Schaafbeeld

alexandervanbaelen

Actieve deelnemer
31 jul 2019
83
23
Hoeilaart
Hallo allemaal,

Heb wat afrormosia geschaafd, waarvan enkele stukken gewoon lelijk zijn.

20210319_191138.jpg

Ik heb onlangs nieuwe schaafmessen geplaatst, initieel dacht ik dat het messen van tersa waren, maar blijkt niet het geval. Met deze messen heb ik enkele wat yellow pine geschaafd.

Wat zou de oorzaak zijn?
Hout?
Messen bot na yellow pine?
Slechte kwaliteit messen?
Fout van de gebruiker?😁
 

3xtr3m3

Actieve deelnemer
19 sep 2020
144
29
Antwerpen
Kan iemand, aan een leek als mijzelf, uitleggen wat er juist mis is met het resultaat?
Misschien even highliten op de foto waar jullie het juist over hebben. Thanks
 

JonasLa

Actieve deelnemer
15 mei 2016
92
73
Ik heb ook al flink geworsteld met het schaven van Afrormosia met kruisdraad. Mijn resultaat zag er net uit zoals jouw foto. Ik schaafde ook met nieuwe, scherpe messen in een Elektra Beckum HC260. Deze machine heeft wel maar 2 messen.
Als de draad van het hout zo warrig van structuur is ben ik er vrij zeker van dat je het probleem gewoon op een andere plek in het hout zal zien als je de doorvoerrichting omdraait.

Als de stukken niet te groot zijn zou ik ze na het haaks schaven even over de zaagtafel halen en de sporen van het zaagblad wegschuren. Een beetje de omgekeerde wereld, maar als het in dit geval werkt, waarom niet?:)
 

alexandervanbaelen

Actieve deelnemer
31 jul 2019
83
23
Hoeilaart
Hey allemaal,

Bedankt voor jullie tips! Straf Fons dat je je een post van 6 jaar geleden nog herinnert, ik weet al niet meer wat ik vorige week heb gegeten :D!

Ik heb in de tussentijd eens een test gedaan door de messen op te draaien (ongebruikte kant) en het schaafbeeld is zooooo veel beter. Eén test met heel trage doorvoor en een tweede aan gewone snelheid. Beide leverde het perfecte resultaat op!

Voor:

20210320_114835_resized.jpg
Na:
20210320_115430_resized.jpg

Nu ben ik wat geïrreiteerd, want heb een hele hoop hout bereid voor een badkamermeubel te maken, waar sommige delen dit probleem hebben. Aangezien ik hier al op 18mm zit heb ik te weinig marge om nog dunner te gaan. Rest me alleen de optie om het mooie hout voor zicht kanten te houden en lelijker hout achter en onderaan te gebruiken. Indien nodig moet ik dus nog wat hout voorbereiden.

Nu was mijn mes blijkbaar niet scherp genoeg, wat ik straf vind, aangezien ik alleen maar een heel kleine hoeveelheid yellow pine had geschaafd. Kan dit?

Als ik dan toch kijk naar de Tersamessen, dan vraag ik me af welke ik moet kopen? Tersa zelf raadt verschillende messen per houtsoort aan, maar dat vind ik te duur en te onpraktisch. Als ik kijk naar een spiraalas dan denk ik ook niet dat je dit elke keer gaat verwisselen. Als ik daarbij ook hardmetalen tersa messen wil hebben dan ben ik bijna 300 Euro kwijt! In een eerdere post zei ik nog dat je voor de meerprijs van een spiraalas vele tersa messen kon kopen, maar denk dat ik hier op moet terug komen...

Iemand tips ivm welke messen ? Soort? Plaats van aankoop?

Bedankt!
Alexander
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.692
Terkaple
www.woodworking.nl
Een vandikte schuurmachine heeft hier geen last van.. Een eenvoudige is goed zelf te maken.

Maar dit is ook wel op te lossen, maar dat hangt voornamelijk af hoe je het hout gaat behandelen. Als je wat schuurstof bewaart en dat aanmaakt met wat kleurloze lijm en je plamuurt het uitscheuringen dicht. Dan zie je daar na het lakken niets meer van. In de natte lak schuren en die pap met een plamuurmes in de gaatjes en nerven werken gaat ook prima.
Als je met olie gaat werken is het lastiger, dan zou ik het toch zoveel mogelijk terug schuren, maar ook dan is het vullen van de scheurtjes nog wel mogelijk,

Zit zelf tegen hetzelfde probleem aan te kijken, Heb een nieuw aanrechtblad gelijmd van ruim 4 cm dikke eiken delen. Mijn zoon wilde graag helpen en begint met een afsteekmes de uitgeperste en uitgeharde lijm weg te steken, maar steekt daarbij ook een paar grote splinters uit... Maar het is zo'n beste jongen, dus ik heb niks gezegd en kijk hoe ik dat op ga lossen. Had het wel graag met olie af willen werken...

jaap
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.992
820
Omgeving Leiden
Nu was mijn mes blijkbaar niet scherp genoeg, wat ik straf vind, aangezien ik alleen maar een heel kleine hoeveelheid yellow pine had geschaafd. Kan dit?

Misschien hars op de snijvlakken?
 

alexandervanbaelen

Actieve deelnemer
31 jul 2019
83
23
Hoeilaart
Voor de zekerheid kijk ik nog even voor extra tersa messen, kan iemand me raad geven, vind hier eigenlijk weinig info over. Tersa zelf beweert dat het vitaal is om hun messen te gebruiken om schade te verkomen. Kan ik natuurlijk begrijpen vanuit hun standpunt. Zou ik dit advies dan opvolgen en specifiek hun schaafmessen kopen, of zijn 'imitaties' ook goed?

Iemand ervaring met niet officiële messen? Ik zie bv dat CMT er ook heeft, en die zijn qua prijs ook nog eens veel interessanter.

Alvast bedankt,
Alexander
 

Arjen Bosse

Actieve deelnemer
22 jun 2016
227
48
Laatst heb ik HSS Tersa messen via Freeskop.nl besteld. Niet orgineel en volgens de leverancier te vergelijken met m42 kwaliteit. Het viel me echt tegen hoe lang (kort eigenlijk) de messen meegaan. Na dat ik er hoogtuit 100 meter eiken mee geschaafd had kon ik de boel al omwisselen. (een salontafel en twee wandplanken)
Voor mijn gevoel gingen de standaard messen van m'n oude VVDB veel langer mee. Maarja, als ze beweren dat het vergelijkbaar is met M42 kwaliteit dan is dat dus blijkbaar ook niet goed genoeg voor mij. Ik ben benieuwd hoe lang een HW mes het vol houd, de prijs houd me wel tegen maar wellicht is het de moeite waard.
 
  • Leuk
Waarderingen: alexandervanbaelen

alexandervanbaelen

Actieve deelnemer
31 jul 2019
83
23
Hoeilaart
Ik ben benieuwd hoe lang een HW mes het vol houd, de prijs houd me wel tegen maar wellicht is het de moeite waard.
Vind dit ook wel spannend, voor mijn toestel zou de aankoop iets meer zijn dan 250 EUR (3 X 300mm). Stel je voor dat je dan een spijker zou hebben!

Als ik je goed begrijp zou je zeggen: Doe maar gewoon origineel!? Dat is in ieder geval mijn huidig gevoel ook op basis van een soortgelijke aankoop van Tersa replicatie messen.

Heb je zelf een goed online adres + type (mss toch m42?)?

Mvg,
Alexander
 
Laatst bewerkt:

Arjen Bosse

Actieve deelnemer
22 jun 2016
227
48
Vind dit ook wel spannend, voor mijn toestel zou de aankoop iets meer zijn dan 250 EUR (3 X 300mm). Stel je voor dat je dan een spijker zou hebben!

Als ik je goed begrijp zou je zeggen: Doe maar gewoon origineel!? Dat is in ieder geval mijn huidig gevoel ook op basis van een soortgelijke aankoop van Tersa replicatie messen.

Heb je zelf een goed online adres + type (mss toch m42?)?

Mvg,
Alexander
Ja, dat kost nogal wat voor een wisselmes. Hiervoor heb ik een gewone schaafas met HSS beitels gehad en heb dus geen ervaring met Tersa dan de hierboven benoemde ervaring. Ik hoop dat een ervaringsdeskundige misschien wat ervaringen mbt tot standtijd en kwaliteit van de Tersa messen kan delen.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.152
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Vind dit ook wel spannend, voor mijn toestel zou de aankoop iets meer zijn dan 250 EUR (3 X 300mm). Stel je voor dat je dan een spijker zou hebben!
lang geleden weigerde mijn toenmalige messenleverancier aanvankelijk om mij hm-bestukte schaafmessen te leveren
hij vond het risico op kappen in de messen te groot in verhouding tot de prijs
ik heb ze uiteindelijk toch gekocht, maar ergens had die man gelijk

ander aspect: heb je een kap in je messen, verschuif ze dan iets tov mekaar
daardoor zie je geen bultstreep meer op je geschaafde hout
 
  • Leuk
Waarderingen: alexandervanbaelen

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
708
738
de buurt van den bosch
ik heb niet veel verstand van machinaal schaven, maar is het niet zo dat dan de schaafmessen onder een hoek van 15 graden moeten staan.ik schaaf meestal met de hand en werk ook veel met hout waar kruisdraad in zit,en dit lukt meestal met beitels onder een hoek tussen 55 en 65 gr.

gr, edwin
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.152
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
ik heb niet veel verstand van machinaal schaven, maar is het niet zo dat dan de schaafmessen onder een hoek van 15 graden moeten staan.ik schaaf meestal met de hand en werk ook veel met hout waar kruisdraad in zit,en dit lukt meestal met beitels onder een hoek tussen 55 en 65 gr.
alle respect voor wie vol liefde voor zijn hout met de hand schaaft
helaas kan je bij machines de hoek niet verstellen
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
alle respect voor wie vol liefde voor zijn hout met de hand schaaft
helaas kan je bij machines de hoek niet verstellen
Dat klopt in principe. Je kan echter wel de slijphoek van je messen veranderen. Kersenhout is ook heel vaak zo'n probleem geval.
Hiervoor heb ik een tweede set messen gekocht en aangepast door er een tweede vouw aan te slijpen. Net zoals dat bij handschaven gedaan wordt om warrig hout te schaven.
Dus gewoon je messen met de vouw op een slijpsteen zetten, dan het mes 15 graden omhoog kantelen en er een tweede vouw op slijpen. Alles bij elkaar opgeteld zit je dan ook op een slijphoek van 55 tot 60 graden.
Ik heb zelf een draagbare Dewalt vandikteschaaf. Met deze messen hoor je ook duidelijk dat de motor meer moet werken. Daarom minder grote stappen nemen met de spaanafname.
Het resultaat is, in ieder geval bij mij, een mooi glad oppervlak.
Je moet natuurlijk wel de mogelijkheid hebben om je messen te slijpen, met name de brede exemplaren.
Op het net zijn hier trouwens wel creatieve oplossingen voor te vinden.

Gr Ed
 
  • Geweldig
Waarderingen: ZotVanHout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.