Rot hout in dakconstructie vervangen?

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
@rutger: dank voor je reactie! En fijn om te lezen dat het dan misschien met dat vochgehalte nog meevalt; ik heb wel het gevoel dat er iets moet gebeuren met die enorm grote zolder, maar ben eerst met de benedenverdieping bezig, hoofdzakelijk, op dit stukje houtrot na dan.

Ja, ik overweeg al die isolatieplaten te gebruiken om het dak te isoleren, op termijn. Wat ik mij dan nog afvraag: zou het dakbeschot na isoleren (en evt. dampfolie, dat moet ik nog uitzoeken, want ik isoleer damp-open, maar misschien moet er dan toch nog zo'n folie op....) droger worden? M.a.w., zou het vocht in het dakbeschot op dit moment vooral van binnenuit komen en niet van buitenaf? Dat weet ik namelijk niet goed, ik ventileer ook altijd door de rampen op een kiertje te zetten boven, maar de buitenlucht is deze winter ook vaak aardig vochtig.

O ja, ik heb inmiddels het rotste stuk af kunnen zagen, gewoon met een klein Japans handzaagje. Dat ging veel makkelijker dan gedacht. Af en toe een beitel er bij, en het was zo weg. Nu is het ergste weg. Ik laat het even bezinken hoe ik verder ga. Alvast iedereen heel erg bedankt voor alle tips, hierdoor ben ik nu een stuk verder gekomen!
 

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
Hoi allemaal,

ik heb het even laten rusten, maar zojuist heb ik wat extra latwerk verwijderd zodat ik ook de andere kant van de schoorsteen kan zien waar de muurplaat zit. Ik vermoed dat de muurplaat oorspronkelijk toch wel doorliep, want ik zie er wel verrot hout achter zitten en het lijkt er op dat de achterwand van de schoorsteen ter hoogte van de muurplaat wat dunner gemetseld is.

Het volgende vraagstuk / probleem waar ik mee zit is: hoe verbind ik een nieuw stuk muurplaat aan het oude? Ik heb dus het verotte hout weggezaagd / weggebeiteld, alleen daar waar het zacht was. Maar er zit nu vrij dichtbij het verwijderde stuk een trekanker. Als ik een halfhoutverbinding wil maken om het nieuwe deel met het oude te verbinden, dan heb ik meer ruimte nodig, dwz dan moet ik hout verwijderen waar nu het anker op de muurplaat zit.

Dat maakt het weer wat lastiger: ik heb nog een tweede, ongebruikt, anker liggen. Ga ik die monteren iets verderop, en dan dit anker verwijderen, dan de halfhoutverbinding maken? En zo ja, ga ik dan de muurplaat achter de schoorteen door laten lopen, of alleen tot de slaper (spant)?

Ik vind het even lastig een beslissing te maken. Het lijkt me van binnenuit lastig de muurplaat achter de schoorsteen te laten lopen, want daar is weinig ruimte. Ik zou misschien alleen tot de schoorsteen een stukje muurplaat kunnen vervangen, zodat hier de slaper (spant) op kan rusten? En dan evt, een extra trekanker bevestigen. Hebben jullie nog ideeen?
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
als de muurplaat achter de schoorsteen doorloopt
dan ontkom je er niet aan om van buiten af aan de slag te gaan volgens mij

inderdaad eerst een vervangend trekanker plaatsen voordat je bij het bestaande aan de gang gaat
 

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
@boertje125 Dank voor je reactie! Ja ik zou dat eigenlijk ook denken, maar heb er weinig zin in, omdat het dakbeschot met folie nu goed dicht zit. Tegelijk stoort dit mij ook wel wat, dat die slaper nu los hangt boven een stuk verwijderde muurplaat.

Ik laat het nog even bezinken. Gevoelsmatig zeg ik: die muurplaat moet 1 geheel zijn. Maar volgens mij zuiver technisch mogen het ook 2 delen zijn, met onderbreking bij (achter) de schoorsteen. Maar dan wel aan weerszijden van de schoorsteen op de muurplaat een extra trekanker. Dat is minder elegant vind ik, maar wel makkelijker van binnenuit te realiseren.

Hebben jullie daar nog een mening / voorkeur voor? Ik laat het nog even bezinken, ik kan er nu in ieder geval van binnenuit goed bij...
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
De verticale krachten gaan via de muurplaat/opwaai ankers
het ondergelegen metselwerk in.

De horizontale krachten via de trekankers naar de vloer om evenwicht te maken met de andere kant van het dak.
zolang elk stuk ten miste twee keer vast zit aan de vloer is opdelen m.i. geen probleem
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
454
94
Volgens mij wil dat wel lukken. Zou die ankerstrip wel ff vastzetten aan een balk die van muur tot muur loopt.
Zijn die anker strips origineel overigens? Heb ik nog niet zo gezien. (niet dat dat nu statistisch relevant is)
 

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
Dank weer voor de reacties en adviezen! Ja de ankers zijn origineel, inmiddels 97 jaar oud...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.