Saksische schuur

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Nog even een vraag:
Binnenkort ben ik toe aan de sporen voor de kap. Die rusten op de 20/20 liggers en daaronder (alleen de zijkanten en achterzijde) op de 15/15 liggers.

Maakt het dan uit of ik de sporen (45/125) voor ongeveer 1/3 uitkeep of als alternatief de sporen heel laat en de eiken balken wat inkeep?
En vastzetten met een 4- of 5 duimer voldoende?
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Het was even stil van mijn kant, moest wachten op het 15/15 eiken, ga het vanavond halen dus hoop in het weekend een stuk verder te zijn. Helaas kan ik s'avonds weinig doen, beetje donker dus ik moet het van vrije dagen en weekenden hebben voor zover "huiselijke" verplichtingen gen roet in het eten gooien.

Nog wel een prima straatkolk via marktplaats gescoord met een gietijzeren bovenzijde. Slechts € 57,50 en ook nog eens op 5 KM van mijn huis. Mooi voor in de bestrating voor de schuur. Ik maak niet snel reclame maar het zijn ook nog aardige lui: http://link.marktplaats.nl/m1090368530
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Ik zou de nok niet inkepen, maar de sporen aan de nok-kant, maar aan de gebint-plaat kant kan het wel denk ik. Kiek moar eem zegge ze hier.
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
Heb ooit bij een Friese schuur de liggers beperkt ingekeept en de sporen niet. De sporen waren van rondhout en het inkepen (met een bijl) bleef zeer beperkt. Geheel volgens de regel: hoe meer hout je weghaalt, hoe zwakker de constructie.
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Bedankt voor de opmerkingen heren!

even stil geweest hier, s'avonds schiet het niet echt op in het donker. Maar toch wat verder gekomen. Aan 3 zijden staan de lagere 15/15 palen en een deel van de liggers zijn op hun plek.
Nog 4 stuks te gaan. Moet aanstaande donderdag op een vrije dag lukken. Ze wegen rond 80KG per stuk denk ik gezien de maatvoering, beetje hulp is dan wel handig.

Hoop zaterdag met het straatwerk te kunnen beginnen.

image.jpg
image.jpg
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
image.jpg
image.jpg
Vandaag een mijlpaal bereikt, de eiken constructie staat in zijn geheel.

vandaag zijn de klinkers gebracht, bestrating wordt nu de eerste klus. Daarna de kap.
 

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
334
11
Wat een geweldig project om te volgen, het lijkt wel eeuwig zomer bij jullie haha.
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Tja, inderdaad veel mazzel gehad, eigenlijk nog niet door de regen weggejaagd. Maar nu wel door het gebrek aan licht, s'avonds kan ik nu helaas niet veel doen.
Weer een paar M2 klinkers erin leggen ging nog wel maar de rest uitvlakken, ik mis dan het overzicht.
Na ja, zaterdag is het vast weer droog:)
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Het was even stil aan deze zijde, veel op reis, beperkter daglicht. Maar wel enige vooruitgang, de bestrating zit er bijna in, alleen nog het kapwerk en dan aftrillen.
Heb eerst van een loonwerker een zware trilplaat geleend voor nop, hij heeft het graafwerk gedaan.
Vervolgens is er een partij gebruikte klinkers gebracht. Nadeel, veel halve en zo er tussen maar ja, in visgraat ben je ook veel nodig. En niet alles is perfect dezelfde maat, wat meer passen en meten. Voordeel: het ziet er best nostalgisch uit passend bij de schuur.
Ook een molgoot erbij zodat het water van het dak mooi de put in kan.

Als opsluiting koperslakkeien gebruikt, afvalproduct maar staat mooier bij de bestrating als betonnen bandjes en sowieso beter te leggen bij rondingen.
Ze zijn 16 bij 16cm en ongeveer 16cm hoog, best gewicht per stuk.

Weer een weekje buitenland straks, hoop zaterdag de straat af kan maken, dan kan ik vervolgens het hout voor de kap in 2 delen bestellen, eerst het balkhout, zodra dat verwerkt is vloerdelen als dakbeschot en tengels plus panlatten.

Even een foto van bovenaf:

image.jpg
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Dank je Jelte, wat late reactie, zat op een beurs. Begrijp ook niet helemaal goed waarom die foto's zo klein zijn, ik upload ze in origineel formaat, misschien heeft iemand suggesties.
Morgen bestrating afmaken, dan eindelijk weer houtworm spelen :)
 

Bart vv

Actieve deelnemer
25 mei 2015
172
0
Herzele
Hey Bert,
mooi werk en al goed gevorderd, zelf heb ik dat probleem met de foto's ook gehad, bij mij komt dit doordat ik de foto's neem met de ipad en deze worden dan automatisch verkleind om ruimte te besparen. Deze komen dan ook in de icloud waar de originelen worden bewaard of op de laptop, als ik van daaruit upload en niet van de ipad zelf hebben ze het normaal formaat.
Misschien is dit bij jou ook zo?

Mvg Bart
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Bestrating is klaar, nog even aftrillen en dan eindelijk met de kap bezig. Stenen zijn precies gelijk aan wat er al ligt, dat maar een keer schoonspuiten.

image.jpg
Krijg uploaden van een grotere foto nog niet voor elkaar zie ik. Met de iPhone gemaakt is hij ruim 4 MB....
Stuur hem dan per mail naar mijn iPad op origineel formaat. Indien ik de foto dan zo plaats ligt hij op zijn kant. Moet ik hem eerst 180 graden roteren, opslaan, weer 180 graden doordraaien, opslaan en dan staat hij wel recht. Vreemd......
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    22,6 KB · Weergaven: 812
Laatst bewerkt:

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Welkom Jelte,
het was even stil aan deze zijde, veel op reis maar net vandaag is het kaphout gebracht. Vanaf zaterdag ga ik ermee aan de slag. Deze maand wat vrije dagen dus ik hoop voor het jaareinde een heel eind te komen, nog wel even spannend om de hoekkepers goed op de plek te krijgen.
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Begin is er, een nokbalk op zijn plek en 4 sporen
dat lukt me alleen wel, binnenkort verder met hoekkepers, daar ben ik even wat hulp bij nodig.
image.jpg
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Vandaag weer een stukje verder gekomen, aantal sporen aan de achterzijde. Met name vanmorgen was het knap koud, rond min 8 graden maar eenmaal aan de gang weinig last van.
Vrijdag en zaterdag hoop ik nog een stuk verder opgeschoten te zijn.
image.jpg
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
De eerste 2 hoekkepers zitten op hun plek, best een puzzel om ze op de goede plek te krijgen. Maar passtukken gemaakt om redelijk zeker te zijn dat het gaat passen:
image.jpg
Met dit resultaat:
image.jpg
image.jpg
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Ziet er weer goed uit Bert! blijf het jammer vinden dat de foto's zo klein zijn omdat er zo behoorlijk wat detail (waar je eigenlijk het drukste mee bezig bent) verloren gaat.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.