Rommelaar uit Leiden, newbee

rommelaar

Actieve deelnemer
15 okt 2020
63
20
Leiden, Nederland
Hallo, ik zit al 25 jaar op social media, forums en ik vind het leuk af en toe dingen te maken van hout. Nooit bedacht dat deze dingen te combineren zijn.. Ik heb de indruk dat dit een solide, groot en actief forum is. Afgelopen jaren heb ik veel dingen door schade en schande moeten leren. Beperkte werkruimte, gereedschappen, wat de creativiteit bevorderd.. Hopelijk kan ik putten uit de enorme verzamelde kennis, ervaring en adviezen van dit forum om de kwaliteit van mijn producten te verbeteren ;) en eigen ervaringen te delen. Leuk jullie (digitaal) te ontmoeten !
 

rommelaar

Actieve deelnemer
15 okt 2020
63
20
Leiden, Nederland
Dank jullie wel!

Hier mijn project van deze week, teak eettafel. Ovaal vond ik niet handig om iemand aan kop te kunnen hebben, of tegen een muur te zetten.

Buitenmaten nieuwe tafel 200x90 cm, teak, 30mm dik.

Van de twee stroken, die ik van het 100cm brede blad heb afgezaagd, heb ik twee spanten gemaakt. Die ga ik 10 mm verzonken in het tafelblad verlijmen, om krom trekken van het blad te voorkomen. In het midden zijn ze 45 mm hoog 30m breed. (Eigenlijk tussen de 26 en 30 mm breed, mijn tafelblad is van boven mooi vlak, maar niet overal even dik.. no problem, netjes aftekenen voor infrezen)

De tafelranden ga ik 45 graden verjongen onder en afronden boven R5.

Het onderstel (Nordstahl) heb ik gisteren opgehaald bij Klaver in Ermelo (mooie zaak..),ik heb deze gekozen zodat iemand aan de kop van de tafel er geen last van heeft. Ik ga de einden van de onderstelplaat een paar cm afslijpen.

Wat zou de beste lijm zijn om de teak spanten verzonken in het blad te verlijmen?
 

Bijlagen

  • 20201019_003750.jpg
    20201019_003750.jpg
    1,2 MB · Weergaven: 13
Laatst bewerkt:

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Ik zou de spanten achterwege laten. Hout wordt niet graag vastgezet in de breedte. Of je zou met slobgaten moeten werken (niet lijmen dus), maar dan kun je het evengoed niet doen want je onderstel heeft dezelfde functie.
 

rommelaar

Actieve deelnemer
15 okt 2020
63
20
Leiden, Nederland
ZotvanHout, BossyRangs, dank voor juliie tips. Ik heb dit onderwerp verplaats naar de Meubel pagina. Het lijkt of onze site beheerder redelijk tolerant is met berichten/ categorien, maar ik zal hem/haar niet verder uitdagen ;)

 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.