Schaven kist krijgt beitels nestje

nelus

Actieve deelnemer
12 mei 2020
252
102
Al weer een tijdje geleden heb ik deze schaven kist gemaakt met vrijwel alleen handgereedschap. Omdat de kist veel ruimte heeft was het plan om daar later een tray in te maken voor mijn beitels en kleinere schaven. Deze vakantie nadat alle verbouwings,- / schilder wensen van moeders de vrouw waren vervuld wat tijd gevonden om deze tray te maken en ik wilde het resultaat graag delen. Alle gereedschappen liggen op ruw bruinleer en de beitels worden op hun plek gehouden door kleine rare earth magneetjes verwerkt in het hout. Ook eindelijk toegekomen aan het brandmerken van het kist en daarna de tray. Al met al is het een mooie kist geworden met tools waar ik elke keer als ik de deksel op til weer warm van wordt. Hopelijk kunnen jullie genieten van de foto's.

mvg niels
 

Bijlagen

  • IMG_8884.JPG
    IMG_8884.JPG
    127,7 KB · Weergaven: 168
  • IMG_8857.JPG
    IMG_8857.JPG
    86 KB · Weergaven: 162
  • IMG_8890.JPG
    IMG_8890.JPG
    147,1 KB · Weergaven: 162
  • IMG_8891.JPG
    IMG_8891.JPG
    92,7 KB · Weergaven: 162
  • IMG_8892.JPG
    IMG_8892.JPG
    100,8 KB · Weergaven: 163
  • IMG_8878.JPG
    IMG_8878.JPG
    108,5 KB · Weergaven: 173

nelus

Actieve deelnemer
12 mei 2020
252
102
bedankt voor de reacties! @ hdv: daar hoor ik zoveel verschillende reactie over, de een vind dat het niet kan en de ander wel. Ik denk dat dat met nat slijpen en wetten wel mee valt en ik doe ze toch telkens af tijdens het wetten. Heb jij daar nog een mening over dan? mvg niels
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
Nee, ik was vooral nieuwsgierig naar jouw ervaringen daarmee. Zelf heb ik altijd in mijn achterhoofd dat je bij het scherpen ook slijpsel produceert dat je eraf zult moet halen. Maar een echt definitief antwoord heb ik nog niet gezien. Er zijn net zoveel voor- als tegenstanders van magnetiseren, krijg ik de indruk.

[Edit] Nu is het kuisen van een schaafijzer of beitel wel een stuk makkelijker, dan het kuisen van een schaaf "body". Maar of dat nu echt het grootste bezwaar is, dat weet ik ook niet.
 

nelus

Actieve deelnemer
12 mei 2020
252
102
@hdv: heb net even gekeken maar je koopt voor 1.50 een demagnetiseer unit maar ik verwacht dat het niet nodig is.


wel blij dat na jaren verzamelen mijn schaven nu een mooie kist hebben. Heb een tijd geleden mijn No62 LAJP van lie nielsen weg gedaan maar denk dat ie misschien toch terug komt. Er is nog plek..... en ik heb hem toch wel echt nodig ;)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
@hdv: heb net even gekeken maar je koopt voor 1.50 een demagnetiseer unit maar ik verwacht dat het niet nodig is.


wel blij dat na jaren verzamelen mijn schaven nu een mooie kist hebben. Heb een tijd geleden mijn No62 LAJP van lie nielsen weg gedaan maar denk dat ie misschien toch terug komt. Er is nog plek..... en ik heb hem toch wel echt nodig ;)
Je hebt ze allemaal nodig. Heb ik mijn vrouw verteld. :LOL:
 
  • Leuk
Waarderingen: nelus en Willempie

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
Ik heb een no. 62 van Veritas en dat is inderdaad een heel handige variant om erbij te hebben. Samen met de 5½ is dat een van mijn meest gebruikte bankschaven.
 
  • Leuk
Waarderingen: nelus

nelus

Actieve deelnemer
12 mei 2020
252
102
En als laatste toevoeging en tray voor mijn sets veritas beitels in PM-V11. Waarbij me trouwens iets vreemds opviel dat mogelijk een van jullie kan ophelderen? de kleinste butt chisel (1/8) heeft een langer handvat dan de andere 5. hierbij de foto's. Ook deze schoonheden komen op kleine magneetjes te liggen en komen bovenop de vorige tray te staan. Mogelijk als laatste nog 1 tray voor mijn winkelhaak / meet gereedschappen en kruisstaal etc.
 

Bijlagen

  • IMG_8932.JPG
    IMG_8932.JPG
    163,3 KB · Weergaven: 66
  • IMG_8933.JPG
    IMG_8933.JPG
    165,1 KB · Weergaven: 63
  • IMG_8934.JPG
    IMG_8934.JPG
    160 KB · Weergaven: 56
  • IMG_8936.JPG
    IMG_8936.JPG
    175,9 KB · Weergaven: 56
  • IMG_8937.JPG
    IMG_8937.JPG
    91,4 KB · Weergaven: 60
  • Leuk
Waarderingen: Rizz en Wim Kluck

nelus

Actieve deelnemer
12 mei 2020
252
102
die butt chisel is trouwen 1/4. Heb contact gehad met veritas en waarschijnlijk is het een franken chisel. Dus vanuit de fabriek het handvat van een bench chisel op een butt chisel geplaatst.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.