze van spreken verkeerd om in gezet. Terug gaan naar Baptist kan ook, die willen je vast ook wel op weg helpen.
 

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
259
130
Leeuwarden
Wat de forummers proberen te zeggen is: Welkom op het Forum en wat leuk dat je je hebt aangemeld! :giggle:

Het is inderdaad wel handig om aan te geven in welke regio je woont zodat er gekeken kan worden wie er bij je in de buurt woont die je ongetwijfeld op weg kan helpen. Daarnaast helpt het als je wat foto's toe zou voegen want daar kunnen de experts je vast ook al mee op de juiste weg helpen!

Maar nogmaals, welkom! We zouden het leuk vinden als je je ook wilt voorstellen :)
 

Bomensnuffelaar

Nieuw lid
20 jul 2022
8
14
Ede
Mensen, wat een berichten. Top! Mjin woonplaats is geen geheim, ik woon in Ede (inmiddels ook aangepast in het profiel). Mocht er iemand hier in de buurt wonen hou ik mij aanbevolen!

Om op wat vragen terug te komen:

- De beitel en keerbeitel zijn correct gemonteerd;
- Het is een Peaktool Basic #5;
- Volgens mij is de beitel scherp, maar zoals gezegd heb ik er geen ervaring mee en is het voor mij dus lastig te zeggen of 'ie scherp genoeg is..
- In een geposte link naar de Stadswerkplaats Utrecht zag ik een workshop slijpen en wetten. Ik denk dat ik me daar maar voor inschrijf, is nooit een slecht idee. Haarlem is een beetje uit de richting, maar dank voor het meedenken!
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.991
817
Omgeving Leiden
Hoi @Bomensnuffelaar , post als het kan even
een foto van de hele gemonteerde schaaf,
een detailfoto van de schaafbeitel gemonteerd op de keerbeitel ,
een foto van de schaafbeitel
een detailfoto van het snijvlak.

Misschien dat we hier wat aan kunnen zien.
 

Jurriaan9

Ik word niet gehinderd door te veel aan kennis;-)
29 mei 2019
212
69
Begonnen met een stuk hardhout? Of harthout?
Stukje populieren kan al helpend zijn.
 

Bomensnuffelaar

Nieuw lid
20 jul 2022
8
14
Ede
Hierbij wat foto’s van de schaaf en beitels. Er is overigens een kleine vooruitgang, ik heb een krul geschaafd. Ik ben even van het harde kersenhout overgestapt op vuren. Daar dus wel een krulletje, maar zeker niet van harte. Kost veel kracht, en de schaaf hapt nog behoorlijk.
 

Bijlagen

  • IMG_2369.jpeg
    IMG_2369.jpeg
    70,9 KB · Weergaven: 188
  • IMG_2370.jpeg
    IMG_2370.jpeg
    36,5 KB · Weergaven: 188
  • IMG_2371.jpeg
    IMG_2371.jpeg
    59,9 KB · Weergaven: 191
  • IMG_2372.jpeg
    IMG_2372.jpeg
    72,9 KB · Weergaven: 188

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Het lijkt erop dat er wat rafeltjes in de vouw zitten. het geeft ook de indruk dat de vouw verbrand is geweest, met welke machine slijp je? Of gebruik alleen slijpstenen?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.