Sabre 250

JoopVerbe

Actieve deelnemer
3 dec 2020
103
12
Middelbeers (NB)
Ik kan bovenstaand alleen maar be-amen over de service van Baptist. Ze hebben verstand van en vertrouwen in hun spullen en staan achter hun klanten.
Gevolg is wel dat ik iedereen die Metabo Vandiktebank zou afraden, maar Baptist van harte aanraadt.
Goede service en vaak goede prijzen.
👍 Helemaal mee eens! Ik was bij Baptist en ik vond het een plezier om rond te kijken en ook onder de indruk van de mensen die daar werken qua vriendelijkheid, geduld en interesse. Het kostte me wel een paar centen, maar toch blij mee… Bedankt voor je reactie.
 

JoopVerbe

Actieve deelnemer
3 dec 2020
103
12
Middelbeers (NB)
Dan toch nog even een aanpalende vraag. Ben nu een beetje aan het experimenteren met dit machientje (lees: proefzagen). Met het af fabriek gemonteerde lint (ben vergeten extra linten bij te kopen) (ws door m’n leeftijd 😏) ben ik al niet ontevreden, maar ik lees dat ik er beter “Tuff-zagen” bij kan kopen. Kan iemand mij miss vertellen wat het speciale daaraan is en waar ik ze kan kopen….? En weer alvast bedankt!
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
736
290
RegioRotterdam
Tuff heeft geen zin in de douane rompslomp na Brexit en levert alleen nog naar adressen in het VK.
Ik heb reservelinten besteld bij lintzagenopmaat.nl
Kies koolstofstaal of hardpoint, 0.36 /0.40 mm dik. Dikkere bladen worden te stijf voor de wieldiameter van de 250 en je krijgt meer kans op scheurgroei/breuk door vermoeiing.
 
Laatst bewerkt:

JoopVerbe

Actieve deelnemer
3 dec 2020
103
12
Middelbeers (NB)
Tuff heeft geen zin in de douane rompslomp na Brexit en levert alleen nog naar adressen in het VK.
Ik heb reservelinten besteld bij lintzagenopmaat.nl
Kies koolstofstaal of hardpoint, 0.36 /0.40 mm dik. Dikkere bladen worden te stijf voor de wieldiameter van de 250 en je krijgt meer kans op scheurgroei/breuk door vermoeiing.
Dank voor de reactie en de info! Besteld zeg je, maar heb je ze ook al in gebruik en zo ja, wat zijn je ervaringen met deze…?
Ik heb trouwens Baptist gebeld en die zeggen dat ze heel goede zagen voor de Sabre hebben. Bestellen ze uit Engeland (!) zeggen ze. Van “Tuff” had de man, die ik aan de telefoon had, nog nooit gehoord… 😳 Iemand ervaring met deze zagen van Baptist? Hoor het weer graag…
Btw, heb bij “lintzagenopmaat.nl” gekeken, maar daar kan ik wel de lengte (1790mm) maar niet de breedte invullen!? Kga morgen bellen…
 
Laatst bewerkt:

Bast-hout

Actieve deelnemer
28 dec 2020
199
94
Milsbeek
www.bast-hout.nl
@JoopVerbe grappig dat op de website inderdaad dat ook staat bij de omschrijving van de sabre250 en 350

Let op! De Record lintzaag is voorzien van een standaard zaaglint uit de fabriek. Deze kunt u gebruiken voor het instellen van de machine en enkele testbewerkingen mee zagen. Dan merkt u dat dit zaaglint al een goed resultaat geeft. Gaat u vervolgens echt aan het werk, dan adviseren Record en wij om het zaaglint te vervangen door een beter exemplaar voor een nog beter resultaat (de Record zaagbladen die wij los of in een set aanbieden komen uit de UK en zijn van een betere kwaliteit)
Ik had dit nog niet eerder gezien maar bij de aanschaf van mn 350 zat een set (3) van de Record zaagbladen. Ik heb daar alleen de breedste nog van gebruikt en die gaat als een tierelier en voelt na ruim een jaar gebruik nog vlijmscherp. Wat ik zelf wel doe is na gebruik de spanning van de zaag halen met de hendel achterop (geen idee of dat ook op de 250 zit)
Ik heb vervolgens wel mijn duwstok met een tierap lus aan die hendel hangen zodat die in de weg hangt op het tafelblad en ik niet vergeet de spanning er weer op te zetten voor ik de zaag aan zet ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: JoopVerbe

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
736
290
RegioRotterdam
De Sabre250 heeft ook zo'n snelspanner, en hetzelfde problem met mogelijk ondoordacht starten. Ik gebruik een aluminium karabijnhaak die ik om de zaag leg als ik hem ontspan.
Een simpele onderbreker op die handle, zo een als op de deurtjes zit, zou geen verkeerd idee zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: JoopVerbe

JoopVerbe

Actieve deelnemer
3 dec 2020
103
12
Middelbeers (NB)
Dank “Inbeelder” en “Efvee”, goede suggesties! Zelf dacht ik om de knop van het bovenste deurtje een paar slagen los te draaien als de handle op de “ontspanmodus” staat….
Efvee: Heb je ook een ander zaaglint aangeschaft en in gebruik? Ik heb een setje van 3 gekocht bij Baptist (nog niet gebruikt).
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
736
290
RegioRotterdam
Ik had gelijk bij de machine een eerste set RP lintjes bij Baptist gekocht. Het was mijn eerste lintzaag en dan is het handig om alles uit één bron te betrekken zodat je eventuele problemen op één plek neer kunt leggen.
Het lint dat er origineel op zat heb ik nooit gebruikt. Dat had om te beginnen sinds de montage van de machine onder spanning gestaan en het zaagde als een dweil. Het ligt nog ergens voor het geval ik hout met spijkers of zo moet zagen.
De bijgekochte RP lintjes deden het een stuk beter. Ik heb vooral het 12 mm lint gebruikt, en dat veelal op vrij dik en hard hout. Na een jaar merkte ik dat ik harder moest drukken dan voorheen dus toen werd het tijd om bij te bestellen. Ik heb toen ook wat lintjes met fijnere vertanding gekocht. De RP linten zijn 6 tpi dus '3 tanden in het hout' houden lukt pas bij 16 mm dikte.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: JoopVerbe

JoopVerbe

Actieve deelnemer
3 dec 2020
103
12
Middelbeers (NB)
Ik had gelijk bij de machine een eerste set RP lintjes bij Baptist gekocht. Het was mijn eerste lintzaag en dan is het handig om alles uit één bron te betrekken zodat je eventuele problemen op één plek neer kunt leggen.
Het lint dat er origineel op zat heb ik nooit gebruikt. Dat had om te beginnen sinds de montage van de machine onder spanning gestaan en het zaagde als een dweil. Het ligt nog ergens voor het geval ik hout met spijkers of zo moet zagen.
De bijgekochte RP lintjes deden het een stuk beter. Ik heb vooral het 12 mm lint gebruikt, en dat veelal op vrij dik en hard hout. Na een jaar merkte ik dat ik harder moest drukken dan voorheen dus toen werd het tijd om bij te bestellen. Ik heb toen ook wat lintjes met fijnere vertanding gekocht. De RP linten zijn 6 tpi dus '3 tanden in het hout' houden lukt pas bij 16 mm dikte.
Hoi, sorry voor de late reactie. Ik heb ook de linten van RP van Baptist in gebruik. Voor zover ik het, als beginneling, kan beoordelen is er niks mis met die linten, maar ik zou wel een iets smaller lint willen. Volgens mij verkoopt Baptist die niet. Heb jij suggesties in de richting van een smaller lint gebruiken en weet je waar ik die evt. kan kopen.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.923
848
Oss
Hoi, sorry voor de late reactie. Ik heb ook de linten van RP van Baptist in gebruik. Voor zover ik het, als beginneling, kan beoordelen is er niks mis met die linten, maar ik zou wel een iets smaller lint willen. Volgens mij verkoopt Baptist die niet. Heb jij suggesties in de richting van een smaller lint gebruiken en weet je waar ik die evt. kan kopen.
Ik weet niet wat je wilt, maar Baptist heeft de smalste die erop kunnen (ca 6mm)
 
  • Leuk
Waarderingen: JoopVerbe

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
736
290
RegioRotterdam
Ik weet niet wat je wilt, maar Baptist heeft de smalste die erop kunnen (ca 6mm)
Correct. Voor linten smaller dan 6 mm kom je te biecht voor een Pégas. Ook een mooie machine, maar anders met heel eigen systeem en heel eigen prijskaartje. Op de Record Power, of op welke andere lintzaag dan ook, zou je het lint pletten in de geleidingen en het lint zou de rubber loopvlakken op de wielen moeren.
 
  • Leuk
Waarderingen: JoopVerbe

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.