Rubio ollie verwijderen ma 72 uur

Sebastiaan200

Actieve deelnemer
28 apr 2020
169
14
Goedemiddag!

Ik zit met een vraag en mis wel een probleem. Ik heb deze week op locatie een eiken houten vloer in de hal bij iemand in de olie gezet. Rubio natural 2c.

Nu na 3 dagen vind deze mevrouw mijn werk wel goed maar de Rubio had ze wat anders verwacht. Wat kan ik het beste doen. Het lijkt volledig uitgehard te zijn. En zou het ook moeten zijn na 72 uur. Gewoon opnieuw schuren of eerst voorbehandelen met een verdund schoonmaakmiddel?

Ik kon er weinig over vinden dus daarom post ik het hier. Mis weet iemand wel wat.

Fijne dag,

Vg
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Succes, dat gaat een lekker klusje worden om het te verwijderen en het er straks met een nieuwe laag van wat anders nog een beetje fatsoenlijk er te laten uitzien.
 

rinus

Post veel
13 nov 2011
755
154
Heerde
marinusvannorel.nl
Je hoort het vaker dat de opdrachtgever toch net iets anders wil en dan ook bereid is om te betalen om het over te doen.
Nog vaker hoor je dat de aannnemer de schuld krijgt.:-(
 

Dencom

Actieve deelnemer
13 aug 2020
332
132
Bocholt (Kaulille) Belgie
Misschien een heel dom andwoord, maar als het een tint donkerder moet zijn kun je er dan niet gewoon overheen gaan. Of even testen op een rest stukje wat een menging van kleuren doet,
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.846
901
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Domme antwoorden bestaan niet, maar het voordeel van monocoat is juist dat je het maar een keer kan opbrengen. Dat is nu een nadeel.

Maar proberen kan altijd.
Nou, je kunt het best twee keer opbrengen. Maar volgens Rubio gaat monocoat een 'verbinding aan met het hout'. Dat zou betekenen dat voor een tweede coat (mits de eerste voldoende is aangebracht) er geen hout 'meer over is' om mee te binden en dus alleen als een laag 'vernis' op de vorige laag ligt. Dat kan wel, maar levert een andere hechting op. En je bent het voordeel van een monocoat (1 maal opbrengen is genoeg) kwijt ;-)

Dat gezegd hebbende heb ik chemisch gezien zo mijn twijfels bij het verhaal van Rubio. De ingredientenlijst en MSDS doen niet vermoeden dat er componenten in zitten die _echt_ (chemisch) reageren met het hout. Ook zijn mijn eigen ervaringen met Rubioproducten nou niet heel positief. Persoonlijk zou ik dus eerst zeker proberen wat een tweede laag in bijvoorbeeld een andere tint oplevert...
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Een 2e laag monocoat gaat inderdaad in de praktijk prima….. maar of het er fraaier van gaat worden?
Maar een proefstukje is hier je vriend.

Twee lagen verwijderen is nog een vervelender klus tenslotte :)
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

Sebastiaan200

Actieve deelnemer
28 apr 2020
169
14
Nee ze verwijt mij nix ze vindt het te wit en wilt graag toch een genheel tramsparante olie. Ook nog ander merk. Denk dat grove korrel 40 dan 80, 120 180 nog het beste zal werken.
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
295
114
mijn ervaring met Rubio is dat je nu enkel moet schuren. (heb dit ook gehad met rubio op beuk (Baubuch panelen), verwijderen was wel na een paar uur en niet na volledige uitharding maar denk niet dat dit veel verschil gaat maken. Zou persoonlijk wel voor een andere rubio kleur gaan en nu geen ander product gaan gebruiken. Sowieso zullen er wel restproducten van de Rubio achterblijven die mogelijks anders reageren met het nieuwe product.

Rubio en eik gaan super goed samen voor een matte onzichtbare afwerking, zou gewoon enkele stalen maken en de klant laten kiezen.
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
295
114
Welke kleur van Rubio gaat onzichtbaar met eik? Bij pure werd het bij mij een stuk donkerder en bij naturel kwam er een wittige waas.
klinkt misschien maar raar maar het is de "White" die het meest naturel is bij eik... de meeste dealers hebben een stalen bord met eiken plankjes en de verschillende kleuren. Je kan ook testers kopen van 20ml
 
  • Leuk
Waarderingen: brt

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
869
184
Het is een olie met een harder. Het zal dus relatief snel droog en uitgehard zijn, maar het blijft een olie. Opnieuw afwerken is gewoon mogelijk, dit zou je als precies hetzelfde als groot onderhoud moeten uitvoeren.

Voor nu zou ik even helemaal niets aan de vloer doen, maar een paar proefstukjes pakken en die met 2C behandelen. Laten drogen, schuren en dan met een andere afwerking (bijv. black/oak/dark oak) erover. Laat de resultaten aan de opdrachtgever zien, en maak ook duidelijk dat op een groot oppervlak het er anders uit kan zien en de afwerking mogelijk anders uitpakt. De standaard kleurstalen zullen zeker niet voldoen, want door opnieuw behandelen wordt maar ca. 1/3 van de olie opgenomen ten opzichte van een "kale" vloer en het effect zal dus zeker anders zijn. Tenzij je met korrel 40 inderdaad de hele toplaag verwijderd.
 

Sebastiaan200

Actieve deelnemer
28 apr 2020
169
14
Het is een olie met een harder. Het zal dus relatief snel droog en uitgehard zijn, maar het blijft een olie. Opnieuw afwerken is gewoon mogelijk, dit zou je als precies hetzelfde als groot onderhoud moeten uitvoeren.

Voor nu zou ik even helemaal niets aan de vloer doen, maar een paar proefstukjes pakken en die met 2C behandelen. Laten drogen, schuren en dan met een andere afwerking (bijv. black/oak/dark oak) erover. Laat de resultaten aan de opdrachtgever zien, en maak ook duidelijk dat op een groot oppervlak het er anders uit kan zien en de afwerking mogelijk anders uitpakt. De standaard kleurstalen zullen zeker niet voldoen, want door opnieuw behandelen wordt maar ca. 1/3 van de olie opgenomen ten opzichte van een "kale" vloer en het effect zal dus zeker anders zijn. Tenzij je met korrel 40 inderdaad de hele toplaag verwijderd.
Goedenacht,

Dat is dus waarschijnlijk het geval. Weer opnieuw met korrel 40 beginnen. (Die witttige 'waas kan je licht opschuren met fijne korrel goed uitboenen). Maar dat is niet het probleem.

Ik ga verder erg goed met deze klant door 1 deur. Nu nog steeds. Maar ik heb haar vooraf gezegd wAt ze kon verwachten en heb toen skyrl aangeboden. Maar ze
Kende iemMland die een winkel heeft met parketten dus die wist het allemaal wel volgens haar. Coclussie: Rubio natural maar voor een wat lichtere hout kleuren zit daar gewoon5% wit doorheen en voor donkere kleuren is er een optie helemaal transparant. Nu wilt ze graag toch skyrl. Het gaat om een gang van enkele 4m2. Maar de woonkamer moet ook nog. Maar ik had al zo'n gevoel dat ze weleens zou kunnen terug komen op haar beslissing...
 

Jan ARTC132

Actieve deelnemer
6 dec 2017
137
20
Haarlemmermeer
En met skyrl bedoel je Skylt? Dat laatste passen wij hier de laatste tijd ook steeds vaker toe in de werkplaats. Ik heb thuis nog eens een keer Rubio Invisible Oil gebruikt. Ik weet niet zeker of ik het nu echt goed heb toegepast (zou wel zo moeten zijn). Als dat het geval is, is het echt onzichtbaar! Ik hoor er echter nooit iemand over.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Skylt droogt inderdaad nagenoeg onzichtbaar op. Ik kon althans op mijn eiken bijzettafel na 3 lagen bijna niet zien welke delen ik niet had behandeld (onderzijde blad precies waar de poten zitten vastgeschroefd).
Het droogt zo onzichtbaar op, dat sommigen hier vinden dat het een vloer wat TE mat maakt, niet levendig genoeg. Het effect wat je normaal hebt met een blanke olie (vollere kleur) krijg je zeker niet.

Zijn er nog reststukken van de vloer aanwezig (dus van hetzelfde hout)? Zo ja dan zou ik eerst een teststuk opzetten om de klant te laten bepalen of ze dat wel de juiste uitstraling vind geven. En dan bij voorkeur niet een stukje van 10 x 10 cm wat je meestal ziet, maar groter zodat het resultaat echt te zien is.

Let ook op of (in de hal) de Skylt niet gaat reageren met de al opgebrachte olie. Want hoewel deze zo te lezen met een verharder wordt gebruikt, weet ik niet of deze alleen in de bovenste laag van het hout zit, en je deze dus volledig weggeschuurd krijgt.
 

Sebastiaan200

Actieve deelnemer
28 apr 2020
169
14
mijn ervaring met Rubio is dat je nu enkel moet schuren. (heb dit ook gehad met rubio op beuk (Baubuch panelen), verwijderen was wel na een paar uur en niet na volledige uitharding maar denk niet dat dit veel verschil gaat maken. Zou persoonlijk wel voor een andere rubio kleur gaan en nu geen ander product gaan gebruiken. Sowieso zullen er wel restproducten van de Rubio achterblijven die mogelijks anders reageren met het nieuwe product.

Rubio en eik gaan super goed samen voor een matte onzichtbare afwerking, zou gewoon enkele stalen maken en de klant laten kiezen.
Ok dank voor u bericht. U bent in dit geval een ervaringsdeskundige. Deze heeft een week uit kunnen harden. Ik ben heb eerst er lich waf afgeschraapt en toen gaan schuren met redelijk resultaat maar teveel uurtjes in zitten inmiddels. Overweeg chemisch oplossmidellen te gaan gebruiken. Die kan ik via mijn bedrijfje bestellen. Maar het is een lastig werkje in mijn geval. Die witte waas zie je toch echt nog. Ik weet dat de wit het meest transparant is maar het is een klant en ze wilt iets anders. Gelukkig verwijt zij mij niets en blijven mijn uren gewoon doorlopen. Alleen vind ik zelf dat er ergens een grens moet zijn. Voor 6m2 en deze behandeling kan ik geen 25k voor vragen. En dat wil ik ook helemaal niet. Graag had ik het gewoon op het bedrag gehouden zoals afgesproken. Niet heel erg veel. Maar nu is het een ander verhaal. Maar goed we zijn gelukkig nog dikke vrienden en er is verder nix aan de hand. Geen spanningen of irritaties. Dat werkt al een stuk gemakkelijker. Ik ga idd door met schuren, ik denk in drie fasen. Prettige zondag allemaal!

Vg,

Sebastiaan
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.