Rood vs wit beuken

AKarel

Actieve deelnemer
1 nov 2020
40
3
Oost-Vlaanderen
Beste forumleden,

Een vraag voor de mensen die ervaring hebben met beuk; wat is nu, naast kleur, het verschil tussen rode en witte beuk?
Voor zover ik al weet komen beide houtsoorten gewoon van groene beuken, en heeft het iets te maken met de locatie waar de boom groeide.
De prijs van rood is doogaans lager, wil dit dan zeggen dat het rode hout op één of andere manier 'minder' is, of zitten er economische redenen achter zoals beschikbaarheid?

Alvast bedankt!
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.113
1.938
Klein-Brabant, Vlaanderen
Beukenhout – Hout Info Bois
dank voor je hulp, mathieu
achter de schermen van woodworking waren akarel & ik reeds tot dat punt gekomen
ik had aan mijn houthandelaar de vraag ivm de kwaliteit van beuk gesteld
die antwoordde het volgende
1) een beuk heeft ofwel donkerrode ofwel groene bladeren
2) de donkerrode is enkel goed om in de houtkachel te stoppen
3) bij de groene kan het hout 2 kleuren hebben
- roodroze: in de handel is dit omwille van de kleur minder aantrekkelijk
- wit: dit is meer gegeerd, maar daarom ongeveer dubbel zo duur als het roodroze
de kleur hangt af van de plaats waar die beuk met groene bladeren groeit
ik vertrouw mijn houthandelaar volledig, want hij koopt de beuken op de plaats waar ze gekapt worden
bij kijken op www.houtinfobois.be vinden we geen duidelijke info
op www.houtinfo.nl evenmin
op houtinfobois spreekt men van 'rode beuken'
je zou denken dat dit de boom is
maar ze spreken ook van 'witte beuken'
helaas heb ik nog nooit een beuk met witte bladeren zien staan
waarover klappen ze nu ?
'beuken' doet ons aan de boom denken
'rood' & 'wit' aan het hout
vandaar dat karel op mijn aanraden dit draadje gestart is
(karel zal me wel vergeven dat ik inpik, want hij - en ook ik - willen dit snel uitklaren)
karel wil een massief blad voor zijn werkbank
als rood beukenhout hiervoor even goed als wit beukenhout of es of eik is, dan zou duurder hout gebruiken niet kostenverantwoord zijn
1605096883565.png
 
  • Leuk
Waarderingen: AKarel

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Beuken met rode bladeren worden volgens mij voornamelijk als sierboom aangeplant. De beuken die hier in het dorp staan (op drie plaatsen uit mijn hoofd) hebben allemaal rode bladeren. Mogelijk vandaar dat het hout van mindere kwaliteit is omdat de standplaats/groei minder goed en gecontroleerd is.Een beuk in een bos wordt 'geleidt' om een mooie stam voort te brengen.
De kleur van handelshout wordt zover ik weet bepaald door het droogproces. Windgedroogde beuk is bleker dan gestoomde beuk, die iets roziger is.
Wat ik wel al gemerkt heb is dat bij een windgedroogde stam veel uitval is. Prijs vergelijken enkel vanuit de bruto prijs per m3 is niet correct. Bij een houthandel waar ik af en toe beuken koop hebben ze zowel windgedroogd als Polmeier. Ik koop enkel de gestoomde Pollmeier omdat ik hier vrijwel geen uitval heb.Dat is met het windgedroogd hout wel anders.
 
  • Leuk
Waarderingen: AKarel

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.113
1.938
Klein-Brabant, Vlaanderen
Bij een houthandel waar ik af en toe beuken koop hebben ze zowel windgedroogd als Polmeier. Ik koop enkel de gestoomde Pollmeier omdat ik hier vrijwel geen uitval heb.Dat is met het windgedroogd hout wel anders.
dank voor de toelichting, mathieu
dat beuk gestoomd wordt om stabieler te zijn, was mij bekend
is het dan hout van een beuk met groene bladeren ?
zou jij bij jouw houthandel navraag kunnen doen over de verschillen in kwaliteit tussen beuken met rode & groene bladeren, en beukenhout dat van de groene beuk komt, maar bij het hakken reeds roze of wit is, en tussen gedroogd en gestoomd beukenhout ?
tot nu toe heb ik enkel met witte beuk voor een trap gewerkt
het enige wat voor karel telt is de hardheid + de stabiliteit
het is de bedoeling om voor het werkblad uit bool 2-duimse-planken op 10 cm dikte te zagen, en die na schaven te verlijmen
dus stabiliteit zal niet het probleem worden
 
  • Leuk
Waarderingen: AKarel

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Als ik ga vragen bij die houthandel of het hout afkomstig is van een boom met groene of rode blaadjes gaan ze me waarschijnlijk doorverwijzen naar een instelling 20 km verderop om mijn geestelijke gezondheid te laten controleren...
Het is een houthandel, geen zagerij. Van de herkomst van het hout zullen ze niet op de hoogte zijn. Pollmeier beuk is voornamelijk afkomstig uit Duitse bossen.
Als het op beukenhout aankomt, wil ik geen ander meer. Wat je koopt is bruikbaar en stabiel. Dat is wel eens anders bij ogenschijnlijk veel goedkoper boolhout.
 
Laatst bewerkt:
  • Haha
Waarderingen: RonaldVereycken

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Volgens mij is het verhaal dat een rode beuk rood hout geeft en een groene beuk wit hout een verhaal broodje aap. Een wijd verbreid verzinsel dus. Rode en groene beuken zijn identiek dezelfde soort, dus verwacht ik ook dat het hout gelijk is.
 

Bijlagen

  • 6DF8F3F5-68DB-4387-A819-BFEBF6796DDD.jpeg
    6DF8F3F5-68DB-4387-A819-BFEBF6796DDD.jpeg
    136,7 KB · Weergaven: 17
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: AKarel

AKarel

Actieve deelnemer
1 nov 2020
40
3
Oost-Vlaanderen
Ik heb een mailtje gestuurd naar houtinfobois over hoe zij dat zien met dat 'minderwaardige' rode hout door dat vlies dat de sapstroom zou blokkeren. Mocht ik reactie krijgen dan deel ik ze hier ;)
 

zaagfabriek

Actieve deelnemer
4 feb 2015
200
20
Rhenen
www.instagram.com
Volgens mij is het verhaal dat een rode beuk rood hout geeft en een groene beuk een verhaal broodje aap. Een wijd verbreid verzinsel dus. Rode en groene beuken zijn identiek dezelfde soort, dus verwacht ik ook dat het hout gelijk is.
Goedemiddag mathieu, je hebt idd voor een groot gedeelte gelijk. Indien jullie meer willen weten wat er aan de hand is met een ''rode'' beuk is het boek; Het verborgen leven van bomen, van Peter Wohlleben een goed boek met onderbouwde informatie.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Rooie Beuk komt in het wild voor, het hout is hetzelfde als van de Beuk met de gewone groene bladeren.
Als je Beuken Nooten zet voor nieuwe bomen weet je niet of er rooie by zijn, dus is het makkelijker om rooie beuk te enten op de nieuwe beuken en die zijn dus voornamelijk de groene.

De witte Beuk word hier in N.Amerika veel gebruikt en daar willen ze de gestoomde witte Beuk voor hebben, en dus de prijzen gaan omhoog, voor een werkbank is de groene of rooie Beuk precies hetzelfde, gestoomd wit is meer stabiel, de reden waarom het gestoomd word.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
1605339831379.png

Dit is uit de cataloog van Biemar bois (Luik). Hêtre étuvé is gestoomde beuk. Ze geven zelf aan dat beuken boolhout niet erg stabiel is en flink kan werken in functie van de luchtvochtigheid.
Dat rode beuk geënt wordt wist ik niet, maar is logisch vermits het identiek dezelfde soort is als de groene/witte beuk. Er zijn trouwens nog een hele reeks cultivars van beuk. Dezelfde soort, andere verschijning.
 
  • Leuk
Waarderingen: AKarel

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.113
1.938
Klein-Brabant, Vlaanderen
erg bedankt, mathieu,
akarel heeft dit draadje opgestart omdat ik hem aangeboden had om het bovenblad van zijn nieuwe werkbank te maken
het is dit draadje
hoe ik daarnaar zonder het adres in de internethoofding kan verwijzen, is mij onbekend
als ik daar op deze knop druk, dan open ik een nieuw bericht in dat draadje, wat niet de bedoeling is

1605353796174.png

omdat rood beukenhout bij mijn houthandel de goedkoopste harde houtsoort was, heeft akarel dit draadje geopend, zodat we de ervaringen van anderen leden kunnen vernemen
beuk is inderdaad nogal wispelturig, maar veel werkbanken worden daarmee gemaakt + het bovenblad voor karel zou ik uit delen van +/- 40 bij 100 mm maken die op hun zijde gelijmd worden
maw het blad wordt 100 mm dik
nadien in zijn geheel door de vandikte
ik verwacht dat deze opbouw weinig zal werken
 
  • Leuk
Waarderingen: AKarel

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
What Ik niet vermeld heb, is dat het wit gestoomd Beuken hout dat hier gebruikt word veelal van Oost Europa (Poland) komt.

Wij hebben hier ook Beuk, maar dat werkt veel meer dan het Europese.

Ik heb Beuk van hier gedraaid en dat bewees dat dit waar is, zelfs heel dun gedraaid scheurde het nog.

De boom waar dit hout van kwam was gerooid in de winter (Januari) dus de beste tijd om het te kappen.

Thinwall HF.jpgWarped Beech.jpgUnstable Beech.jpg
 

Bijlagen

  • Beech bowl.jpg
    Beech bowl.jpg
    46,3 KB · Weergaven: 8
  • Leuk
Waarderingen: AKarel

AKarel

Actieve deelnemer
1 nov 2020
40
3
Oost-Vlaanderen
What Ik niet vermeld heb, is dat het wit gestoomd Beuken hout dat hier gebruikt word veelal van Oost Europa (Poland) komt.

Wij hebben hier ook Beuk, maar dat werkt veel meer dan het Europese.

Ik heb Beuk van hier gedraaid en dat bewees dat dit waar is, zelfs heel dun gedraaid scheurde het nog.

De boom waar dit hout van kwam was gerooid in de winter (Januari) dus de beste tijd om het te kappen.
Bedankt Leo! Goed acclimatiseren zal inderdaad zeer belangrijk zijn alvorens het finaal te verwerken. De beuk die hier overwogen wordt zal Belgische zijn, dus hopelijk gedraagt die zich een beetje beter :giggle:
 

AKarel

Actieve deelnemer
1 nov 2020
40
3
Oost-Vlaanderen
Nogmaals bedankt voor de masale reacties allemaal. Ik ben gelijk met dit draadje ook eens bij houtinfobois te luister gegaan en kreeg vandaag een zeer uitgebreid antwoord toegestuurd dat ik bij deze zal delen voor eventuele toekomstige lezers met dezelfde vraag.

Het is een goede vraag die u stelt, de oorzaken van die verkleuring is de wetenschap het zelfs niet helemaal over eens.



De bladkleur van de beuk maakt bij mijn weten niet uit. M.a.w. een beuk met rode bladeren is dezelfde soort (Fagus sylvatica) als een beuk met groene bladeren, en levert hetzelfde hout.


Er is wel verschil naar de kleur van het hout toe. Sommige beuken ontwikkelen tijdens hun groei inderdaad een rode kern. Wetenschappers vermoeden dat het kernhout wordt geoxideerd tijdens het leven van de boom. De zuurstof die hiervoor nodig is zou de boom kunnen binnenkomen via wonden in de schors (afgescheurde takken, wildschade, enz.). Je kan niet weten of een beuk een rode kern bezit, tot je hem omzaagt. Er zijn wel verschillen tussen regio’s, waar je meer of minder rode verkerning hebt.


Omdat rood beukenhout minder in de smaak valt bij de klant dan wit beukenhout heeft de industrie geprobeerd hier een oplossing voor te vinden. Deze rode kleur kan tegengegaan of verminderd worden door de boom een tijd rechtopstaand te drogen. De inhoudsstoffen kunnen zo uit het hout stromen, waardoor oxidatie minder een probleem vormt. Voor die bomen die toch rood verkernd zijn, kan men het hout stomen. Door het stomen wordt het hout uniform roze van kleur, en heb je dus minder sterke schakeringen tussen kern en spint.



In beukenhout heb je dus:

Witte beuk

Rood kernhout van de beuk

Uniform roze (gestoomde) beuk



Technisch gezien ligt het enige nadeel aan rode beuk dat het hout minder goed impregneerbaar is. Dat is een eigenschap die voor beuk zowiezo niet al te belangrijk is, omdat het hout in de praktijk nooit verdurzaamd wordt. Het kan wel nog een effect hebben op een afwerkingsbehandeling bijvoorbeeld, maar hier heb ik verder geen info over.

De enige reden waarom rode of roze beuk dan nog ‘minderwaardig’ zou kunnen zijn, is simpelweg het feit dat mensen het minder mooi vinden, waardoor rood en roze hout in de handel voor minder geld verkocht wordt dan de witte beuk. Verder is rode beuk technisch gelijkwaardig aan witte beuk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.