Robland NLX310 combinatiemachine defect.

  • Hallo {username}, je postbus van het priveberichten systeem loopt vol.

Kempie

Nieuw lid
21 mrt 2020
1
0
Onlangs weigerde mijn (tweede- derdehands?) Robland NLX310 vanuit het niets zijn AL diensten. Zaag noch frees noch schaafbank reageerde op indrukken schakelaars. Heb er inmiddels toch al weer 4 jaren met veel plezier gebruik van kunnen maken met een enkele keer een waarschuwing van naderend onheil door weigerachtige verschijnselen.
Na uitvoerig speurwerk bleek een combinatie van enkele kleine tekorten binnen de machine de oorzaak van dit falen. Maar alle kleine defecten samen bezorgde mij enige dagen zoek- en herstelwerk.

Oorzaken: Stuurcircuit 24 V van de installatie liet het afweten. Schakelaars die na vele jaren werk vol stof zaten. Slecht aandrukkend contact van veiligheidsschakelaar bij zaagbak. Slecht aangedraaide schroefjes van het centrale contactklemblok in de installatiekast (lang kroonsteen met schroefjes). Vele - vanuit de fabriek? - fout gemonteerde contactdraden in het stuurcircuit van de elektrische installatie - koperen kern van de draad gewoon omgeslagen en samen met plastic isolatiemantel van deze leiding in kroonsteentjes geperst en aangeschroefd. Door veroudering en warmte verhard geraakt > slecht of geen contact makend. Teveel draden WEL voorzien van adereindhulsjes in één gat geperst. Met enige aanraking schoten deze contacten al los.
Heb het hele stuurcircuit inmiddels nagelopen en gereviseerd. Machine loopt weer als een tierelier. Conclusie: fijne machines die ondanks een niet geringe leeftijd het verdienen om met een klein beetje zorg weer jaren te kunnen werken.

Voor degenen die deze problemen herkennen en zelf in staat zijn om draadjes te voorzien van adereindhulsjes of de kernen te vertinnen, is bijgaande informatie misschien nuttig. KOPPEL DE MACHINE LOS van het 380V netwerk !!! indien je deze werkzaamheden aanpakt.

N.b. bij ons oudere model werd de beveiligingsschakelaar van de tafels nog niet geplaatst .....en is in het verleden aansluitpunt 6 van het centrale contactblok in onbruik geraakt. Daarom zijn enkele aansluitingen op het blok verplaats t.o.v. de originele fabrieksaansluitingen. Foto's verduidelijken een boel. Ook de bedieningsschakelaar van de freesmotorrem (LET OP 400V ! en 24 V) werd in het verleden eens vervangen door een - waarschijnlijk niet origineel - exemplaar.
DSC_2334.jpgDSC_2337.jpgDSC_2338.jpgDSC_2339.jpgRoblans NLX310 mod..jpgSchema NLX 310 nieuw elektrisch.jpg
 

Bijlagen

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
0
Knap hoor, dat je dit hebt weten te fixen! Als ik al die elektrische plaatjes zie krijg ik acuut migraine ��
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
289
1
Nooit kernenvertinnen het soldeer wordt ingedrukt door de schroef en gaat dan zeker los. Beter dan in elkaar draaien en omgeslagen in de schroef aansluiting doen als je niet op de juiste manier adereindhulsjes kan toepassen
 

chevy66

Post veel
19 jul 2013
2.059
9
wat een crisis, 1 motorbeveiliging voor 3 motoren. Waarvan de freesmotor zo te zien 2 snelheden heeft.
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
289
1
Inderdaad was me eerst niet opgevallen kan natuurlijk als alle motoren hetzelfde vermogen hebben.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.