Schaafbeeld

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
708
738
de buurt van den bosch
Dat klopt in principe. Je kan echter wel de slijphoek van je messen veranderen. Kersenhout is ook heel vaak zo'n probleem geval.
Hiervoor heb ik een tweede set messen gekocht en aangepast door er een tweede vouw aan te slijpen. Net zoals dat bij handschaven gedaan wordt om warrig hout te schaven.
Dus gewoon je messen met de vouw op een slijpsteen zetten, dan het mes 15 graden omhoog kantelen en er een tweede vouw op slijpen. Alles bij elkaar opgeteld zit je dan ook op een slijphoek van 55 tot 60 graden.
Ik heb zelf een draagbare Dewalt vandikteschaaf. Met deze messen hoor je ook duidelijk dat de motor meer moet werken. Daarom minder grote stappen nemen met de spaanafname.
Het resultaat is, in ieder geval bij mij, een mooi glad oppervlak.
Je moet natuurlijk wel de mogelijkheid hebben om je messen te slijpen, met name de brede exemplaren.
Op het net zijn hier trouwens wel creatieve oplossingen voor te vinden.

Gr Ed
dit is wat ik eigenlijk bedoel,ik had het wat beter uit moeten leggen met die 15 graden.

gr, edwin
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.