Salontafel, poten met pen en spie aan blad (wedged through tenon)

olivier_a

Actieve deelnemer
20 jun 2017
166
58
Brussel
Het idee is een laag en rond eiken salontafel, geïnspireerd op elementen uit onderstaande foto's. Afmetingen 100cm doorsnede, hoogte 30cm.
3.jpg1.jpg2.jpg

Er zit wat tijdsdruk achter dus ik besloot te vertrekken van droog hout. Dat is prima tweedehands te vinden, veelal decennia droog, kwartiers gezaagd en klaar voor gebruik. Dit werd het dus. 32mm dik op 101cm diameter. 25 EUR. Daar kan geen houthandel tegenop.
4.jpeg

Vernislaag eraf geschaafd om de houttekening en kleur te checken. Europese eik lijkt me. Ik vind dit sneller gaan dan schuren of schrapen, maar bot wordt die er wel van.
5.jpg

Een centimeter speling op de cirkel, dus hulpstuk gemaakt en met bovenfrees echt rond gemaakt.
6.jpg

Een opstaande rand gefreesd, een flattening jig gemaakt en 10mm er af gefreesd in 3 keer. Dan is er nog 22mm dikte over, en daar zitten trouwens de schroefgaten van het oude onderstel.
7.jpg 8.jpg


Iedereen kent het wel: reststuk hout weggooien of houden? Meestal is het dan houden bij mij met als gevolg de werkplaats overvol. Nu bleek het toch eens van pas te komen en hergebruikte ik 4 oude eiken tafelpoten op de draaibank. Mijn eerste ervaring met spindel draaien, lukte aardig.
9.jpg

Meteen ook de pen eraan gedraaid die door het tafelblad zal steken
10.jpg


vervolg in de volgende post...
 
  • Leuk
Waarderingen: Fluo

olivier_a

Actieve deelnemer
20 jun 2017
166
58
Brussel
Onderstel met ronde pen en gat verbindingen in elkaar gezet. Enkel een foto van het eindresultaat spijtig genoeg. Ik twijfel nog of ik de pennen afzaag en vlakschuur tegen de poten of ze laat uitsteken.
11.jpg 12.jpg
13.jpg


Nu nog het onderstel bevestigen aan het blad en daarover gaat mijn vraag. De pennen voor het blad passen strak in de gaten. Is het voor de stevigheid nodig om die in te zagen en een spie in te slaan? Of is enkel lijmen voldoende? En hoe vangt zo'n verbinding de werking van het blad op?
Ook esthetisch gezien zou ik liever de spie vermijden omdat zoals je kan zien op de foto, de oude tafelpoten reeds verlijmd waren en er dus al contrast zit in het kops hout.
 
Laatst bewerkt:

olivier_a

Actieve deelnemer
20 jun 2017
166
58
Brussel
als je de pennen uit laat steken, kan je door de poten & dwars op de regels een ronde pen steken
komen de poten door het blad ?
Ja dus zoals op de eerste inspiratie foto wil ik de 4 ronde pennen van de poten door het tafelblad steken, zoals je soms ziet bij krukjes of stoelen, uiteraard wel gelijk afzagen :)

Dit dus:
14.jpg
 
Laatst bewerkt:

olivier_a

Actieve deelnemer
20 jun 2017
166
58
Brussel
Niet, die steunt op de randen rondom (die al vlak waren). Dus voor de duidelijkheid, dit is de jig om te vlakken (uithollen), niet om de cirkel te maken, die heb ik wel met een gat en nagel vastgezet
 

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
264
Koekelare
Ook esthetisch gezien zou ik liever de spie vermijden omdat zoals je kan zien op de foto, de oude tafelpoten reeds verlijmd waren en er dus al contrast zit in het kops hout.
Kan je de spie niet net voorzien op die lijmnaad? Zo breek je het contrast en zal het niet meer opvallen dat die reeds verlijmd waren.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
"Nu nog het onderstel bevestigen aan het blad en daarover gaat mijn vraag. De pennen voor het blad passen strak in de gaten. Is het voor de stevigheid nodig om die in te zagen en een spie in te slaan? Of is enkel lijmen voldoende? En hoe vangt zo'n verbinding de werking van het blad op?
Ook esthetisch gezien zou ik liever de spie vermijden omdat zoals je kan zien op de foto, de oude tafelpoten reeds verlijmd waren en er dus al contrast zit in het kops hout."

Spie is mijns inziens niet nodig, verlijmen zou genoeg moeten zijn. Werking wordt wel opgevangen omdat het onderstel niet super stijf is. Dus gewoon je plan uitvoeren!
 

olivier_a

Actieve deelnemer
20 jun 2017
166
58
Brussel
hoe stop je dan precies aan de buitenkant zonder de opstaande rand te kwetsen ?

Heel goed opletten vooral.
Ik heb eerst rondom met de 'circle' jig 2-3 cm weggefreesd zodat er wat plaats was. Ook op de bovenfrees zo'n template gezet die dan net niet tegen de rand komt.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.739
400
Ik zou de X-vorm van het onderstel ook niet haaks op de plankrichting vh blad zetten, maar 45 graden draaien. Als het blad dan werkt in de breedte vangen alle poten de werking op ipv maar 2 vd 4.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.798
752
Enschede, Twente
Een spie is niet nodig. Maak de pen iets overmaats en klop met een hamer rondom zodat het wel in de gaten kan. De platgeslagen houtvezels herstellen zich weer, zetten uit (door het vocht in de lijm) en dan zit het loeisterk vast.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.595
541
Steenbergen, Noord Brabant
Je hebt het onderstel al helemaal voorbereid en de gaten voor de pennen van de dwarsregels zitten al in de pootjes: dan ligt de orientatie van de lijmnaad in de poten ook al vast. Als die mooi symmetrisch is dan kun je die wiggen inderdaad gebruiken om het contrast tussen de twee lijmvlakken in de poten te maskeren. Maar als het aan de bovenzijde (die door je blad heen steekt) niet of net niet symmetrisch is, versterken de wiggen dat effect en dat is niet mooi. We hebben het toch over een salontafel? Niet over een werkbank of zitmeubel. Ik zou in dit geval kiezen voor mooi en niet voor ‘gebouwd voor de eeuwigheid’.
 

olivier_a

Actieve deelnemer
20 jun 2017
166
58
Brussel
Wat betreft het contrast: 3 van de 4 pennen zijn egaal, eentje is nogal opvallend :D. Ze staan wel in dezelfde richting. Op onderstaande foto was het blad nog niet geborsteld en dat brengt sowiso wat leven in de tafel.
 

Bijlagen

  • IMG_20210601_134822.jpg
    IMG_20210601_134822.jpg
    120,4 KB · Weergaven: 19

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.