Schaven lukt niet..

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.446
539
Volgens mij zijn (waren) peaktools (Qangsheng) schaven uit de doos altijd vlak genoeg om je daar niet druk over te maken... Nou heb ik al een paar jaar geen nieuw Qangsheng meer gekocht dus ik kan niet met zekerheid zeggen of dat nog steeds zo is, maar vooralsnog heb ik geen reden om daar aan te twijfelen...
Ik geef je volledig gelijk.
Ik zie ook geen reden om eraan te twijfelen.
Op mijn werk komen er jaarlijks een tiental nieuwe Quangheng nr 4 binnen. Sporadisch in de vorm van ondersoort Dictum, soms ondersoort Jooma, voor het grootste gedeelte zijn het ondersoort Peacktool/ luban schaven.

De laatste jaren geen problemen te melden over de bodem. Er kan wel iets schelen aan de keerbeitel of aan een ander onderdeel, en dat lossen we op. Een tweetal keren vergruisde de schaafbeitel bij gebruik. Baptist stuurde vlot een andere.

Heel exceptioneel komt er ook nog eens een Lie Nielsen , nog steeds nr 4, binnen.
Die schaven ook goed, ik zou zelfs meer durven zeggen, die schaven even goed als de Quancheng soorten.

Ook Stanleys komen binnen, oudere (niet de echt waardevolle) ; een gedeelte daarvan moet helaas worden afgekeurd.

En dan is dat niet omdat bijvoorbeeld het keermes niet aansluit , getorst is en nog meer verkeerde vormen heeft. Wringen en slaan met de hamer veilen, slijpen wetten om onderdelen functioneel te krijgen, behoren tot de routines die we wel doen.
Het gebeurt dat het enkele uren voor één schaaf vraagt, maar er zijn schaven die zelfs dan nog niet goed zullen zijn. Die worden afgekeurd, we beginnen er niet aan, er zijn grenzen aan de redelijkheid.

Aankoopadvies: koop je een nieuwe schaaf nr 4, dan kan Stanley niet meer worden aangeraden.

Ik zou in eerste instantie zeker niet aan de bodem beginnen te prutsen.
Die beitel eerst echt scherp krijgen en dan leren schaven en leren afstellen.

En die rulertrick die Cosman toont (maar niet heeft uitgevonden) zou ik ook maar opgeven.

Groeten

Ornament
www.houtsnijden.eu
 
Laatst bewerkt:

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
230
21
Gouderak
Ik zou ook de keerbeitel eens iets verder naar boven zetten (de middelste...). Zeker als de schaafbeitel niet helemaal recht/scherp is kan dat een beetje helpen; het resultaat is misschien iets minder mooi, maar je krijgt wel krullen. Verder wat al gezegd is, er lijken wat beschadigingen op te zitten. hij lijkt overigens ook niet helemaal recht.

Maak ook eens een foto van de onderkant met gemonteerde beitels. Zaagsel is vaak een resultaat van een niet helemaal scherpe beitel, gecombineerd met heel weinig schaafdiepte...

Wat enorm kan helpen is iemand met ervaring die je even eea kan laten zien. Het is heel lastig om van scratch af aan zonder ervaring te weten hoe je een schaaf goed instelt; er zijn heel veel variabelen. Scherpte van de schaafbeitel (beide kanten), scherpte en gped aansluiten van de keerbeitel, hoe hoog zit de keerbeitel op de schaafbeitel, afstelling van de kikker, en diepte van schaven hebben allemaal invloed. En het soort hout, en de nerf van het hout :)

Als je maar eerst eens ziet en voelt hoe het werkt alles wel goed staat ingesteld scheelt dat al enorm. Kijk ook eens naar filmpjes van David Charlesworth, Rob Cosman en Paul Sellers op Youtube, genoeg voorbeelden van goed slijpen en goed instellen. En een goedkoop slijphulpje (Eclipse kloon) kan ook enorm helpen.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.236
535
Eanske
ingoogni.nl
Ik zou in eerste instantie zeker niet aan de bodem beginnen te prutsen.
Alleen controleren, 10s werk, stalen liniaal, winkelhaak of rij erlangs houden, lichtspleet beoordelen. Niet goed, ding retour.

Op zich moet een schaaf zo uit de doos kunnen schaven. Scherpte etc zal niet optimaal zijn, het kost misschien wat meer kracht maar werken moet het wel. Toch? (Niet goed, ding retour?)
 
  • Leuk
Waarderingen: Nico Oosthoek

Robje

Actieve deelnemer
18 jun 2021
44
19
Rheden
Bekend probleem waar ik eigenlijk ook mee worstel. Lijkt me mooi om op deze manier te werken om mijn hout glad en vlak te krijgen. Maar heb veel last van een happende of een zaagsel producerende schaaf. Heb een low angle schaaf. Dacht dat het hieraan lag en dus een tweedehands Stanley 4 gekocht waar ik ook geen vrienden mee ben.

Heb je je misschien aangemeld voor de workshop van de Schrijn bij Baptist?
Schaven met workshop van de Schrijn

Voor het goed scherp maken van je beitel kun je ook nog terecht bij de workshop beitel en schaafbeitel scherp krijgen.
Workshop slijpen en wetten de Schrijn (Baptist)

Of de workshop meubelmaker van wood en co bij Baptist.
Workshop meubelmaken
Er zijn er genoeg die je het willen uitleggen. Zoals hier al vermeld: locatie. Het eerste wat ik deed was even klicken op je naam om te zien waar je woont. Hoef je er niet in te zetten maar dan krijg je dit of helemaal geen reactie. Als je in de buurt zit mag je gerust langskomen voor uitleg/finetunen
Misschien kom ik een keer langs @Wim Kluck als het mag. Ga eerst naar de cursus bij Baptist. Maar weet niet of ik daar mijn eigen schaven kan gebruiken/ afstellen.
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
"Achterkant is vlak geslepen en gewet, daarna een microbevel op geslepen (a la Rob Cosman)."
Hier hebben we in elk geval een onderdeel van het probleem te pakken, als je een vouw op de achterkant slijpt sluit de keerbeitel niet meer aan. Zal vrij snel vollopen met houtprut en dan stopt de schaaf met schaven.

Tevens is het van belang dat de beitel voldoende scherp is.
 

Bomensnuffelaar

Nieuw lid
20 jul 2022
8
14
Ede
Nou, we zijn inmiddels goed 3 maanden verder, en *tromgeroffel* we schaven hier inmiddels mooie krullen! Ik heb een workshop slijpen en wetten gevolgd (stadswerkplaats Utrecht), daar een hoop opgestoken op één avond. Zoals velen al dachten, het slijpen en wetten was gewoon niet goed genoeg. Schaaf afstellen was ook onderdeel van de workshop, ook daar was nog wat voor verbetering vatbaar.

Dank voor het meedenken!
 

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
284
129
55
Luzy Saint Martin
Wat ik nog mis inndit hele verhaal: welke houtsoort? Heb je wel naar de draairichting gekeken? Is het misschien kruisdradig hout?

Gereedschapsbeheersing is één ding maar materiaalkennis is wellicht nog belangrijker. En uiteraard maakt de combinatie van beide dat je straks een goed ambachtsman wordt :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.