Onlangs weigerde mijn (tweede- derdehands?) Robland NLX310 vanuit het niets zijn AL diensten. Zaag noch frees noch schaafbank reageerde op indrukken schakelaars. Heb er inmiddels toch al weer 4 jaren met veel plezier gebruik van kunnen maken met een enkele keer een waarschuwing van naderend onheil door weigerachtige verschijnselen.
Na uitvoerig speurwerk bleek een combinatie van enkele kleine tekorten binnen de machine de oorzaak van dit falen. Maar alle kleine defecten samen bezorgde mij enige dagen zoek- en herstelwerk.
Oorzaken: Stuurcircuit 24 V van de installatie liet het afweten. Schakelaars die na vele jaren werk vol stof zaten. Slecht aandrukkend contact van veiligheidsschakelaar bij zaagbak. Slecht aangedraaide schroefjes van het centrale contactklemblok in de installatiekast (lang kroonsteen met schroefjes). Vele - vanuit de fabriek? - fout gemonteerde contactdraden in het stuurcircuit van de elektrische installatie - koperen kern van de draad gewoon omgeslagen en samen met plastic isolatiemantel van deze leiding in kroonsteentjes geperst en aangeschroefd. Door veroudering en warmte verhard geraakt > slecht of geen contact makend. Teveel draden WEL voorzien van adereindhulsjes in één gat geperst. Met enige aanraking schoten deze contacten al los.
Heb het hele stuurcircuit inmiddels nagelopen en gereviseerd. Machine loopt weer als een tierelier. Conclusie: fijne machines die ondanks een niet geringe leeftijd het verdienen om met een klein beetje zorg weer jaren te kunnen werken.
Voor degenen die deze problemen herkennen en zelf in staat zijn om draadjes te voorzien van adereindhulsjes of de kernen te vertinnen, is bijgaande informatie misschien nuttig. KOPPEL DE MACHINE LOS van het 380V netwerk !!! indien je deze werkzaamheden aanpakt.
N.b. bij ons oudere model werd de beveiligingsschakelaar van de tafels nog niet geplaatst .....en is in het verleden aansluitpunt 6 van het centrale contactblok in onbruik geraakt. Daarom zijn enkele aansluitingen op het blok verplaats t.o.v. de originele fabrieksaansluitingen. Foto's verduidelijken een boel. Ook de bedieningsschakelaar van de freesmotorrem (LET OP 400V ! en 24 V) werd in het verleden eens vervangen door een - waarschijnlijk niet origineel - exemplaar.






Na uitvoerig speurwerk bleek een combinatie van enkele kleine tekorten binnen de machine de oorzaak van dit falen. Maar alle kleine defecten samen bezorgde mij enige dagen zoek- en herstelwerk.
Oorzaken: Stuurcircuit 24 V van de installatie liet het afweten. Schakelaars die na vele jaren werk vol stof zaten. Slecht aandrukkend contact van veiligheidsschakelaar bij zaagbak. Slecht aangedraaide schroefjes van het centrale contactklemblok in de installatiekast (lang kroonsteen met schroefjes). Vele - vanuit de fabriek? - fout gemonteerde contactdraden in het stuurcircuit van de elektrische installatie - koperen kern van de draad gewoon omgeslagen en samen met plastic isolatiemantel van deze leiding in kroonsteentjes geperst en aangeschroefd. Door veroudering en warmte verhard geraakt > slecht of geen contact makend. Teveel draden WEL voorzien van adereindhulsjes in één gat geperst. Met enige aanraking schoten deze contacten al los.
Heb het hele stuurcircuit inmiddels nagelopen en gereviseerd. Machine loopt weer als een tierelier. Conclusie: fijne machines die ondanks een niet geringe leeftijd het verdienen om met een klein beetje zorg weer jaren te kunnen werken.
Voor degenen die deze problemen herkennen en zelf in staat zijn om draadjes te voorzien van adereindhulsjes of de kernen te vertinnen, is bijgaande informatie misschien nuttig. KOPPEL DE MACHINE LOS van het 380V netwerk !!! indien je deze werkzaamheden aanpakt.
N.b. bij ons oudere model werd de beveiligingsschakelaar van de tafels nog niet geplaatst .....en is in het verleden aansluitpunt 6 van het centrale contactblok in onbruik geraakt. Daarom zijn enkele aansluitingen op het blok verplaats t.o.v. de originele fabrieksaansluitingen. Foto's verduidelijken een boel. Ook de bedieningsschakelaar van de freesmotorrem (LET OP 400V ! en 24 V) werd in het verleden eens vervangen door een - waarschijnlijk niet origineel - exemplaar.





